۰
شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۷

کشف سیارکی با ۳ قمر!

تحقیقات جدید نشان داد سیارکی که در قرن ۱۹ میلادی کشف شده، در حقیقت ۳ قمر دارد و به عنوان نخستین سیستم سیارکی ۴تایی شناسایی شده است.
کشف سیارکی با ۳ قمر!
تحقیقات جدید نشان داد سیارکی که در قرن ۱۹ میلادی کشف شده، در حقیقت ۳ قمر دارد و به عنوان نخستین سیستم سیارکی ۴تایی شناسایی شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، سیارک مذکور به نام ۱۳۰Elektra و با عرض ۱۶۰ مایل، ۳ قمر کوچک‌تر همراه خود دارد. البته سیارک‌هایی که اقماری اطراف خود دارد پدیده تازه نیستند و تاکنون یک میلیون و ۱۰۰ مورد از این نوع اجسام آسمانی کشف شده که بیش از ۱۵۰ مورد آنها حداقل یک قمر دارند. اما باید توجه داشت که رصد آنها کار سختی است.
سیارک Elektra نخستین بار در سال ۱۸۷۳ میلادی در کمربند بین مشتری و مریخ رصد شد. اما حدود ۱۳۰ سال بعد نخستین قمر آن ردیابی شد و تا سال ۲۰۱۴ طول کشید شواهدی از دومین قمر آن نیز رصد شود.
گروهی از ستاره شناسان به رهبری آنتونی بردو از انستیتو ملی تحقیقات ستاره شناسی تایلند قمر سوم دور سیارک را کشف کرده است. او در این باره می‌گوید: الکترا نخستین سیستم چهارتایی رصد شده تا به امروز است.
۳ قمر الکترا به ترتیب S/۲۰۰۳(۱۳۰)۱، S/۲۰۱۴(۱۳۰)۱ و S/۲۰۱۴(۱۳۰)۲ نام گرفته‌اند. قطر قمر اول ۶ کیلومتر است که در فاصله ۱۳۰۰ کیلومتری الکترا مدار می‌زند. قمر دوم با قطر ۲ کیلومتر در فاصله ۵۰۰ کیلومتری سیارک مدار می‌زند.
قطر قمر تازه کشف شده کوچک‌تر و حدود ۱.۶ کیلومتر است و در فاصله ۳۴۰ کیلومتری الکترا مدار می‌زند. مدار این قمر (S/۲۰۱۴(۱۳۰)۲) حدود ۱۶.۳ ساعت طول می‌کشد.
نکته جالب درباره این قمر آن است که با استفاده از مجموعه داده‌هایی کشف شده که قبلاً برای کشف قمر دوم الکترا از آنها استفاده شده بود.
محققان از داده‌های آرشیوی ابزارSPHERE ( مربوط به تلسکوپ VLT جنوب اروپا در شیلی) برای این پژوهش استفاده کردند.
دلیل سختی رصد این قمرها آن است که سیارک‌ها به طور معمول کوچک هستند ونور اندکی دارند، بنابراین هر بدنه کوچک‌تری که دور آنها مدار بزند، احتمالاً تحت الشعاع سیارک قرار می‌گیرد.
علاوه بر آن هرچه فاصله قمر به سیارک نزدیک تر باشد، رصد آن نیز کار مشکل تری است. به طور مشابه رصد سیارات خارج از منظومه شمسی که دور ستارگان دیگر مدار می‌زنند نیز کار مشکلی است.
کد مطلب: 161238
برچسب ها: سیارک
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *