۰
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۲

چرا صرافیهای ایرانی ارزهای دیجیتال به وجود آمدند؟

خرید ارز دیجیتال در ایران و فروش و تبدیل آن به ریال، از مهم ترین چالش‌هایی است که کاربران ایرانی هنگام ورود به بازار ارزهای دیجیتال با آن روبه‌رو می‌شوند. محبوب‌ترین صرافی خارجی در جهان و البته بین کاربران ایرانی تا چند سال گذشته، صرافی بایننس بود. بایننس به دلیل دارابودن مقدار زیادی نقدینگی و بالا بودن حجم معاملاتش، یکی از بهترین سرویس‌های خریدوفروش و تبدیل رمزارزها به شمار می‌آید. استفاده از خدمات این صرافی در ابتدا بدون نیاز به احراز هویت، به راحتی امکان‌پذیر بود. اما اخیرا احراز هویت و ارسال مدارک هویتی، شماره تماس و آدرس محل زندگی، از جمله الزاماتی است که این صرافی برای ورود و ثبت‌نام کاربران در نظر گرفته است.
از آن زمان به بعد، بسیاری از کاربران ایرانی، برای ترید رمزارزها و خریدوفروش بدون دردسر رو به استفاده از خدمات صرافی‌های ایرانی آورده‌اند. در چند سال اخیر و هم‌زمان با افزایش محبوبیت رمزارزها، تعداد صرافی‌های ایرانی رشد چشمگیری داشته است و در حال حاضر ده‌ها صرافی آنلاین ارز دیجیتال ایرانی در حال فعالیت هستند.
اما بپردازیم به دو سؤال مهم:
 
1-فلسفه ایجاد صرافی‌های ایرانی چیست؟
همان‌طور که پیش از این گفته شد، عدم امکان استفاده از خدمات صرافی‌های خارجی، یکی از دلایل شکل‌گیری صرافی‌های ایرانی بوده است. با این وجود، دلایل اصلی که موجب راه‌اندازی صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی شد، عبارت هستند از:
 
خرید ارز دیجیتال با ریال
پیش از محدودیت‌های صرافی‌های خارجی همچون بایننس برای کاربران، امکان خرید رمزارز با ریال در هیچ صرافی خارجی وجود نداشت. در واقع هیچ پلتفرمی از ریال به عنوان یک روش شارژ حساب پشتیبانی نمی‌کرد.
در نتیجه، کاربران برای خرید رمزارز، باید ابتدا از طریق پلتفرم‌های ایرانی، حساب خود را با ریال و از طریق کارت‌های بانکی شارژ و سپس برای خرید تتر یا رمزارز دیگری اقدام کنند. بعد از آن، باید رمز ارز خریداری شده را به کیف پول صرافی خارجی انتقال داده و نسبت به خرید ارز دیجیتال مورد نظرشان اقدام می‌کردند.
در حال حاضر و با شکل‌گیری صرافی‌های ایرانی، نیازی به طی کردن این مراحل نیست و شما می‌توانید به طور مستقیم و بدون نیاز به پشت سر گذاشتن این مراحل، با ریال ارز دیجیتال خریداری کنید. صرافی ارزپایا، از جمله صرافی‌هایی ایرانی است که انجام این کار را با کمترین مقدار کارمزد در کوتاه‌ترین زمان، ممکن کرده است.
 
برداشت آنی از حساب
امکان برداشت آنی از حساب، یعنی تبدیل ارز دیجیتال به ریال، یکی دیگر از دلایل راه‌اندازی صرافی‌های ایرانی بود. گرچه بهره‌مندی از این خدمت در برخی از صرافی‌های ایرانی ممکن نیست، اما یکی از دلایل و البته مزیت‌های استفاده از صرافی‌های ایرانی به شمار می‌آید. صرافی ارزپایا، یکی از معدود صرافی‌های ایرانی است که تسویه‌ی آنی دارد، بدین معنی که شما می‌توانید به صورت آنی ارز دیجیتال خود را به ریال تبدیل و سپس درخواست برداشت ریال را ثبت کنید.
 
امنیت صرافی
با توجه به اینکه صرافی‌های ایرانی مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایرانی راه‌اندازی شده‌اند، می‌توانید تا حد زیادی از بابت امنیت آنها، مطمئن باشید. البته، فراموش نکنید که زیرساخت و تکنولوژی به کار رفته در صرافی، از جمله مواردی است که در سطح امنیت صرافی تأثیرگذار است.
احراز هویت در صرافی‌های ایرانی، بدون هیچ محدودیت یا مشکلی، امکان‌پذیر است.
عدم احراز هویت در صرافی‌های خارجی، دو مشکل زیر را به همراه دارد:
  1. خطر بلوکه شدن حساب: برای استفاده از خدمات صرافی‌های خارجی باید از نرم‌افزارهای تغییر آی پی استفاده کنید. در صورتی که وی پی ان به هر دلیلی قطع شود و صرافی متوجه موقعیت مکانی شما شود، در لحظه دسترسی شما به حساب را قطع می‌کند.
    استفاده به صورت محدود: اگر تمام مراحل احراز هویت را پشت سر نگذارید، برای شارژ، ترید و برداشت از حساب محدودیت خواهید داشت.
 
2-معیارهای یک صرافی معتبر چیست؟
با توجه به موارد گفته شده، اگر قصد استفاده از خدمات صرافی‌های ایرانی را دارید، هنگام انتخاب صرافی مد نظرتان، به موارد زیر توجه کنید:
  1. امنیت صرافی (یکی از فاکتورهایی که باید چک کنید، این است که آدرس سایت باید با HTTPS آغاز شود.)
    نقدینگی بالا (هرچه که حجم معاملات و نقدینگی صرافی بالاتر باشد؛ سفارش خرید و فروش با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد.)
    رابط کاربری (رابط کاربری برای افرادی که به تازگی وارد این حوزه شده‌اند، اهمیت زیادی دارد.)
    پشتیبانی 24 ساعته
    شفاف بودن اطلاعات (مواردی همچون آدرس دفتر، شماره‌های تماس، اطلاعات ثبتی و ... باید به طور شفاف در سایت و شبکه‌های اجتماعی صرافی اعلام شده باشد.)
 
صرافی ارزپایا
ارزپایا، از جمله پلتفرم‌های ایرانی خرید و فروش ارز دیجیتال است که با هدف تسهیل ورود به این بازار محبوب و همچنین شارژ و برداشت آنی از حساب ایجاد شده است. این صرافی فعالیت خود را از سال 1397 آغاز کرده و با استفاده از چند لایه امنیتی، امنیت اطلاعات و دارایی کاربران خود را تضمین می‌کند. پشتیبانی 24 ساعته و کیف پول اختصاصی از دیگر خدماتی است که صرافی ارزپایا به کاربران خود ارائه می‌کند.
کد مطلب: 158519
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *