۰
سه شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۴۳

دوستانمان را درجریان مذاکرات وین قرارمیدهیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که ایران به‌عنوان یک کشور بزرگ در منطقه همواره نقش اساسی، محوری و سازنده دارد و ما طرف خوب تحولات در منطقه بوده‌ایم، تصریح کرد: ما از هر ابتکاری که به ثبات، امنیت و توسعه منطقه کمک کند، حمایت می‌کنیم.
دوستانمان را درجریان مذاکرات وین قرارمیدهیم
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که ایران به‌عنوان یک کشور بزرگ در منطقه همواره نقش اساسی، محوری و سازنده دارد و ما طرف خوب تحولات در منطقه بوده‌ایم، تصریح کرد: ما از هر ابتکاری که به ثبات، امنیت و توسعه منطقه کمک کند، حمایت می‌کنیم.
 
به گزارش ایسنا،حسین امیر عبداللهیان در پایان سفر به قطر در جمع خبرنگاران در تشریح نتایج سفر خود به این کشور عربی، گفت: در گفت‌وگوهای امروز با امیر قطر و وزیر خارجه در خصوص مناسبات دوجانبه، موضوعات مختلفی که در روابط وجود دارد و مشکلات اندکی که وجود داشت و همچنین مسائلی که می‌تواند به فعالیت هرچه بیشتر تجار ایرانی در قطر کمک کند، گفت‌وگو کردیم.
 
وی تصریح کرد: در خصوص مناسبات دو کشور و دیدگاه‌های ارزشمندی که توسط امیر قطر مطرح شد، توافق کردیم که در روزهای آینده تعدادی از وزرای ایران بر مبنای دعوت به عمل آمده، به دوحه سفر کنند و در خصوص موضوعات اقتصادی، تجاری، همکاری‌های علمی و فناوری و حوزه‌های متنوع موردعلاقه دو کشور از جمله در مسئله بهداشت و موضوع مهار کرونا در قطر با توجه به تجاربی که ایران دارد و در عین حال در قطر نیز تجارب خوبی وجود دارد، گفت‌وگو و رایزنی صورت بگیرد.
 
این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در همین راستا اعلام کرد: به‌زودی هیأتی از ایران به دوحه سفر خواهد کرد و تبادل این تجربیات می‌تواند به هر دو طرف کمک کند و البته آمادگی کامل خود را اعلام کردیم که با توجه به موج قوی ویروس کرونا که در روزهای اخیر در این کشور شکل گرفته، بتوانیم از مساعدت خود در این مسیر دریغ نکنیم.
 
وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با بیان این که یکی از موضوعات مهم در مناسبات ایران و قطر، همکاری و گفت‌وگوهای منطقه‌ای است، اظهار کرد: ایران بارها ایده‌هایی را برای تقویت روند همکاری و گفت‌وگوهایی که منجر به همکاری در منطقه خلیج فارس شود، ارائه داده است. امیر قطر از جمله روسای کشورهای منطقه است که همواره از ایده‌های مطروحه توسط جمهوری اسلامی ایران استقبال کرده است.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر این که معتقدیم راه‌حل برخی بحران‌ها در منطقه صرفا تمرکز بر راه‌حل سیاسی است و ما نباید از مسیر زور، نظامی‌گری و هژمونیک بخواهیم مسائل منطقه را حل‌وفصل کنیم، افزود: تجربه سال‌های اخیر هم نشان داده که این به نفع منطقه نیست.
 
امیر عبداللهیان در همین راستا با بیان این‌که ایران به عنوان یک کشور بزرگ در منطقه همواره نقش اساسی، محوری و سازنده دارد و ما طرف خوب تحولات در منطقه بوده‌ایم، چه در موضوع مبارزه با داعش و چه در هر گفت‌وگوی منطقه‌ای ایران نقش مثبت و سازنده ایفا کرده است، تصریح کرد: ما از هر ابتکاری که به ثبات، امنیت و توسعه منطقه کمک کند حمایت می‌کنیم. امروز نیز حرف‌های خیلی خوبی از امیر قطر در این رابطه شنیدیم و حمایت ایشان و دیدگاه‌هایی که برای توسعه گفت‌وگوهای منطقه‌ای دارند که منجر به همکاری همه‌جانبه منطقه‌ای و همکاری دسته‌جمعی منطقه‌ای شود، ما از این ایده‌ها هم استقبال می‌کنیم و هم ابتکاراتی را که داریم به این ایده‌ها اضافه می‌کنیم و امیدواریم منطقه در مسیر رشد، توسعه و پیشرفت همه‌جانبه بیش از گذشته قرار بگیرد.
 
وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد رایزنی ایران با مقامات عمان و قطر در مورد روند مذاکرات وین، گفت: طبعا ما دوستانمان در منطقه را در جریان مذاکرات وین قرار می‌دهیم و آنها به عنوان همسایه ما از این حق برخوردار هستند که در جریان آن‌چه بین ما و کشورهای ۱+۴ می‌گذرد، قرار بگیرند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان، با بیان این‌که معتقدیم دستاوردهای ایران در حوزه توسعه دانش صلح‌آمیز هسته‌ای می‌تواند در اختیار همه کشورهای منطقه، کشورهای مسلمان و همسایگان ما قرار بگیرد، افزود: طبیعی است که برخی از طرف‌ها در مذاکرات وین تلاش می‌کنند با انتقال نادرست مطالب به بعضی از همسایگان ما، موجبات نگرانی آنها را فراهم کنند.
 
امیر عبداللهیان در همین چارچوب خاطرنشان کرد: حتما ما در این گفت‌وگوها و سفرها، یکی از اهدافمان در کنار سایر اهداف سفر، این است که آنها را در جریان روایت خودمان از مذاکرات وین قرار بدهیم و دوستان ما در منطقه نیز مشورت‌هایی به ما می‌دهند که در میز مذاکرات کمک‌کننده است.
کد مطلب: 159952
برچسب ها: امیرعبداللهیان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *