۰
پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۴۵

مذاکرات وین ظهر امروز از سرگرفته می‌شود

هشتمین دوره مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۴ ظهر پنجشنبه به وقت محلی در هتل کوبورگ وین از سر گرفته می‌شود.
هشتمین دوره مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۴ ظهر پنجشنبه به وقت محلی در هتل کوبورگ وین از سر گرفته می‌شود.
به گزارش ایسنا، در ادامه مذاکرات ایران و ۱+۴ که هشتم آذر پس از سه ماه در وین از سر گرفته شد، هشتمین دور مذاکرات احیای برجام در سطح معاونان وزیران امور خارجه برگزار می‌شود.
در مذاکرات هفته گذشته، ایران دو سند را به طرف‌های مذاکرات درباره لغو تحریم‌ها و جزییات آن و نیز اقدامات هسته‌ای متقابل ایران ارایه کرد.
از آنجا که اسناد ارایه‌شده از سوی ایران در بخش‌هایی تغییر کرده یا اصلاح و اضافه و کم شده بود، کشورهای اروپایی واکنش تندی نسبت به آن نشان دادند.
کشورهایی اروپایی و آمریکا بعد از بررسی این اسناد مدعی شدند که متن پیشنهادی ایران قابل مذاکره نیست و پیشنهادها «زیاده‌خواهانه» است. این در حالی بود که ایران تاکید داشت اولا تغییرات روی همان متن پیش‌نویسی اعمال شده که در دور ششم مذاکرات انجام شده بود و نیز اضافه و کم شدن برخی بخش‌ها به متن، در چارچوب قانونی و حقوقی برجام است.
علاوه بر این، ایران تاکید دارد که متن ارایه‌شده در دور هفتم مذاکرات، قابل مذاکره و بررسی است و نیز کشورهای طرف برجام می‌توانند پیشنهادات خود را در رابطه با آن ارایه کنند.
مخالفت سه کشور اروپایی و آمریکا با متن‌های ارایه‌شده از سوی ایران درحالی صورت گرفته که چین و روسیه این اسناد را قابل مذاکره و در چارچوب برجام اعلام کرده‌اند.
علی باقری رییس هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران، چهارشنبه‌شب راهی وین شد.
پیش‌بینی می‌شود قبل از شروع مذاکرات امروز، باقری با انریکه مورا معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به طور دوجانبه دیدار کند.
همچنین شش تن از کارشناسان ارشد ایران از هفته گذشته برای انجام مذاکرات کارشناسی با هیات‌های کارشناسی ۱+۴ در وین حضور دارند. ایران از دور قبل اعلام کرده بود که برای انجام مذاکرات نتیجه‌بخش، آماده است برای یک دوره طولانی در وین بماند و به مذاکرات ادامه دهد. از آنجا که لغو تحریم‌ها اولویت و دغدغه اصلی ایران در مذاکرات است، کارشناسان و مقامات مربوطه در حوزه‌های نفت، بانک، اقتصاد و غیره، هیات مذاکره‌کننده ایران را همراهی می‌کنند.
ا
کد مطلب: 158528
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *