کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شالویی با همه حکم‌هایش رفت

معاونت هنری از انوار تا سالاری

16 آذر 1400 ساعت 18:32

محمود شالویی پس از دو ماه اداره کردن معاونت هنری در مقام سرپرست و عزل و نصب‌های متعدد در این معاونت و در حالی که تا ساعتی قبل هم با همین عنوان در مراسمی حاضر بود و انتظار می‌رفت حکم معاونت به نام خودش ثبت شود، جای خود را به محمود سالاری داد.


 

محمود شالویی پس از دو ماه اداره کردن معاونت هنری در مقام سرپرست و عزل و نصب‌های متعدد در این معاونت و در حالی که تا ساعتی قبل هم با همین عنوان در مراسمی حاضر بود و انتظار می‌رفت حکم معاونت به نام خودش ثبت شود، جای خود را به محمود سالاری داد.
به گزارش ایسنا، یازدهمین معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرانجام پس از چند ماه اداره شدن امور با سرپرست منصوب شد و محمود سالاری که در سوابقش معاون دانشگاه صدا و سیمادر دهه ۸۰، مدیرکل دفتر مطالعات و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر عامل و رئیس هیات مدیره بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان، عضو هیات امنا و نایب رئیس هیات مدیره موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و نیز عضو هیات مدیره موسسه خانه کتاب دیده می‌شود به جای محمود شالویی حکم گرفت.
شالویی که شهریور ماه امسال پس از استقرار رسمی دولت و وزرایش، حکم مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی را - با حفظ مسئولیت دبیری شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی - از محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) گرفته بود، چهارم مهرماه با حفظ سمت‌های قبلی سرپرست معاونت امور هنری هم شد.
ابتدا به نظر می‌رسید این حکم سرپرستی موقتی باشد، ولی در عین حال شنیده می‌شد که خود شالویی اصراری بر ترک این جایگاه ندارد، به همین دلیل پیش‌بینی می‌شد که این مدیر سابق موزه هنرهای معاصر تهران با گرفتن حکم به طور رسمی در معاونت امور هنری باقی بماند، بویژه آنکه او در این دو ماه و دو هفته‌ای که از عمر سرپرستی‌اش گذشت علاوه بر حضور در برنامه‌های مختلف هنری و وعده‌هایی برای پیگیری بعضی امور، چند حکم هم زد؛ از جمله برای مدیریت فرهنگستان نیاوران، دبیری کارگروه ساماندهی مد و لباس، اعضای شورای سیاست‌گذاری و دبیر کل جشنواره هنرهای تجسمی فجر،  مشاور علمی و آموزشی در معاونت امور هنری و مشاور اجرایی معاونت امور هنری. 
شالویی حتی صبح امروز - ۱۶ آذر - در مراسم رونمایی از کتاب «دنیای شیشه‌ای» در تالار رودکی به عنوان سرپرست معاونت هنری حضور داشت ولی ساعتی بعد خبر انتصاب معاون جدید اعلام  شد و یک سوال مهم می‌تواند این باشد که آیا انتصاب‌های او به قوت خود باقی می‌مانند یا خیر؟!
به بهانه معرفی معاون امور هنری دولت سیزدهم به نام‌هایی که در دولت‌های مختلف، زمام امور هنری کشور را برعهده داشتند، اشاره می‌شود.
پیش از آنکه شالویی سرپرست معاونت امور هنری شود، سید مجتبی حسینی معاون هنری بود که قبل از آن بیشتر با مدیریت موزه و کتابخانه ملی ملک شناخته می‌شد و از آذر سال ۱۳۹۶ به طور رسمی به عنوان معاون امور هنری وزارت فرهنگ معرفی شد. عملکرد او در این معاونت با واکنش‌ها و انتقادهایی همراه بود.
پیش از حسینی، علی مرادخانی که خردادماه امسال براثر کرونا از دنیا رفت، در سال ۱۳۹۲ توسط علی جنتی ـ وزیر وقت ـ به عنوان معاون هنری منصوب شده بود. اگرچه تصدی این پست در ابتدا واکنش‌های مثبتی را برای مرادخانی به همراه داشت، اما او در طول چهار سال بعد با فراز و نشیب‌هایی روبرو بود بویژه در ماه‌های اخر مدیریتش که موج اعتراض‌ها نسبت به عملکردش بیشتر شد؛ هرچند برخی کارشناس‌ها دوره او را در مقایسه با دوره بعدی به لحاظ مدیریت در حوزه «هنر» موفق‌تر می‌دانستند.
در دوره قبل از مرادخانی هم، حمید شاه‌آبادی از سال ۱۳۸۸ به عنوان معاون هنری فعالیت داشت که روزهای پرحاشیه‌ای در آن زمان در معاونت هنری به یادگار ماند.
قبل از او نیز محمد حسین ایمانی خوشخو از سال ۱۳۸۲ عهده‌دار این سمت شده بود. ایمانی خوشخو در آن سال به جای مرتضی کاظمی به معاونت هنری آمد که هفت سال در این سمت حضور داشت و چهره‌های شاخصی از جامعه هنری عملکرد او را مثبت ارزیابی کرده بودند.
از سال ۱۳۶۶ تا ۷۶ نیز ابوالقاسم خوشرو معاون هنری بود که ۱۰ سال در این سمت حضور داشت و تجربه همکاری با سه وزیر فرهنگ را در دوران کاری خود پشت سر گذاشت. او در زمان وزارت سید محمد خاتمی، علی لاریجانی و سید مصطفی میرسلیم معاون امور هنری وزارت فرهنگ بود.
سید کمال حاج سید جوادی دیگر معاون هنری دهه ۶۰ بوده که از سال ۶۱ تا ۶۶ و در زمان وزیری خاتمی فعالیت داشت. البته از سال ۱۳۶۰ به مدت یک سال محمد معصومی سرپرستی این معاونت را برعهده داشت و قبل از او یعنی در همان سال ۶۰ احمد کریمیان عهده‌دار این سمت بود.
از سال ۱۳۵۸ تا ۶۰ هم که سال‌های ابتدایی دوران مدیریتی پس از انقلاب تجربه می‌شد، فخرالدین انوار به عنوان اولین معاون هنری در دوران وزیری ناصر میناچی و بعد در دوران عباس دوزدوزانی، حضور داشت.  
حالا در آذر سال ۱۴۰۰ محمود سالاری در حالی معاون هنری شده که در خبر منتشر شده از سوی روابط عمومی وزارت ارشاد، آموزش فیلمنامه نویسی، ادبیات در مدرسه عالی و دانشگاه شهید مطهری، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه امام حسین (ع)، دبیر نخستین جشنواره فیلم دانشجویی، عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه های کتاب خارج از کشور ، مشاور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو کمیته خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر اجرایی دومین جشنواره بین المللی شعر فجر و عضو شورای سیاستگذاری ، عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، عضو شورای سیاستگذاری جشنهای فرهنگی سی سالگی انقلاب، مدیر کمیته ناشران داخلی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، داور جشنواره های فیلم سپید، نماز و نیایش، تسنیم و ..، عضو شورای حمایت از آثار نمایشی، مشاور فرهنگی مدیرعامل هلدینگ فرهنگی بسیج، مشاور تولید انجمن سینمای جوانان ایران و ... از دیگر فعالیت ها و سوابق فرهنگی و هنری سالاری به شمار می رود.


کد مطلب: 158493

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/158493/معاونت-هنری-انوار-سالاری

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir