۴
۲
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۴۲
سخنگوی خانه موسیقی در گفت و گو با "فریادگر" :

ایران به ثبت تار به نام جمهوری آذربایجان اعتراض می کند

داریوش پیرنیاکان می گوید خانه موسیقی،ثبت تار را به نام ایران باز می گرداند
داریوش پیرنیاکان می گوید خانه موسیقی،ثبت تار را به نام ایران باز می گرداند

سخنگوی خانه موسیقی گفت: خانه موسیقی درجلسه مفصل و طولانی و فوق العاده خود تصویب کرد با کمک روابط بین الملل سازمان میراث فرهنگی کشور، به رای یونسکو اعتراض کرده و تلاش کند تا نشان دهد که ساز تار، بخشی از فرهنگ ایرانی است .
داریوش پیرنیاکان، سخنگوی خانه موسیقی و نوازنده نامدار تار و سه تار در گفت وگو با پایگاه خبری فریادگر تاکید کرد: در جلسه فوق العاده خانه موسیقی با مشورت وکلای حقوقی، کارشناسان میراث فرهنگی و از همه مهمتر نمایندگان قدیمی ایران در یونسکو به این نتیجه رسیدیم که با در دست داشتن ادله های روشن می توانیم به رای یونسکو مبنی بر ثبت ساز تار به نام کشور جمهوری آذربایجان اعتراض کنیم و خواهان رسیدگی مجدد به این موضوع باشیم . وی افزود: ما در خانه موسیقی به عنوان نهاد صنفی و مردمی، درخواست خود را تحویل وزارت ارشاد و روابط بین الملل سازمان میراث فرهنگی کشورمی دهیم تا آنها به واسطه نمایندگان ما در یونسکو توضیحات روابط بین الملل سازمان میراث فرهنگی را مبنی بر قدمت ساز تار درایران به یونسکو تحویل داده و توضیح دهد که اساسا آذربایجان در گذشته، بخشی از ایران بوده و پس از جداشدن نیز «اران» نام داشته که از نام «ایران» گرفته شده بود. سرپرست گروه شهنازی با بیان این که این ساز زمانی در حدود صد و پنجاه سال پیش توسط فردی به نام میرزا علی شیرازی از ایران به منطقه آذربایجان برده شده وسپس در آن رواج می یابد، گفت : ما در خانه موسیقی بسیار از نماینده فرهنگی ایران در یونسکو تعجب می کنیم که چگونه اجازه داده چنین اتفاقی رخ دهد و هیچ اعتراضی هم نکند . سخنگوی خانه موسیقی اظهار کرد : ما در نامه خود به سازمان میراث فرهنگی توضیح می دهیم که وقتی نوازندگان آذربایجانی این سازهمچنان چهارگاه و ماهور که دستگاه های موسیقی ایرانی است می زنند مشخص است که ریشه این موسیقی از کجا نشات گرفته است . پیرنیاکان افزود: طبق اطلاعات به دست آمده از مشاوران حقوقی و نمایندگان سابق ایران در یونسکو به این نتیجه رسیده ایم که در صورت جدیت و پیگیری نماینده ایران در یونسکو و درخواست اکید و محکم روابط بین الملل سازمان میراث فرهنگی ، می توان امیدوار بود که این ساز همانند مراسم نوروز که با نام مشترک چند کشور تاجیکستان و افغانستان و ایران و چند کشور دیگر جدا شده از ایران به ثبت یونسکو رسیده، این ساز نیز با نام مشترک ایران و آذربایجان در یونسکو به ثبت برسد . سخنگوی خانه موسیقی ادامه داد: این ثبت مشترک در واقع نشاندهنده همین امر است که آذربایجان بخشی از خاک ایران بوده و که در زمان های گذشته به دلایل مختلف از خاک ایران جدا شده اما فرهنگ و سنن موسیقایی این کشور با فرهنگ را در طول سالها ، سینه به سینه منتقل کرده است . وی در پایان اظهار امیدواری کرد با همکاری وزارت ارشاد و اهالی رسانه ، این مشکل هرچه زودتر برطرف شده و پیشینه فرهنگی کشور به تاراج نرود .

کد مطلب: 16115
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


ایران
اعتراض وارد نیست مگر تا الان خواب بودید که اقدام نکردید حالا متوجه شدید که دیگران خیلی از شما باهوشترند وشما بیشتر به جنگ وجدل با خود ودیگران مشغولید
رضا
تبریک به ملت آذربایجان !!
همایون
تار بیشترین قدمت را در بین ترک‌ها داراست. با فلسفه بافی نمی توان به جایی رسید. آقای پیرنیاکان خود اهل آأربایجان و شهر علمدار هستند و بهتر از هر کسی می دانند که قدیمی ترین تار مدرن امروزی در شهر شوشا بدست آمده است و تقریبا زمان آن به خیلی قبل از این که تهرانی وجود داشته باشد بر می گردد. ضمنا باید از کشور آذربایجان ممنون بود که ما را به یاد این ساز مظلوم انداخت تا منبعد به فکر موسیقی و سازهای دیگرمان باشیم.
باریش
ایرانی ها برن فیلم بازم مدرسه ام دیر شد نگاه کنند !!!