۰
سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۵۶
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا:

بازگشت به برجام بهترین گزینه خواهد بود

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام بهترین گزینه خواهد بود.
بازگشت به برجام بهترین گزینه خواهد بود
ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام بهترین گزینه خواهد بود.
ند پرایس روز دوشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران در مورد دور هفتم مذاکرات میان ایران و ۱+۴ در وین اتریش با تکرار ادعاهای آمریکا و غرب علیه برنامه هسته ای ایران مدعی شد که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام  برای ما، سایر اعضای گروه ۱+۵ و جامعه جهانی بهترین گزینه خواهد بود زیرا از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری خواهد کرد.
این مقام وزارت خارجه آمریکا در عین حال توافق میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی را یک گام مهم و خوشایند دانست.
وی پیشرفت در مذاکرات اخیر میان ایران و ۱+۴ در وین اتریش را کم دانست اما گفت که اکنون یک درک مشترک در مورد متن داریم که مبنای مذاکرات در مورد مسائل هسته ای خواهد بود. ما هنوز این متن را نداریم اما یک طرح کلی و دستور جلسه در خصوص این متن داریم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود که این پیشرفت ها خوب و مثبت است اما از جهت مختلف ما را به نقطه پیشین در ماه ژوئن می رساند و هنوز کار زیادی برای انجام دادن وجود دارد.
این مقام آمریکایی با تداوم هراس افکنی از پیشرفت های برنامه صلح آمیز هسته ای ایران مدعی شد که همه این تحولات در فضایی از اقدامات تحریک آمیز ایران برای پیشرفت های هسته ای صورت می گیرد.
وی ادعا کرد که نمی توانیم وضعیتی را بپذیریم که ایران در مذاکرات تاخیر و از سوی دیگر برنامه هسته ای خود را تسریع کند.
ند پرایس بدون اشاره به نقض برجام و بدعهدی واشنگتن در اجرای تعهدات برجامی اش به رغم حضور ایران در این توافق بین المللی مدعی شد اگر سرعت دیپلماسی عقب بماند، همانطور که سه کشور اروپایی اعلام کردند، برجام  پوسته ای خالی و جسدی غیرقابل احیا خواهد شد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در راستای فضاسازی ها و سیاست فشار و تعامل دولت بایدن ادعا کرد ما هیچ وقتی را برای فکر کردن در مورد مسیرهای جایگزین تلف نمی‌کنیم و بیشتر از آنچه شما فکر می‌کنید درباره جایگزین‌ها کار انجام داده‌ایم.
وی در تداوم سیاست های شکست خورده فشار حداکثری ادعا کرد ما فعالانه در حال بحث در مورد گزینه‌های جایگزین با سایر اعضای ۱+۵ و با سایر شرکای منطقه‌ای و فراتر از آن هستیم.
ند پرایس در عین حال مدعی شد همانطور که گفته ایم آماده ایم تحریم هایی را که مغایر با برجام هستند، را زمانی که ایران به محدودیت های برجام بازگردد، لغو کنیم.
جن ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز در نشست خبری روز دوشنبه خود با خبرنگاران بدون اشاره به نقض برجام و بدعهدی آمریکا در عمل به تعهداتش و به رغم مثبت ارزیابی کردن مذاکرات از سوی اتحادیه اروپا و اذعان آنها به پیشرفت مدعی شد که  به دلیل رویکرد ایرانی‌ها در آخرین دور مذاکرات، رئیس جمهوری از  تیم امنیت ملی خواست که در صورت شکست دیپلماسی آماده باشیم و نگاهی به گزینه های دیگر داشته باشیم و ما این کار را با مشورت طیفی از شرکایمان در سراسر جهان ادامه داده‌ایم.  
سخنگوی کاخ سفید درعین حال مدعی شد که فعلا درباره گام‌های بعدی‌ مطلبی برای ارائه ندارد.
دور هفتم مذاکرات وین پس از نزدیک به سه هفته گفت‌وگوهای فشرده دیپلماتیک و فنی در شرایطی به پایان رسید که سه کشور اروپایی برغم مقاومت و انکار طولانی مطالبات ایران از مواضع خود عقب نشینی کرده و به این ترتیب مذاکرات درباره متن مشترکی که با مواضع ایران منطبق است در دور آتی پیگیری خواهد شد.
دیپلمات‌های ارشد ایران و گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا سرانجام پس از ساعت‌ها گفت‌وگو در هتل کوبورگ وین، به دو سند دست یافتند که دیدگاه‌ها و پیشنهادات تمام هیات‌ها را درباره دو موضوع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای شامل می‌شود. این سند به معنای توافق برای احیای تعهدات و توافقات سال ۱۳۹۴ به حساب نمی‌آید بلکه مبنایی خواهد بود برای ادامه مذاکرات در دور هشتم که قرار است چند روز دیگر از سرگرفته شود.
 دست‌یابی به این مرحله به دلیل مواضع غیرسازنده و مقاومت سه کشور اروپایی به شدت کند پیش‌رفت. نمایندگان انگلیس، آلمان و فرانسه در طول مذاکرات به طور غیر موجهی اصرار داشتند که گفت‌وگوها در چارچوب پیش‌نویس وین ۶ که میان گروه ۱+۴ و دولت سابق ایران به جمع‌بندی رسیده بود پیگیری شود.
 اما بر اساس استدلال‌های ارائه شده و مواضع اصولی، منطقی و مشروع هیات جمهوری اسلامی ایران طرف‌ اروپایی مجاب شد که دیدگاه‌های ایران به عنوان مبنایی برای مذاکرات جدی و نتیجه‌بخش پذیرفته شود.
«انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که به صورت مشترک با مذاکره کننده ارشد ایران ریاست کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد، در گفت‌وگو با خیرنگاران اعلام کرد که مشارکت کنندگان در جلسه جمعه، به یک متن مشترک برای مذاکره درباره احیای مفاد توافق ۱۳۹۴ دست یافتند.
وی اظهار داشت که این پیش‌نویس، نظرات و پیشنهادات مختلف گروه ۱+۴ و ایران درباره رفع تحریم‌ها، مسائل هسته‌ای و ترتیبات اجرایی را شامل می‌شود.
مورا عنوان کرد که این امر به معنای دست یابی به توافق نیست ولی مبنای ادامه گفت‌وگوها خواهد بود.
این مقام اروپایی از حس اضطرار میان مذاکره‌کنندگان برای احیای توافق سال ۹۴ گفت و ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوها ظرف چند هفته آینده به نتیجه برسد. وی اضافه کرد: برای دور هشتم، ما کار زیاد و وظیفه بسیار پیچیده‌ای در پیش داریم که شامل گرفتن تصمیمات سیاسی سختی خواهد بود.
سه کشور اروپایی نیز با صدور بیانیه‌ای مشترک، با احتیاط به عقب‌نشینی مواضع خود در مذاکرات اعتراف کرده و عنوان کردند که در گفت‌وگوها پیشرفت‌هایی حاصل شده است.
در بیانیه آن‌ها آمده است: طی ۲۴ گذشته برخی پیشرفت‌های فنی حاصل شده است اما تنها ما را به آنجایی که مذاکرات در ماه ژوئیه قرار داشت می‌رساند.
کد مطلب: 158954
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *