۰
شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۴۳

پایان راند دوم دور هشتم مذاکرات

درحالیکه مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین بر روی ریل پیشرفت قرار گرفته است، بر اساس تفاهم انجام‌شده میان روسای هیأت‌ها، مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و سه کشور اروپایی عصر جمعه موقتا به پایتخت‌ها بازگشتند.
پایان راند دوم دور هشتم مذاکرات
درحالیکه مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین بر روی ریل پیشرفت قرار گرفته است، بر اساس تفاهم انجام‌شده میان روسای هیأت‌ها، مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و سه کشور اروپایی عصر جمعه موقتا به پایتخت‌ها بازگشتند.
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، مذاکرات لغو تحریم‌ها روز گذشته با دیدارهای دو جانبه و چندجانبه علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان با انریکه مورا هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام و نمایندگان سه کشور اروپایی در هتل کوبورگ وین ادامه پیدا کرد.
روز گذشته نیز گفت‌وگوها در دو سطح روسای هیئت‌ها و کارشناسان ادامه پیدا کرد. در همین راستا، رئیس هیئت مذاکره‌کننده کشورمان رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک خود را با انریکه مورا و نمایندگان سه کشور اروپایی با حضور مورا برگزار کرد.
پس از انجام این گفت‌وگوها، براساس تفاهمات انجام شده میان روسای هیئت‌ها، مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و سه کشور اروپایی، عصر دیروز برای انجام امور مربوط به سمت‌های سیاسی خود و برخی مشورت‌ها، موقتا به مدت دو روز به پایتخت‌ها برگشتند.
البته این بازگشت مذاکره‌کنندگان ارشد موقت به معنای توقف مذاکرات در دور هشتم نیست و مذاکرات کارشناسی بدون وقفه ادامه خواهد یافت.
روز پنجشنبه نیز نمایندگان گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و آمریکا برای بررسی آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها دیدار کردند. میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه در توئیتی نوشت: این بار توجه اولیه به نحوه اجرای توافق (احتمالی) آتی معطوف شد.
وی با بیان اینکه «ما باید در مورد اینکه چه کسی، چه کاری را چه زمانی در مسیر احیای کامل توافق هسته ای انجام خواهد داد، توافق کنیم» تصریح کرد که این مسئله کار آسانی نیست.
در همین زمینه یک منبع آگاه اظهار داشت که بسیاری از موارد اختلافی در مذاکرات رفع تحریم‌ها کم شده و هیات ها سرگرم گفت‌وگو در مورد نحوه اجرا و توالی توافق احتمالی هستند.
این منبع که خواست نامش فاش نشود بیان داشت: اکنون در مرحله‌ای از مذاکرات هستیم که در خصوص مسائل دشوار مشغول رایزنی هستیم و اینکه چطور می‌توانیم مسائلی که در اصول توافق شده را به کلمات تبدیل و در سند وارد کنیم.
وی خاطر نشان کرد که در مورد رفع تحریم ها و مسائل هسته‌ای، بسیاری از پرانتزها پاک شده و اکنون «به طور فزاینده ای روی ضمیمه سوم در مورد نحوه اجرا و توالی (توافق احتمالی) کار می کنیم.»
بر اساس اخباری که از وین به گوش می‌رسد، تمرکز و محور دیدارهای مذاکره‌کنندگان کشورمان روی موضوع تضمین و راستی‌آزمایی قرار گرفته است تا توافق خوبی که حقوق و منافع ملت ایران هم در آن دیده شود، حاصل شود.
ایران و آمریکا مطالبی را به صورت non-paper  تبادل می‌کنند که به گفته وزیر امور خارجه کشورمان، هم سه کشور اروپایی و هم آمریکا در مطالب و یا پیام‌هایی که از طرف برخی از واسطه‌ها می‌فرستند، حرف‌های خوب می‌زنند اما در عمل هیچ ابتکار عملی را ارائه نمی‌دهند.
وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: رفتار غربی‌ها در مقایسه با اظهاراتشان مبنی بر اینکه نگران هستیم و عجله داریم، نشان‌دهنده این است که در رفتار و گفتار آنها تعارض وجود دارد و ما امیدواریم که از این مرحله عبور کنیم.
امیرعبداللهیان در پایان خاطرنشان کرد: مایلم با صدای بلند اعلام کنم که جمهوری اسلامی ایران از رسیدن به یک توافق خوب در کوتاه‌ترین زمان ممکن استقبال می‌کند؛ اما این بستگی به طرف‌های غربی دارد.
با وجود اینکه براساس گزارشات، مذاکرات روی ریل پیشرفت قرار گرفته است، اما حصول نتیجه در گروی تصمیم، عزم و اراده سیاسی آمریکا و کشورهای اروپایی قرار دارد.
هیات ایرانی در تمامی موضوع‌های باقی‌مانده، راهکارهای ابتکاری، ساز و کارهای عملیاتی و پیش‌نویس ارائه کرده است. اما در نقطه مقابل، خصوصا سه هیأت‌ اروپایی، عمدتا نقشی منفعل ایفا کرده و به جز اعلام نظر در مورد طرح‌های پیشنهادی ایران، هیچ ایده یا ساز و کار تازه‌ای برای کاهش و حل و فصل موضوعات باقی‌مانده ارائه نکرده‌اند.
به گفته سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه، در دور اخیر ایران و ایالات متحده از طریق متن مکتوب غیررسمی، نظرات خود را در موضوعات چهارگانه رفع تحریم‌ها، اطمینان از رفع موثر تحریم‌ها، تعهدات هسته‌ای و راستی‌آزمایی ارائه کردند و هیئت‌ها در حال بررسی این متون هستند.
وی تصریح کرد: همه باید تلاش کنیم که مطمئن شویم بازگشت آمریکا به برجام همراه با اخذ تضامین لازم و راستی آزمایی است و همچنین چرخه‌ای از رفع تحریم‌ها که وفق برجام باید انجام می‌شده، به طور موثر انجام می‌شود که اینها با هیچ توافق موقتی حاصل نمی‌شود.
جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات  توافق پایدار و قابل اتکا است و همواره از دستیابی به یک توافق خوب در کوتاه‌ترین زمان ممکن استقبال می‌کند.
پیشرفت در متون مرتبط با موضوع هسته‌ای نشان‌دهنده میزان جدیت ایران در دورهای جدید مذاکرات
پس از آغاز دولت سیزدهم بود و حالا زمان آن رسیده است که غرب جدیت خود را در موضوعات تحریمی نشان دهد.
کد مطلب: 160090
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *