۰
سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۹

ادامه اختلاف در تیم مذاکره‌کننده آمریکایی

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که علاوه بر ریچارد نفیو به عنوان یک عضو کلیدی هیات آمریکایی در مذاکرات وین، دو نفر دیگر به علت اختلاف نظر از تیم مذاکره کننده خارج شدند.
ادامه اختلاف در تیم مذاکره‌کننده آمریکایی
روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که علاوه بر ریچارد نفیو به عنوان یک عضو کلیدی هیات آمریکایی در مذاکرات وین، دو نفر دیگر به علت اختلاف نظر از تیم مذاکره کننده خارج شدند.
وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت که دو نفر دیگر از اعضای تیم مذاکره کننده که توسط رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هدایت می شوند، به علت تمایل به یک موضع سخت تر در مذاکرات از تیم خارج شدند.
اخیرا نفیو نیز به علت اختلاف نظر با رابرت مالی به عنوان رییس هیات مذاکره کننده آمریکا از تیم خارج شده است.
به گفته افراد آگاه از جریان مذاکرات وین، از جمله موضوعاتی که باعث اختلاف در میان هیات آمریکایی شده، این است که چگونه تحریم‌های موجود را اجرا کنند و آیا مذاکرات را در حالی که ایران آن را به تعویق می‌اندازد و همچنین برنامه هسته‌ای‌اش پیشرفت می‌کند، متوقف سازند یا خیر.
این اختلافات در زمان حساسی به وجود آمده در مقطعی که مقامات آمریکایی و اروپایی ضرب الاجل های جعلی را برای به نتیجه رسیدن مذاکرات مشخص می کنند تا از این طریق بر ایران فشار آورند. 
یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا مدعی است که دولت آمریکا پس از بررسی دقیق دیدگاه‌های متعدد در بالاترین سطوح خود سیاستی در قبال ایران اتخاذ کرده و اینکه بازگشت به توافق ۲۰۱۵ فرصتی برای مهار جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران است.
این مقام آگاه وزارت خارجه ایالات متحده با تایید خروج نفیو از تیم مذاکره کننده، گفت یکی دیگر از اعضای تیم مذاکره کننده درخواست کرد از مذاکرات وین کنار گذاشته شود. این مقام با انکار اختلافات موجود در هیات آمریکایی گفت که هیچ عضو دیگری از تیم به «هیچ دلیلی به غیر از دلایل معمولی شخصی» کنار گذاشته نشده یا از تیم جدا نشده است.
افراد مطلع از مذاکرات گفتند که تنش ها در تیم ایالات متحده از تابستان بر سر طیفی از مسائل که در بالاترین سطح دولت بایدن مورد بحث قرار گرفته، افزایش یافته است.
این منابع آگاه خاطر نشان کردند که برخی از اعضای تیم در اوایل دسامبر پس از بازگشت تیم مذاکره کننده جدید ایران به وین درخواست ترک مذاکرات را داشتند.
آنها در مورد دیگر نکات اختلاف برانگیز افشا کردند که آنها در مورد اینکه آیا سال گذشته برای محکوم کردن ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فشار بیاورند یا نه و در مورد اینکه بازگرداندن زمان گریز ۱۲ ماهه واقعاً چه زمانی ممکن است، اختلافاتی داشته‌اند.
جمهوری اسلامی ایران ضرب‌الاجلی را در مذاکرات تعیین نکرده و با هدف دست یابی به توافق نهایی در گفت‌وگوها حضور دارد اما اگر طرف‌های مقابل ظرف روزهای آینده اراده‌ای از خود برای پیشرفت مذاکرات نشان ندهند، ادامه گفت‌وگوها با چالش‌هایی مواجه خواهد بود.
دولت دموکرات جو بایدن برغم گذشت یک سال از ورود به کاخ سفید و محکوم کردن اقدامات یکجانبه دولت سابق این کشور در خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.
کد مطلب: 160541
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *