۰
سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۳۶

شهردار کی‌یف: آلمان به اوکراین خیانت کرد

شهردار کی‌یف گفت که دولت آلمان همزمان با تشدید تهدیدهای روسیه به اوکراین خیانت کرده است.
شهردار کی‌یف: آلمان به اوکراین خیانت کرد
شهردار کی‌یف گفت که دولت آلمان همزمان با تشدید تهدیدهای روسیه به اوکراین خیانت کرده است.
به گزارش ایسنا، «ویتالی کلیچکو» قهرمان سابق بوکس سنگین و شهردار کی‌یف در مقاله‌ای برای روزنامه بیلد آلمان به مساله ممنوعیت صدور تسلیحات به اوکراین و همچنین حمایت دامنه‌دار برلین از خط لوله گازی نورد استریم ۲ روسیه اشاره کرد و نوشت: یک نارضایتی گسترده در اوکراین از دولت فدرال آلمان وجود دارد که یکی از آنها به ممنوعیت صدور تسلیحات به اوکراین و دیگری به حمایت مداوم برلین از این خط لوله گازی مربوط می‌شود.
وی ادامه داد: در وضعیت متشنجی که کشور ما از طرف نیروهای روسی از چندین مرز تهدید می‌شود، این ناکامی در کمک‌رسانی و خیانت به دوستان است.
برلین از صدور مجوز برای ارسال تسلیحات به اوکراین، بر اساس یک سیاست دیرینه مبنی بر اینکه نباید به مناطق درگیر سلاح بفرستد، امتناع کرده است. آلمان همچنین اخیرا دولت استونی را نیز از ارسال سلاح به اوکراین بازداشت.
دولت اولاف شولتس، صدراعظم آلمان سیگنال‌های متفاوتی هم درباره خط لوله گازی نورد استریم ۲ داشته است، به طوری که از یک طرف وزیر خارجه این کشور گفته که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، آلمان از توافق با آمریکا درباره خط لوله گازی تبعیت می‌کند اما خود شولتس نسبت به این مساله تردید دارد و گفته که این خط لوله گازی مساله‌ای تجاری است.
آقای کلیچکو همچنین گفت:‌ بسیاری این سوال را مطرح می‌کنند که موضع دولت آلمان دقیقا چیست؟ آیا آزادی و اوکراین است یا می‌خواهد طرف مهاجم را بگیرد؟ باید از سوی یکی از مهمترین کشورهای اروپایی سیگنالی واضح ارسال شود.
این قهرمان سابق بوکس اوکراین همچنین نوشت: من برای مدتی طولانی در آلمان ساکن بودم و هنوز هم دوستانی در این کشور دارم. به همین دلیل است که دیدن اینکه چگونه هواداران ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه کنترل سیاسی بسیاری از مسائل را در دست گرفته‌اند، برای من دردناک است. میلیاردها دلاری که روسیه در خرید شرکت‌ها، لابی‌گرها و سیاستمداران سابق آلمانی خرج کرده برای پوتین نتیجه داشته است.
وی ادامه داد: آلمان باید مطمئن شود که لابی‌گرهایی چون گرهارد شرودر باید به واسطه قوانین موجود در کشور از همکاری با دولت روسیه منع شوند. خط لوله گازی نورد استریم از سوی این فرد تایید شد.
شرودر، صدراعظم سابق آلمان که ریاست کمپانی روس‌نفت روسیه را از ۲۰۱۷ بر عهده دارد، یکی از حامیان سرسخت پوتین است.
وزارت خارجه اوکراین در جریان احضار سفیر آلمان، "ناامیدی عمیق" خود را از مخالفت آلمان برای تحویل تسلیحات به اوکراین ابراز کرد.
مخالفت آلمان با ارسال تسلیحات به اوکراین، باعث ایجاد تنش بین کی‌یف و برلین شده است. با توجه به استقرار گسترده نیروهای روسیه در مرز اوکراین، دولت کی‌یف از مدت‌ها پیش از آلمان درخواست کرده تا تجهیزات دفاعی و نظامی لازم را برای اوکراین ارسال کند.
این در حالی است که دولت آلمان می‌گوید که سلاح‌های مرگبار نباید به مناطق بحران‌زده انتقال داده شوند. در همین خصوص، کریستینه لامبرشت، وزیر دفاع آلمان روز شنبه بار دیگر تاکید کرد: برلین فعلاً قصد تحویل تسلیحات به اوکراین را ندارد.
او تاکید کرد که درباره این مسئله، در دولت آلمان ''اتفاق نظر'' وجود دارد.
دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین اما برلین را به ''تشویق'' اقدامات پوتین و تضعیف اتحاد در میان کشورهای غربی متهم می‌کند.
کد مطلب: 160585
برچسب ها: اوکراین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *