۰
سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۳
آمریکا؛

اکنون زمان تصمیمات سیاسی سختی است

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که مذاکرات وین وارد مرحله نهایی می شود و همه طرف‌ها باید تصمیمات سیاسی سختی بگیرند.
اکنون زمان تصمیمات سیاسی سختی است
یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که مذاکرات وین وارد مرحله نهایی می شود و همه طرف‌ها باید تصمیمات سیاسی سختی بگیرند.
این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به خبرنگاران رسانه های بین المللی گفت که دور آخر مذاکرات در وین، فشرده‌ترین مذاکراتی بود که تا به امروز داشتیم. در کاهش اختلاف ها  و محدود کردن آنها به اولویت های کلیدی همه طرف ها پیشرفت داشتیم. به همین دلیل اکنون زمان تصمیم گیری های سیاسی است.
وی در تداوم سیاست های واشنگتن برای فشار بر ایران در میز مذاکرات با بیان اینکه ما در مرحله نهایی هستیم، مدعی شد با توجه به سرعت پیشرفت‌های هسته ای ایران، ما فقط چند هفته برای رسیدن به توافق فرصت داریم.
این مقام آمریکایی در عین حال مدعی شد این یک تهدید و ضرب‌الاجل تصنعی (ساختگی) یا اولتیماتوم نیست. ایرانی‌ها از مدتها پیش مطلع هستند که در حال نزدیک شدن به لحظه نهایی هستیم که بعد از آن دیگر در وضعیتی نیستیم که به برجام برگردید زیرا این توافق آن زمن در بردارنده همان ارزشی که مذاکره کردیم، نخواهد بود.
مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا با ابراز امیدواری نسبت به بازگشت به برجام مدعی شد بایدن به صراحت گفته است که آماده بازگشت به برجام و اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم برای دستیابی به این هدف هستیم.
وی به رغم شکست سیاست های فشار حداکثری و اذعان آمریکا در این زمینه مدعی شد که در غیر این صورت فکر دیگری خواهیم کرد و به فشارهای اقتصادی، دیپلماتیک و غیره اشاره کرد.
این مقام آمریکایی تمایل واشنگتن برای گفت و گوی مستقیم با ایران را همچنان تکرار کرد و مدعی شد که با توجه به چارچوب زمانی محدود، گفت و گوی مستقیم بسیار به نفع  روند مذاکرات خواهد بود.
این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه ما هنوز مستقیما ملاقات نکرده‌ایم، در عین حال ادعا کرد نشانه‌ای وجود ندارد که پس از بازگشت مجدد به مذاکرات، این اتفاق رخ دهد.
بر اساس گزارش های رسانه های بین المللی، این مقام  آمریکایی همچنین مدعی شده است  واشنگتن  پیش از این مشخص کرده که  برای رفع تحریم‌هایی که با توافق هسته‌ای مغایرت دارد، حاضر است چه کاری انجام دهد.
این مقام آمریکایی در ادامه  ادعا کرد اکنون زمان آن است که ایران تصمیم بگیرد و آمادگی خود را برای اتخاذ تصمیمات لازم جهت بازگشت متقابل به پایبندی به برجام  نشان دهد.
دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از ۶ دی ماه ۱۴۰۰ آغاز شد و پس از نزدیک به ۳۰ روز رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک وارد یک دوره تنفس کوتاه تصمیم‌گیری سیاسی شده است که بعد از چند روز ادامه خواهد یافت. اکنون گفت‌وگوها وارد مرحله ای شده است که آمریکا باید درخصوص پذیرش خواسته‌های برحق ایران تصمیم گیری کند.
جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد؛ هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی تری برای پذیرش ساز وکارهای مد نظر ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد، زمان دستیابی به توافق نهایی کوتاه‌تر خواهد شد.
به گزارش ایرنا، حسین امیر عبداللهیان وزیر امورخارجه ایران  با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تبیین تلاش جدی مذاکره‌کننده ارشد ایران و ابتکارات مطروحه از سوی جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره‌کننده، گفته است: اراده تهران برای رسیدن به یک توافق خوب، پایدار و قابل اتکاء قطعی است.
وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه تا به امروز هیچ گفت‌وگوی مستقیمی میان تیم‌های مذاکراتی جمهوری اسلامی ایران و آمریکا انجام نشده است، خاطرنشان‌کرد: نظرات فنی دو طرف از طریق یادداشت‌های مکتوب غیررسمی و با واسطه‌گری هماهنگ کننده اتحادیه اروپا انجام می‌شود.
برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) منعقد شد. برجام یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید و به عنوان ضمیمه الف به قطعنامه مذکور پیوست شد.
پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.
ترامپ تمام تحریم‌هایی را که به موجب برجام لغو یا تعلیق شده بود، بازگرداند و سخت‌ترین تروریسم اقتصادی را علیه مردم ایران به کار گرفت اما کارزار فشار حداکثری او شکست خورد .به اذعان سیاستمداران و صاحبنظران به ویژه دولتمردان کنونی آمریکا، خروج واشنگتن از برجام بدترین تصمیم سیاست خارجی کشورشان در یک دهه اخیر بوده است.
کد مطلب: 160761
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *