۰
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۴۱

پیانوی کاغذی ساخته شد

محققان با بهره‌گیری از فناوری چاپ سه‌بعدی قطعات الکترونیکی و فناوری NFC موفق شدند یک پیانوی کاغذی بسازند.
پیانوی کاغذی ساخته شد
محققان با بهره‌گیری از فناوری چاپ سه‌بعدی قطعات الکترونیکی و فناوری NFC موفق شدند یک پیانوی کاغذی بسازند.
به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، ‌ترکیب مدارهای چاپ شده، کاغذ معمولی و فناوری NFC برای خلق یک صفحه کلید پیانو که صدای آن در تلفن هوشمند نواخته می‌شود، به شکل موفقیت آمیز مورد استفاده قرار گرفته است.
هر کسی که از تلفن هوشمند استفاده می‌کند احتمالاً با فناوری "ارتباطات میدان‌نزدیک"(NFC) آشنا است. از این فناوری برای مواردی مانند پرداخت‌های بدون نیاز به تماس، اشتراک گذاری داده‌ها بین دستگاه‌ها و ورودهای ایمن استفاده می‌شود.
ارتباطات میدان‌نزدیک، مجموعه‌ای از پروتکل‌های ارتباطی برای ارتباط بین دو دستگاه الکترونیکی با فاصله ۴ سانتی‌متر یا کمتر است. NFC یک اتصال کم سرعت با تنظیم ساده دارد که می‌تواند برای راه‌اندازی اتصالات بی‌سیم با توان بیشتر استفاده شود. دستگاه‌های NFC می‌توانند به عنوان اسناد شناسایی هویت الکترونیکی و کلید کارتی عمل کنند. آنها در سیستم‌های پرداخت بدون تماس استفاده می‌شوند و امکان پرداخت با تلفن همراه را فراهم می‌کنند و یا در کنار سیستم‌هایی مانند کارت‌های اعتباری و کارت‌های هوشمند بلیت الکترونیکی کار می‌کنند.
اکنون شرکتی به نام "پریلونیک"(Prelonic) برای نشان دادن تطبیق پذیری این فناوری در ترکیب با مدارهای چاپی، یک پیانوی کاغذی را ایجاد کرده است.
این شرکت فناوری اتریشی در سال ۲۰۰۷ برای توسعه و تولید ماژول‌های الکترونیکی چاپی انعطاف‌پذیر، از جمله نمایشگرها، باتری‌ها و حسگرها تأسیس شد. اولین محصول این شرکت "PIP" یا "کاغذ تعاملی پریلونیک" نام دارد که مدارهای چاپی و NFC را ترکیب کرده تا روش جدیدی را برای تعامل با دستگاه‌های تلفن همراه به کاربران ارائه دهد.
اکنون این پیانوی کاغذی نیز نمایشی از همان فناوری است و به جای استفاده از نوار مسی و ال‌ای‌دی‌ها که در دستگاه‌های مشابه پیشین استفاده شده بود، برای نواختن از "کاغذ تعاملی پریلونیک" و گوشی هوشمند استفاده می‌کند.
این شرکت ابتدا با چاپ شمایل یک صفحه کلید ساده روی یک صفحه کاغذ با استفاده از یک چاپگر لیزری استاندارد شروع به کار کرد. سپس کربن رسانا در پشت این کاغذ چاپ سه‌بعدی شد و یک طرح مدار ساده روی یک ورق جداگانه نیز چاپ شد. یک تراشه کوچک NFC نیز به قسمت زیرین صفحه کلید متصل شد و این صفحه در بالای کاغذ مدار قرار گرفت تا رابط را تشکیل دهد.
اکنون برای ساخت موسیقی، گوشی هوشمندی که یک برنامه(اپلیکیشن) همراه را اجرا می‌کند، باید در سمت چپ صفحه کلید چاپ شده قرار بگیرد تا روی تراشه NFC قرار گیرد و حالا با فشردن کلیدها روی کاغذ می‌توان صدای تولید شده را از تلفن همراه شنید.
لازم به ذکر است که منبع تغذیه جداگانه‌ای برای این پیانوی کاغذی لازم نیست، زیرا برق از طریق آنتن تلفن به مدار منتقل می‌شود.
هنگامی که کاربر هر یک از هشت کلید سفید چاپ شده روی برگه را با نوک انگشتان خود لمس کند، کلیدهای مربوطه روی صفحه نمایش گوشی هوشمند روشن شده و نت‌های مربوطه از طریق بلندگوهای گوشی همراه به صدا در می‌آیند. البته به نظر نمی‌رسد کلیدهای سیاه رنگ در این نسخه، نت‌های جداگانه‌ای را به صدا درآورند.
این پیانوی کاغذی به عنوان یک نمونه ساده از کاربردهای محتمل در تبلیغات، آموزش و بازی عمل می‌کند و فعلا برای فروش در دسترس نیست.
بهره‌گیری از این فناوری و ایجاد یک صفحه ‌کلید به ضخامت کاغذ می‌تواند پیاده‌سازی و کاربرد مفیدی از این فناوری باشد که فضای با ارزش صفحه نمایش گوشی هوشمند را آزاد می‌کند و تجربه تایپ راحت‌تری را برای کاربر ایجاد می‌کند. یا شاید بتوان از آن برای ساخت یک کارت تبریک که در آن می‌توان از گرافیک‌های چاپ شده برای مشاهده یک آلبوم عکس آنلاین که بر روی صفحه نمایش تلفن نمایش داده می‌شود، استفاده کرد.
"فردریش ایبنشتاینر" مدیر عامل "پریلونیک" گفت: این یک دستگاه ترکیبی قابل چاپ است که به شما امکان می‌دهد موسیقی پیانو را از طریق تلفن همراه خود پخش کنید.
کد مطلب: 158515
برچسب ها: پیانو
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *