۰
سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۰۳

تهدید دوسال گذشته را به فرصت تبدیل کردیم

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: افتخار ما این است که تهدید دو سال گذشته را به فرصت تبدیل کردیم و توانستیم زیرساخت‌های لازم برای تولید واکسن و بعضی داروها را به وجود آوریم.
تهدید دوسال گذشته را به فرصت تبدیل کردیم
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: افتخار ما این است که تهدید دو سال گذشته را به فرصت تبدیل کردیم و توانستیم زیرساخت‌های لازم برای تولید واکسن و بعضی داروها را به وجود آوریم.
به گزارش ایسنا، دکتر بهرام دارایی در افتتاحیه نمایشگاه ایران بایو، تبدیل معاونت علمی ریاست‌جمهوری به قطب حمایت از صنعت را قابل تقدیر عنوان کرد و گفت: شاید وقتی بیوتکنولوژی پزشکی در جهان آغاز شد، کسی انتظار چنین پیشرفتی نداشت. افتخار ما این است که تهدید دو سال گذشته را به فرصت تبدیل کردیم و توانستیم زیرساخت‌های لازم برای تولید واکسن و بعضی داروها به وجود آوریم و نیاز کشور را تأمین کنیم.
وی با اشاره به ظرفیت تولید ۴۰ میلیون دز واکسن مورد نیاز کشور در داخل، اظهار کرد: امیدواریم قبل از اوج و قله‌ موج اومیکرون، با افزایش آمار واکسیناسیون آمار مبتلایان و مرگ و میر کاهش پیدا کند.
دارایی خاطرنشان کرد: ما در زمینه‌ بایوسیمیلار از چین هم جلوتر هستیم و می‌توانیم سهم بسیار خوبی در آسیا داشته باشیم. نگرانی از پایین آمدن کیفیت تولیدات، نگرانی درستی است که صادرات می‌تواند آن‌را تضمین کند، ولی ارز ترجیحی یکی از عوامل کاهش صادرات در سال‌های اخیر بوده است؛ ارزی که به موقع، به شکل مناسب و به میزان لازم در اختیار شرکت‌ها قرار نمی‌گیرد.
رییس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: به دلیل درگیری با مشکلات ارزی، بخش عمده فعالیت سازمان غذا و دارو به این موضوع اختصاص یافته و از کارها و وظایف اصلی خود عقب مانده است. امیدواریم سال آینده بتوانیم از این وضع بگذریم، به درستی نگرانی‌هایی برای این مرحله‌ گذر وجود دارد؛ چون اجرای آن فقط کار وزارت بهداشت نیست و باید بخش‌های مختلف در عملی شدن چنین تصمیمی مشارکت داشته باشند.
وی با اشاره به این‌که بر اساس اسناد بالادستی، کشور باید به رتبه‌ بالایی در صادرات حوزه‌ فناوری و دانش‌بنیان دست پیدا کند، گفت: بسته شدن فهرست دارویی یعنی سرکوب نوآوری و مانعی بر سر راه شرکت‌های کوچک بود که خوشبختانه مدتی است این فهرست برای داروهای با تکنولوژی بالا و شرکت‌های دانش‌بنیان باز شده است.
بنابر اعلام وبدا، دارایی خاطرنشان کرد: آن‌چه ما برای حمایت از صنایع بیوتکنولوژی نیاز داشتیم، هنوز عملی نشده و لازم است صندوق سرمایه‌گذاری در کنار سازمان غذا و دارو قرار گیرد تا به اهداف مورد نظر برسیم. می‌توانیم داشته‌هایمان را در این مسیر قرار دهیم و با کمک همین صنایع، جایگاه ویژه‌ای در حوزه‌ی فناوری در دنیا داشته باشیم.
کد مطلب: 160588
برچسب ها: واکسن کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *