۰
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۸

عزیزی خادم با چشمانی بسته!

رئیس فدراسیون فوتبال که در آستانه عزل از ریاست قرار گرفته، چشم بسته و زبان گشوده و سخن‌هایی گفته که فقط خودش باور می‌کند، گویی دیگران نه می‌بینند و نه می‌دانند و نه می‌فهمند.
عزیزی خادم با چشمانی بسته!
رئیس فدراسیون فوتبال که در آستانه عزل از ریاست قرار گرفته، چشم بسته و زبان گشوده و سخن‌هایی گفته که فقط خودش باور می‌کند، گویی دیگران نه می‌بینند و نه می‌دانند و نه می‌فهمند.
به گزارش ایسنا، رئیس فدراسیون فوتبال این روزها درگیر ماجرایی شده که چند ماه قبل - وقتی سکان کشتی فوتبال را از دست مهدی تاج و رفقایش خارج کرد و بر صندلی ریاست فدراسیون فوتبال تکیه زد - حتی فکرش را هم نمی‌کرد به این زودی گریبانگیرش شود؛ رای عدم کفایت برای تداوم ریاست بر فوتبال، امروز از رگ گردن به عزیزی خادم نزدیک‌تر است.
اما چه شد که کار به اینجا کشید؟ اتفاق بی سابقه‌ای که در فدراسیون تحت ریاست عزیزی خادم رخ داده این است که اعضای هیات رئیسه فدراسیون – که در همان روز رئیس شدن عزیزی خادم و با رای اعضای مجمع صاحب کرسی‌های هیات رئیسه شدند – بخاطر عملکردش شمشیر را علیه او بیرون کشیده‌اند و خواهان عزلش هستند. در واقع فارغ از انتقادهای بیرونی از فدراسیون فوتبال - که دیدن عملکرد ضعیف و رفتارهای عجیب آن باعثش شده – نقدهای درون سازمانی خواستار توقف کار عزیزی خادم شده است.
پاسخگویی بدون لکنت!
رئیس فدراسیون فوتبال که قرار است پنجشنبه در جلسه فوق العاده هیات رئیسه فدراسیون، رو در روی اعضای هیات رئیسه بنشیند تا درباره ادامه کارش به عنوان رئیس یا برکناری‌اش تصمیم گرفته شود، در نشست وبیناری با روسای هیات‌های استانی گفته «فوتبال اتاقی شیشه‌ای است که درب آن بر روی همه باز است و می‌توانند مواردی که مد نظرشان است را مطرح کنند و ما هم بی لکنت به حول و قوه الهی پاسخگو هستیم.»
یکی از همین‌ها که درون ساختمان شیشه‌ای فوتبال نشسته بود و از عزیزی خادم انتقاد کرد و علیه او سخن گفت، اکنون به حکم کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال – که دست بر قضا آن هم غیرقانونی و یکی از موارد نقد علیه عزیزی خادم است – از فعالیت‌های فوتبالی محروم شده است؛ اتفاقی که توجه کنفدراسیون فوتبال آسیا را هم برانگیخته و شاید دردسر بزرگی برای فوتبال ایران در پی داشته باشد.
همین کمیته اخلاق، رسانه‌هایی که به انتقادها علیه عزیزی خادم پرداخته‌اند را هم تهدید به برخورد کرده و آنها را به بی اخلاقی متهم کرده است.
شاید عزیزی خادم – که خود را رئیس «مظلومترین فدراسیون فوتبال» می‌داند – در مطالعات و شنیده‌هایش پای منابر و مواعظ، چیزی درباره بدون لکنت سخن گفتن  به گوشش خورده باشد اما روشن است که آن زمان حواسش سر جایش نبوده است. آنچه گفته شده این است که رعایا باید بتوانند حرف و انتقاد و سخن خود را بدون لکنت با حاکم مطرح کنند و از عقوبت ترسی نداشته باشند.
صد البته فدراسیون فوتبال، دستگاه عریض و طویل حکومتی نیست و رئیس هم مالک و حاکم بر سرنوشت مردم نیست که اساسا کسی بابت پرسیدن سوال از رئیسش دچار لکنت شود اما آخرین باری که عزیزی خادم روبروی خبرنگاران نشست و پاسخگوی آنها بود چه زمانی است؟ آیا تا به حال او نشست خبری برگزار کرده که در آن "واقعا" پاسخوی سوالات باشد یا همیشه متکلم وحده بوده و بعد از ایراد سخنرانی محل را ترک کرده است؟
فدراسیون ثروتمند!
عزیزی خادم می گوید فدراسیون بدهکار و شکست خورده‌ای را تحویل گرفته و آن را به فدراسیون موفق و ثروتمندی تبدیل کرده است. او در موفق بودن فدراسیون از تیم ملی فوتبال و صعودش به جام جهانی و تیم ملی فوتبال زنان و صعودش به جام ملت‌های آسیا مثال آورده است.
هنوز یادمان نرفته که دختران ملی‌پوش ایران از نبود امکانات کافی در اردوی تیم ملی گلایه داشتند و اعتراض مردان ملی‌پوش هم تا جایی پیش رفت که گفتند برای هر بازی لباس جدید ندارند باید لباس‌های قبلی را بشویند و دوباره استفاده کنند!
بله! به این ترتیب می‌توان ارزان‌ترین صعود به جام جهانی را رقم زد. قصد نداریم عملکرد تیم ملی فوتبال در مسابقات انتخابی جام جهانی را بی‌ارزش کنیم اما به هر حال انتقادهایی هم از تیم ملی وجود داشت. فرض کنیم که تیم ملی به جای هم‌گروهی با کره جنوبی و عراق و امارات، مجبور می‌شد برای صعود به جام جهانی با عربستان و استرالیا رقابت کند. آیا باز هم صعود تیم ملی به همین آسانی رقم می خورد؟ یا اینکه آیا اساسا صعودی رقم می خورد؟
تیم ملی به جام جهانی صعود کرد و حالا ۱۲ میلیون دلار به حساب ایران نزد فیفا واریز شده است. به جز این، فدراسیون فوتبال عزیزی خادم میلیاردها تومان هم از دولت، به اصطلاح "وجه دستی" گرفت. آیا اینها به معنی ثروت‌آفرینی برای فوتبال است؟
همچنین رئیس معصوم! و البته مظلوم! فدراسیون فوتبال قول داده پاداش صعود تیم ملی به جام جهانی را – بعد از تمام شدن "تحریم‌های ظالمانه" – به جای خرج کردن برای مربیان خارجی به استان ها ببرد و آنجا هزینه کند.
عجب! پس خسارتی که فدراسیون فوتبال باید به مارک ویلموتس بپردازد قرار است از چه طریقی پرداخت شود؟ از طرفی آمدیم و تحریم‌ها ماند و برداشته نشد؛ تکلیف قول و قرار با روسای استان‌ها چه می‌شود؟ وعده درآمدزایی و نگاه نکردن به پاداش‌های فیفا – که در روز انتخابات فدراسیون فوتبال داده بودید – چه شد؟
البته شاید خوبان عالم به ایشان خبرهایی داده‌اند و قرار است اتفاق تازه و مثبتی در ماجرای برجام رخ دهد. اگر اینطور است به خوبان عالم بگویید لطفا سفر کوتاهی هم به پایتخت اتریش داشته باشند و غائله را ختم به خیر کنند!
وعده های انتخاباتی کو؟
عزیزی خادم با هزار و یک وعده رنگی و با هزاران  شعار وارد انتخابات فوتبال شد و در یکسال گذشته نیز نتوانست هیچ کدام از شعارهای خوشرنگ مالی و اقتصادی اش را عملی کند. مشخص نیست که او چگونه در جلسه با روسای هیات‌های فوتبال دم از موفقیت و کسب افتخار زده است. 
آقای عزیزی خادم! لطفا صادقانه بفرمایید کدام موفقیت ناشی از برنامه و استراتژی مدیریتی شما در یک سال گذشته برای فوتبال رقم خورده است؟ 
اینکه در آستانه جلسه هیات رییسه با دستور کار عزل، یاد اعضای مجمع افتاده اید هر چند دردناک است اما غنیمت است اما باید شفاف و دقیق روشن کنید که کدام یک از اظهارات شما در این جلسه نتیجه مدیریت فردی شماست؟ 
فارغ از نتیجه جلسه پنج شنبه هیات رییسه امید است که این اتفاقات زمینه پاسخگویی مدیران در فوتبال کشور را بازتعریف کند و  فتح بابی شود برای پاسخگو کردن روسای فدراسیون فوتبال. موضوعی که در یک دهه گذشته باعث آسیب فراوان به فوتبال کشور شده است. 
کد مطلب: 161177
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *