۰
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۴۷

بیانیه رسمی آژانس درباره توافق با ایران

ساعاتی بعد از اعلام اقدام داوطلبانه ایران برای اجازه به آژانس بین المللی انرژی اتمی برای جایگزینی دوربین‌های جدید بجای دوربین‌های آسیب دیده در مجتمع تسای کرج، آژانس در بیانیه ای رسمی این توافق را "تحولی مهم" توصیف و اعلام کرد که دوربین های جدید به زودی در این مجتمع نصب خواهد شد.
ساعاتی بعد از اعلام اقدام داوطلبانه ایران برای اجازه به آژانس بین المللی انرژی اتمی برای جایگزینی دوربین‌های جدید بجای دوربین‌های آسیب دیده در مجتمع تسای کرج، آژانس در بیانیه ای رسمی این توافق را "تحولی مهم" توصیف و اعلام کرد که دوربین های جدید به زودی در این مجتمع نصب خواهد شد.
به گزارش ایرنا، آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه رسمی خود که عصر چهارشنبه منتشر شد، نوشت نصب دوربین های جدید در مجتمع تسای کرج در پی توافق حاصل شده بین محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و رافائل گروسی مدیرکل آژانس انجام می شود.
در این بیانیه آمده است: دوربین هایی که قرار است در روزهای آینده نصب شود، جایگزین دوربین هایی خواهد بود که پیشتر از این مرکز برداشته شده است. علاوه بر این ، آژانس و ایران به همکاری در خصوص مسائل پادمانی باقیمانده با هدف حل و فصل این مسائل ادامه خواهند داد.
این بیانیه به نقل از رافائل گروسی می افزاید: توافق با ایران برای جایگزینی دوربین های نظارتی در مجتمع تسای کرج تحولی مهم در زمینه های نظارت های آژانس برای راستی ازمایی فعالیت های ایران است.... من صمیمانه امیدوارم که بتوانیم بحث های سازنده برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی مانده با ایران را ادامه دهیم.
به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران امروز اعلام کرد که در اقدامی داوطلبانه، اجازه جایگزینی دوربین‌های جدید به جای دوربین‌های آسیب دیده را به آژانس داده است.
ساعاتی پیش، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: شب گذشته به توافق خوبی با آژانس دست پیدا کردیم که می‌تواند برخی نگرانی‌های ادعایی درخصوص برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران را برطرف کرده و تداوم بیش از پیش همکاری‌های متقابل با آژانس را به دنبال داشته باشد.
یکی از موضوعات فی‌مابین ایران و آژانس که در دو سفر شهریورماه و آذرماه گروسی به تهران مطرح شده بود با ابتکار عمل ایران از بروز سوء‌تفاهم در روابط ایران و آژانس جلوگیری کرد.
ایران در قبال درخواست آژانس درخصوص تعویض دوربین‌های آسیب دیده در اقدام خرابکارانه علیه مجتمع تسا در کرج از ابتدا به صراحت اعلام کرده بود که تا زمانی که نهادهای مسئول، بررسی‌های فنی و امنیتی خود را برروی دوربین‌های مذکور انجام ندهند، اجازه سرویس یا تعویض دوربین‌ها داده نخواهد شد.
از سویی؛ ایران با یادآوری وظیفه صیانتی آژانس در قبال اعضاء خود بر لزوم واکنش مدیرکل آژانس به اقدامات تروریستی و خراب‌کارانه بر علیه برنامه هسته‌ای کشورمان به عنوان حداقلی‌ترین کار ممکن تاکید داشت.
بر اساس گزارش نور نیوز بر این اساس و به دلیل اتمام بخش اصلی بررسی‌های قضایی -امنیتی بر روی دوربین‌های آسیب‌دیده و همچنین نظر به اقدام آژانس در محکوم کردن خرابکاری در مجتمع تسا و پذیرش بررسی فنی دوربین‌ها از سوی کارشناسان ایران قبل از نصب، ایران در اقدامی داوطلبانه، اجازه جایگزینی دوربین‌های جدید به جای دوربین‌های آسیب دیده را به آژانس داده است.
نکته مهم اینکه؛ صدور این مجوز به هیچ وجه نقض کننده قانون مجلس شورای اسلامی نبوده و براساس همان قانون، تصاویر ضبط‌ شده توسط این دوربین‌های جدید مانند تصاویر دوربین‌های قبلی در اختیار آژانس قرار نخواهند گرفت و همچنان نزد سازمان انرژی اتمی ایران محفوظ خواهند ماند.
کد مطلب: 158734
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *