کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بایدن شورش کنگره را تلاش برای کودتا خواند

22 دی 1400 ساعت 14:54

رئیس جمهوری آمریکا در اظهاراتی حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ از سوی هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره این کشور را به عنوان "تلاش برای کودتا" توصیف کرد.


رئیس جمهوری آمریکا در اظهاراتی حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ از سوی هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره این کشور را به عنوان "تلاش برای کودتا" توصیف کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه هیل، «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در جریان سخنرانی در آتلانتای این کشور با موضوع حمایت از تصویب یک قانون حقوق مربوط به رای‌دهندگان گفت: اوباش خشونت‌طلب روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ در حالی که از سوی رئیس جمهور سابق جسارت پیدا کرده و تشویق شدند، به دنبال بردن آنچه که در پای صندوق‌های رای باخته بودند، از طریق خشونت حرکت کردند.
او خاطر نشان کرد: آنها به دنبال اعمال اراده اوباش، لغو انتخاباتی آزاد و عادلانه و برای نخستین بار در تاریخ آمریکا، متوقف کردن انتقال صلح‌آمیز قدرت بودند. آنها شکست خوردند. اما پیروزی دموکراسی و آینده آن مسلم نیست.
او ادامه داد: ما امروز به همین خاطر اینجا هستیم؛ برای اینکه در برابر نیروهایی در آمریکا که به جای انضباط برای زور ارزش قائل هستند، در برابر نیروهایی که برای کودتا تلاش کردند، آن هم کودتایی علیه بیان قانونی اراده مردم آمریکا از طریق تردیدافکنی، ابداع اتهامات مربوط به تقلب و رفتن به دنبال دزدیدن انتخابات ۲۰۲۰ از مردم، بایستیم. آنها خواستار حاکم کردن آشوب بودند. ما می‌خواهیم که مردم حاکم بشوند.
این سخنرانی در حالی مطرح شد که جو بایدن چند روز پیش در اولین سالگرد حمله ششم ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا سخنرانی شدیداللحنی در این خصوص ایراد کرد.
به نظر می‌رسد سخنرانی اخیر بایدن نیز که روز سه‌شنبه انجام شد، اولین موردی باشد که او از لفظ "کودتا" برای توصیف آن حمله استفاده می‌کند؛ در حالی که در سخنرانی چند روز قبلش از آن به عنوان "شورش مسلحانه" یاد کرده بود.
این در حالی است که پیشتر فیونا هیل، مقام امنیت ملی ارشد سابق دولت دونالد ترامپ که در جریان نخستین استیضاح او به ایراد شهادت پرداخت، به طور مشابه ترامپ و متحدانش را به تلاش برای به اجرا درآوردن یک "کودتا" یا سرنگون کردن خشونت‌آمیز دولت متهم کرد.
بایدن روز سه‌شنبه همچنین از قانون موسوم به قانون آزادی رای دادن و قانون موسوم به قانون جان لوئیس برای پیشرفت حقوق رای در مقابل قوانین محدودیت‌آمیز تحمیل شده از سوی کنگره‌های ایالتی تحت کنترل جمهوری‌خواهان در سراسر آمریکا حمایت کرد.


کد مطلب: 159983

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/159983/بایدن-شورش-کنگره-تلاش-کودتا-خواند

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir