۰
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۰

وضعیت آلودگی هوا در پنج کلانشهر کشور

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت آلودگی هوا در برخی کلان‌شهرهای کشور، تاکید کرد: گروه‌های حساس، سالمندان، بیماران تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان در شرایط آلودگی هوا،  تا حد امکان در سطح شهر تردد نکنند.
وضعیت آلودگی هوا در پنج کلانشهر کشور
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت آلودگی هوا در برخی کلان‌شهرهای کشور، تاکید کرد: گروه‌های حساس، سالمندان، بیماران تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان در شرایط آلودگی هوا،  تا حد امکان در سطح شهر تردد نکنند.
به دنبال هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر افزایش آلودگی هوا در برخی کلان‌شهرهای کشور، دکتر عباس شاهسونی در گفت‌وگو با ایسنا، به وضعیت آلودگی هوا در برخی کلان‌شهرها اشاره کرد و درباره وضعیت آلودگی هوا در تهران، گفت: در سال ۱۳۹۹ هوای تهران به طور میانگین ۲.۴ درصد از روزهای سال در محدوده پاک بوده، ۶۸ درصد در محدوده قابل قبول، ۲۱ درصد در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس و ۸.۶ درصد در محدوده ناسالم برای همه گروه‌ها بوده است. هزینه مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در تهران نیز ۵۱ هزار میلیارد تومان بوده است.
وی گفت: در سال ۱۳۹۹ بطور میانگین تعداد ۱۲۵۱ مرگ در شهر تهران به علت بیماری‌های ایسکمیک قلبی (IHD) در بزرگسالان بالاتر از ۲۵ سال منتسب به مواجهه با ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بوده است.
وضعیت آلودگی هوا در کرج
وی همچنین گفت: در شهر کرج نیز میانگین غلظت سالیانه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۹، ۲۸ میکروگرم در مترمکعب بوده که تقریبا ۵.۵ برابر رهنمون سازمان جهانی بهداشت بوده است. در سال ۱۳۹۹ در شهر کرج ۳۰ روز با هوای خوب داشته‌ایم، ۲۵۴ روز هوای قابل قبول، ۴۲ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲۲ روز هم هوای ناسالم برای همه گروه‌ها بوده است. بر این اساس ۸.۶ درصد از روزهای سال هوا در کرج در محدوده خوب بوده، ۷۳ درصد در محدوده قابل قبول، ۱۲ درصد در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس و ۶ درصد در محدوده ناسالم برای همه گروه‌ها بوده است.
شاهسونی گفت: تعداد مرگ‌های منتسب به ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شهر کرج در سال ۱۳۹۹، ۵۸۶ نفر بوده است و هزینه اقتصادی این مرگ‌ها ۴۰۴ میلیون دلار یا ۸۷۷۹ میلیارد تومان برآورد شده است.
وضعیت آلودگی هوا در اراک و اصفهان
شاهسونی درباره وضعیت آلودگی در شهرهای اراک و اصفهان نیز گفت: در عین حال در حال حاضر میزان آلودگی هوا در شهر اراک هم به دلیل مازوت‌سوزی، بسیار بالا رفته است. به طوری که در برخی ساعات روز به وضعیت خطرناک هم می‌رسد.
وی گفت: اصفهان نیز به عنوان یک شهر صنعتی است که آلودگی بالایی دارد.
وضعیت آلودگی هوای مشهد در سال ۱۳۹۹
وی همچنین گفت: در عین حال در شهر مشهد میانگین غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ برابر ۳۱.۳ میکروگرم در مترمکعب بوده که بیش از شش برابر رهنمود سازمان بهداشت جهانی است. در سال ۱۳۹۹ به طور میانگین تقریبا پنج درصد از روزهای سال هوای شهر مشهد در محدوده هوای خوب، ۶۸ درصد در محدوده قابل قبول، ۲۱ درصد در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس و شش درصد هم در محدوده ناسالم برای همه گروه‌ها بوده است. 
شاهسونی ادامه داد: کیفیت هوا در مشهد، نشان‌دهنده شرایط بسیار بد هوا در این کلانشهر است و مسوولان ذیربط هرچه سریع‌تر در جهت کاهش غلظت الاینده‌های ذرات معلق در این کلانشهر اقدامات لازم را انجام دهند.
وی گفت: تعداد کل مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا با ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در مشهد در سال ۱۳۹۹، ۱۱۱۶ نفر به طور میانگین بوده است که هزینه اقتصادی مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در مشهد بالغ بر ۶۸۹ میلیون دلار یا ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است.
آلوده‌ترین شهر کشور در سالی که گذشت
وی درباره آلوده‌ترین شهر کشور نیز گفت: در سال ۱۳۹۹ آلوده‌ترین شهر کشور شهر زابل بوده که غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون آن، تقریبا ۱۲ برابر رهنمود سازمان جهانی بهداشت بوده است که ناشی از طوفان‌های گردوغبار در آن منطقه بوده است.
شاهسونی گفت: بیشترین میزان مرگ منتسب به آلودگی هوا هم مربوط به تهران بوده است؛ چراکه هرچه جمعیت بیشتر بلشد، طبعا مرگ منتسب به آلودگی هوا هم بیشتر است.
شاهسونی تاکید کرد: گروه‌های حساس، سالمندان، بیماران تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان در شرایط آلودگی هوا، تا حد امکان در سطح شهر تردد نکنند. همچنین ورزشکاران از ورزش در فضای باز پرهیز کنند و افرادی که باید در محل کار حاضر می شوند کمتر در فضای باز حضور داشته باشند.
کد مطلب: 158709
برچسب ها: آلودگی هوا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *