۰
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۵
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران:

گفت‌وگوی مستقیمی با آمریکا نداشتیم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با رد برخی اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های غربی در مورد وجود اختلاف بین ایران و انصارالله یمن گفت: روابط ایران با دولت نجات ملی یمن ازهر زمانی مستحکم‌تر است .
گفت‌وگوی مستقیمی با آمریکا نداشتیم
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با رد برخی اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های غربی در مورد وجود اختلاف بین ایران و انصارالله یمن گفت: روابط ایران با دولت نجات ملی یمن ازهر زمانی مستحکم‌تر است .
به گزارش ایسنا ، سعید خطیب زاده ، روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با رسانه ها ی داخلی و خارجی در پاسخ به سوال ایسنا در مورد گزارش برخی از رسانه های غربی در مورد روابط ایران و انصار الله یمن و همچنین ادعاهای آنها در مورد سفیر ایران در یمن و این که او  به خاطر کرونا به تهران بازنگشته است بلکه بازگشت او به خاطر اختلافات بین ایران و انصارالله بوده است، تصریح کرد : روابط ایران و دولت نجات ملی یمن از هر زمان دیگری مستحکم‌تر و به هم نزدیک‌تر است.
وی افزود: ایران کماکان متعهد است به مردم یمن با همه ابزارهای سیاسی و اقتصادی کمک کند و  آنهایی که این خبرسازی‌ها را می‌کنند بهتر است توجه کنند، تنها راه کمک به موضوع یمن توجه به خواست و اراده مردم یمن است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد وضعیت سفیر ایران در یمن نیز گفت: آقای ایرلو نیاز  به رسیدگی فوری پزشکی داشت و چندین روز این موضوع در دستور کار جمهوری اسلامی ایران بود. چندین کشور در منطقه از جمله عراق به ما در این زمینه  کمک کردند.
وی افزود : وضعیت آقای ایرلو بهتر شود در این زمینه به شما اطلاع رسانی می کنیم .
خطیب زاده در پاسخ به این سوال که آیا آقای ایرلو بعد از بهبودی مجددا به یمن باز خواهند گشت، تصریح کرد: آقای ایرلو در حال حاضر از نظر سلامتی در وضعیت پایداری هستند .
وی ادامه داد : وضعیت کرونا ایشان حاد است و ایشان باید تحت مراقبت ویژه  باشند و امیدواریم ایشان هرچه زودتر سلامتی خود را به دست آورند و به محل مأموریت خود بازگردند.
خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی در مورد  اظهارات مشاور امنیت  ملی آمریکا مبنی بر این که «ما به صورت مستقیم دغدغه ها و نگرانی های خود در مورد فعالیت هسته ای ایران به این  کشور منتقل کرده ایم» و آیا این اظهارات از سوی تهران تایید می‌شود؟ تاکید کرد: در گفت‌وگوهای وین هیچ صحبت مستقیمی با ایالات متحده طی این‌ ماه‌ها که گفت‌وگوها در وین در جریان بوده، انجام نشده است.
وی افزود:  برخی پیام‌ها به واسطه  آقای انریکه مورا«مسئول کمیسیون مشترک برجام‌» به صورت مکتوب و غیرمکتوب از ابتدای گفت‌وگوها در وین درخصوص موضوعات مذاکراتی (نه چیزی بیش از آن) دریافت و جواب‌ها هم در جا داده شده است.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با برخی اخبار منتشر شده مبنی بر سفر وزیر خارجه کشورمان به آذربایجان طی روزهای آتی گفت: این دعوت از قبل انجام شده است و انجام این سفر در دستور کار است و ان‌شاءالله در آخر هفته جاری این سفر کوتاه انجام می شود.
وی در مورد دستور کار این سفر نیز تصریح کرد: موضوعات مهمی در دستور کار این سفر است که از قبل آماده شده است به خصوص در مورد موضوعات دوجانبه و گسترش تعاملات اقتصادی و تجاری بین دو کشور.
خطیب زاده همچنین در این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در نشست روز گذشته وزیران امور خارجه سازمان همکاری های اسلامی، وزیر خارجه عربستان نیز حضور داشت و آیا در حاشیه این نشست گفت‌وگو و یا دیداری بین وزیران امور خارجه ایران و عربستان نیز صورت گرفت یا نه؟ اظهار کرد: در جریان برگزاری نشست ها و اجلاس های بین المللی، انجام این گفت‌وگوها یک امر روال و متداول است و تا آنجایی که من می دانم در حاشیه این نشست بین  وزیران امور خارجه دو کشور (ایران و عربستان)  یک احوال‌پرسی سرپایی انجام شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با آخرین اخبار مبنی بر مذاکرات ایران و عربستان و اینکه آیا تنش های جدیدی که دولت ریاض با برخی از همپیمانان ایران از جمله سوریه و لبنان داشته بر انجام این گفت وگوها تأثیرگذار بوده است، گفت: تحول جدیدی در خصوص گفت‌وگوهای مان با عربستان نداشته ایم. همچنان منتظر پاسخ ریاض هستیم و پیشرفت مذاکرات منوط به جدیت طرف مقابل خواهد بود و به میزانی که آن ها (عربستان) جدیت نشان دهند آمادگی داریم که هم گفت‌وگوها پیشرفت داشته باشد و هم در خصوص منطقه و مسائل دوجانبه گفت وگوهای انجام شده را به تفاهم برسانیم.
وی همچنین گفت: ما ریاض را به راه حل های سیاسی و دیپلماتیک و عدم مداخله در امور دیگر کشورها دعوت می کنیم چرا که معتقدیم ترتیبات فراگیر منطقه ای از طریق احترام متقابل و درک واقعیت ها از سوی کشورهای منطقه حاصل و به نتیجه می رسد.
کد مطلب: 158918
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *