۰
سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۵

تصویب کلیات انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۲۱۰ رای موافق با کلیات طرح انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان موافقت کردند.
تصویب کلیات انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۲۱۰ رای موافق با کلیات طرح انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان موافقت کردند.
به گزارش ایسنا، نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی، با کلیات طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان موافقت کردند.
علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در مخالفت با کلیات این طرح گفت: سیستان و بلوچستان و توجه به محرومیت آن از مباحث بسیار حائز اهمیت است. این‌که ما باید به مناطق محروم توجه کنیم بحث جدی می‌باشد ما حامی سیستان و بلوچستان هستیم ولی باید توجه کنیم که با اذعان کارشناسان جنگ آینده در منطقه و جهان جنگ آب است. برهمین اساس معتقدیم این موضوع باید گسترده دیده شود.
وی اضافه کرد: معتقد هستیم مجلس شورای اسلامی و دولت، کارشناسان و کمیسیون‌های تخصصی باید به این موضوع به صورت اساسی بپردازند. موضوع مدیریت منابع آب از مباحث بسیار مهم است که مجلس شورای اسلامی و دولت، شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی مدیریت آب باید آن را مورد توجه قرار دهند و نقشه آمایش سرزمینی ۱۰ سال آینده را در نظر بگیرند. منابع آبی ما محدود است باید اسناد بالادستی بحث آمایش سرزمینی را رعایت کنیم. ما مخالف آباد شدن سیستان و بلوچستان نیستیم اما باید در این حوزه به همه استان‌ها نگاه عادلانه داشته باشیم.
در ادامه حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق کلیات این طرح اظهار کرد: تنها نقطه‌ای که در کره زمین به صورت مصنوعی خشک شده و به یک سرزمین سوخته تبدیل شده سیستان و بلوچستان است. چرا که بدخواهان بشریت با ایجاد بند کمال‌خان دست به چنین اقدامی زدند.
وی اضافه کرد: این موضوع موجب کوچ مردم شده است و باید توجه کنیم این طرح نه تنها سیستان و بلوچستان بلکه خراسان جنوبی، خراسان رضوی و خراسان شمالی را در بر می‌گیرد. ما انتظار داریم این طلسم شکسته شود و تمام نقاط ایران از دریای عمان برداشت کند. متاسفانه ما در این حوزه یعنی در برداشت آب دریای آزاد خود را محروم و تحریم کرده‌ایم. دستگاه‌ها و کارشناسان در این حوزه همچون مرکز پژوهش‌ها، سازمان آب و فاضلاب و دیگر دستگاه‌ها با این طرح موافق هستند. رئیس جمهوری چندین بار این موضوع مهم را مورد تاکید قرار دادند برهمین اساس از همکاران درخواست می‌کنم با این طرح موافقت کنند.
محمدتقی نقدعلی در مخالفت با کلیات این طرح گفت: خدا را شاکریم که موضوع آب به بهانه انتقال آب در مجلس شورای اسلامی مطرح شد. پیش‌تر رئیس مجلس عنوان کرده بود که سه اولویت مجلس آب، جمعیت و اقتصاد می‌باشد. این زشت است که منطقه‌ای همچون سیستان و بلوچستان در کنار آب باشد و تشنه باشد در حالی که کشورهای همسایه با استفاده از آب شیرین کن با آب دریا نیاز خود را رفع می‌کند.
وی اضافه کرد: بسیاری از استان‌ها در کشور در این حوزه دچار مشکل هستند، اقدام ما باید اقدامی جامع باشد برای مثال این موضوع در حوزه خوزستان و اصفهان نیز حائز اهمیت است. انتقال آب به مناطق دوردست می‌تواند به آبخیزداری خوزستان و اصفهان ضربه وارد کند.
نماینده مردم خمینی شهر ادامه داد: متاسفانه در بودجه سال ۱۴۰۱ برای احیای زاینده‌رود اعتباری در نظر گرفته نشده است. این در حالی است که دولت برای احیای زاینده‌رود به مردم وعده داده بود و این موجب ناامیدی مردم می‌شود. اگر قرار است با استفاده از فناوری‌های نوین در خصوص انتقال آب اقدامی انجام شود معتقدیم که اقدام باید اقدامی جمعی باشد. البته همگی معتقد هستیم استان سیستان و بلوچستان در اولویت است و همه باید به مناطق محروم رسیدگی کنیم، اما طرح جامعی برای مدیریت منابع آب و حکمرانی در عرصه آب ارائه شود تا همه ایران نیز شاهد رفع مشکل در این حوزه باشیم.
سید مهدی پاک‌مهر نیز در موافقت با کلیات این طرح گفت: با موضوع انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان موافق هستیم نه تنها برای سیستان و بلوچستان بلکه برای تمام استان‌هایی که امروز دچار بحران آب شده‌اند. متاسفانه میزان بارندگی در کشور ما کاهش پیدا کرده و اقلیم کشور به اقلیم خشک و نیمه‌خشک تبدیل شده است. بحران خشکسالی در بسیاری از مناطق کشور دیده می‌شود.
وی اضافه کرد: مردم بسیاری از مناطق تشنه هستند برای مثال ۳۰۰ روستای خراسان شمالی دچار مشکل آب هستند و بیش از ۸۰ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود. لازم است نمایندگان با کلیات این موضوع موافقت کنند تا مشکل آبرسانی سیستان و بلوچستان رفع شود.
نماینده دولت نیز اجرای این طرح را مثبت ارزیابی کرد و از موافقت وزارت نیرو، مرکز پژوهش‌ها و کارشناسان با این طرح خبر داد.
وی همچنین گفت: این طرح بار مالی ندارد و اساسا به عنوان اقدام مشابه وزارت نیرو مورد توجه قرار بگیرد.
در پایان هم ایری سخنگوی کمیسیون عمران اظهار کرد که آب اولویت استان سیستان و بلوچستان است، در این طرح قصد داریم از دریای آزاد آب برداشت کنیم چرا که اکنون شاهد وضعیت بحرانی در آب‌های زیرزمینی هستیم. برداشت آب از دریای عمان، برداشت آب از اقیانوس و دریای آزاد است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی با این طرح موافقت کنند.
در پایان کلیات طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان توسط محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به رای گذاشته شد و با ۲۱۰ رای موافق نمایندگان همراه شد.
کد مطلب: 159240
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *