۰
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۳۰

زندگی راحت چینی‌ها در فضا!

شرکت علوم فضایی و فناوری چین(CASC) اخیرا اظهار کرده است که فضانوردان چینی با استفاده از فناوری اطلاعات پیشرفته، خیلی راحت‌ و آسوده در مدار زندگی و کار می‌کنند.
زندگی راحت چینی‌ها در فضا!
شرکت علوم فضایی و فناوری چین(CASC) اخیرا اظهار کرده است که فضانوردان چینی با استفاده از فناوری اطلاعات پیشرفته، خیلی راحت‌ و آسوده در مدار زندگی و کار می‌کنند.
به گزارش ایسنا و به قل از چاینادیلی، "بای لینهو"(Bai Linhou) معاون بخش طراحی این ایستگاه فضایی از آکادمی فناوری فضایی چین(CAST) اخیرا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: چندین سیستم‌ هوشمند در ماژول اصلی ایستگاه فضایی چین موسوم به "تیانه" وجود دارد.
فضانوردان می‌توانند روشنایی و تجهیزات آشپزخانه ماژول اصلی را از طریق برنامه‌های تلفن همراه کنترل کنند. به گفته بای، آنها همچنین می‌توانند در اینترنت جستجو کنند و با خانواده و دوستان خود تماس تصویری برقرار کنند. فضانوردان با یک سیستم نور وصوت‌شناسی تعبیه شده در ماژول اصلی، می‌توانند شب‌ها راحت بخوابند. نوروصوت‌شناسی یا آکوستو-اپتیک(Acousto-optics) شاخه‌ای از فیزیک است که به بررسی برهم کنش امواج نوری و امواج صوتی و به خصوص پراش لیزر به وسیلهٔ امواج صوتی می‌پردازد.
"تانگ هونگبو"(Tang Hongbo)، یکی از سه فضانورد ماموریت "شنژو-۱۲"(Shenzhou-۱۲) چین گفت که فضانوردان می‌توانند ظرف نیم ساعت یک غذای گرم بخورند.
او همچنین گفت که فضانوردان به لطف بلندگویی که در صورت بروز مشکل به آنها اطلاع می‌دهد، می‌توانند در مدار به خوبی بخوابند.
بای افزود که زندگی و کار راحت بخش مهمی از طراحی فضاپیمای سرنشین دار چین است. محققان ماژول اصلی را آنقدر خوب طراحی کرده‌اند که فضانوردان می‌توانند به راحتی کار کنند.
هم اکنون سه فضانورد ماموریت شنژو-۱۳ چین در این ایستگاه فضایی حضور دارند. دو فضانورد مرد به نام‌های "ژای زیگنگ" و "ای گوانگفو" و یک زن به نام "وانگ یاپینگ" سه فضانورد ماموریت شنژو-۱۳هستند. وانگ از اعضای ماموریت شنژو-۱۳ مادر یک دختر ۵ ساله و دومین زن فضانورد چینی است که در یک پرواز فضایی شرکت کرده است. وانگ یاپینگ که در خانواده‌ای روستایی به دنیا آمده است، به دلیل مصمم بودن در بین همکارانش معروف است. او پس از لیو یانگ که در سال ۲۰۱۲ به فضا رفت دومین فضانورد زن چینی است که موفق به رفتن به فضا شده است. او پیشتر در ماه ژوئن ۲۰۱۳ در ماموریت شنژو ایکس شرکت کرده است.
فضاپیمای "شنژو-۱۳" سوار بر موشک "لانگ مارچ ۲‌اف" ۱۵ اکتبر از مرکز پرتاب ماهواره جیوچوان در بیابان گبی در ساعت ۱۲:۲۳ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۹:۵۳ به وقت تهران) به فضا پرتاب شد. "شنژو-۱۳" هشت ساعت پس از پرتاب به ماژول اصلی ایستگاه فضایی چین به نام "تیانه"(Tianhe) متصل شد. آنها قرار است شش ماه در ایستگاه فضایی چین بمانند و طولانی‌ترین ماموریت فضایی کشور را انجام دهند. شنژو- ۱۳ آخرین ماموریت امسال برای ساخت ایستگاه فضایی است. ایستگاه فضایی چین حداقل ۱۰ سال در فضا خواهد ماند، در حالی که انتظار می‌رود ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۳۰ به فعالیت خود پایان دهد. چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به قدرت اصلی فضایی تبدیل شود تا با رقبای خود از جمله ایالات متحده، روسیه و آژانس فضایی اروپا همگام شود و پیشرفته‌ترین ایستگاه فضایی را که به دور زمین می‌چرخد، ​​ایجاد کند.
کد مطلب: 158887
برچسب ها: چین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *