۰
شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۵
تولید در زیر سایه تحریم؛

بخش خصوصی می تواند موفق باشد

وزارت دادگستری امریکا اعلام کرد: یک شهروند دو تابعیتی ایرانی- آمریکایی در ارتباط با عدم رعایت قوانین تحریم‌ها علیه ایران دستگیر شده است. در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا ادعا شده که این فرد قصد داشته کالاها و فن آوری‌هایی را به بانک مرکزی ایران ارسال کند
بخش خصوصی می تواند موفق باشد
وزارت دادگستری امریکا اعلام کرد: یک شهروند دو تابعیتی ایرانی- آمریکایی در ارتباط با عدم رعایت قوانین تحریم‌ها علیه ایران دستگیر شده است. در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا ادعا شده که این فرد قصد داشته کالاها و فن آوری‌هایی را به بانک مرکزی ایران ارسال کند.

این اولین بار نیست که امریکا یک شخص را به دور زدن تحریم ها علیه ایران متهم می کند. امریکا از یک دهه گذشته مجازات و سخت گیری های زیادی را برای اشخاص و نهادی که تحریم های امریکا را بر ضد ایران دور زدند، وضع کرده است. در مقابل، ایران هم همواره تحریم های امریکا را غیر قانونی و ظالمانه می داند و تلاش های خود را برای ناکام گذاشتن و دور زدن این تحریم ها پنهان نمی کند.
نشریه نیویورکر همزمان با دور جدید مذاکرات 1+4 به نقل از مقامات وزارت خارجه امریکا  اعلام کرد مذاکرات وین، نشان می دهد که دست آمریکا در قبال ایران پر نیست و تحریم ها در قبال ایران کارامد نبوده است.
در ایران یکی از راه های دور زدن تحریم ها که با موفقیت نسبی نیز همراه شده است، فعال تر شدن شرکت های خصوصی بزرگ با قدرت مالی بالاست. پیش از این مسعود خوانساری عضو اتاق بازرگانی ایران هم اعلام کرده بود بخش خصوصی داد و ستد بین المللی خود را با وجود تحریم های امریکا هر چند کند ولی پیش می برد. کارشناسان اقتصادی هم بر این باورند ذیل اقتصاد مقاومتی شرکت های بزرگ، خط مقدم دور زدن تحریم ها هستند. نقش آفرینی که با دو پیش شرط می تواند به موفقیت در شکست دادن تحریم های ظالمانه امریکا بیانجامد. اول حمایت های دولت برای آسان شدن حرکت بخش خصوصی
و دوم هماهنگی و همدلی تمامی ارکان سیاسی و اقتصادی برای این حرکت تاثیر گذار است. شرط دوم از آن جهت مهم است که دور زدن تحریم ها بعنوان یک اقدام فراملی سیاسی و اقتصادی تحت تاثیر  فعالیت های حزبی و خطی و یا تنگ نظری و رقابت های ناسالم بنگاه ها و شرکت های اقتصادی قرار نگیرد. واردات قطعات و تولید خودروهای جدید و با کیفیت توسط بخش خصوصی در سایه سنگین ترین تحریم های امریکا که برخی خودروسازهای دولتی را با کمبود قطعه مواجه کرده است می تواند الگوی موفق در عرصه دور زدن تحریم ها باشد.
در دو سال گذشته که خودروسازان دولتی تقریبا نتوانستند هیچ همکاری جدیدی را با شریکان خارجی آغاز کنند، خصوصی ها علاوه بر یافتن شریکان جدید، محصولات مختلفی را تولید کردند تا به همگان ثابت شود خودروسازی دولتی در همه زمان محتاج سایرین است.
در بین خصوصی ها نیز کاپ موفق ترین خودروساز را می توان به گروه بهمن به عنوان بزرگترین خودروساز خصوصی کشور اهدا کرد که با اصلاح ساختارهای داخلی و توسعه محصول به خصوص در دو سال گذشته همراه با انتقال دانش فنی، عملکرد موفقی را از خود نشان داده است. این شرکت با استراتژی عرضه خودروی با کیفیت و با قیمت مناسب توانسته در این برهه زمانی تنگ ناشی از تحریم ها موفق تر از سایرین عمل کند و هم خودرو سواری و هم تجاری با کیفیت از جمله دیگنیتی، فیدلیتی، فورس و به زودی امپاور را با قیمتی منصفانه به بازار عرضه کند. البته در عامل موفقیت گروه بهمن شکی در حضور کروز به عنوان سکاندار آن نیست؛ چرا که شرکت کروز راه بلد این صنعت است و توانسته با داخلی سازی 3000 قطعه کمک بزرگی به صنعت خودرو کشور کند و تغییرات مثبت از جمله تنوع محصولات، اشتغالزایی، رشد سهام و... پس از خصوصی سازی گروه بهمن به چشم می خورد. در همه جای دنیا اگر پیشینه خودروسازان موفق را ببینیم حضور تامین کنندگان قطعات در کنارشان توانسته عاملی برای رشد و رقابت پذیری آنها شود. در عین حال فرآیند تامین مالی، طراحی محصول، برخورداری از فناوری روز و سطح تولیدات این خودروسازان نیز ارتقاء یافته و توانسته اند به رده های بالایی در صنعت خودروسازی جهان دست یابند. عموما حرکت در زنجیره ارزش در همه صنایع ضمن ایجاد توسعه صنعتی، تضمین پایداری کسب و کار را به همراه داشته است.
کد مطلب: 160667
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *