۰
پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۰

دومین نشست شورای امنیت درباره اوکراین

شورای امنیت سازمان ملل چهارشنبه شب به وقت محلی در پی افزایش تنش‌ها میان روسیه و غرب بر سر بحران اوکراین و به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک از سوی مسکو، دومین نشست اضطراری خود را با حضور آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل تشکیل داد.
دومین نشست شورای امنیت درباره اوکراین
شورای امنیت سازمان ملل چهارشنبه شب به وقت محلی در پی افزایش تنش‌ها میان روسیه و غرب بر سر بحران اوکراین و به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک از سوی مسکو، دومین نشست اضطراری خود را با حضور آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل تشکیل داد.
به گزارش ایرنا، این دومین نشست اضطراری شورای امنیت درباره بحران اوکراین طی هفته جاری است؛ نشست قبلی دوشنبه شب به وقت محلی و به درخواست اعضای غربی این شورا تشکیل شد اما این نشست به درخواست اوکراین برگزار می شود و ریاست دوره ای شورای امنیت در ماه جاری میلادی (فوریه) نیز بر عهده روسیه است.
دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین که در آمریکا به سر می برد، روز چهارشنبه به وقت محلی در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد و از روسیه خواست نیروهای خود را از خاک اوکراین خارج کرده و به دیپلماسی پایبند باشد.
وزیر امور خارجه اوکراین در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل همزمان با تشدید تنش ها میان کشورش و روسیه بر سر دو منطقه دونتسک و لوگانسک در شرق اوکراین که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه آنها را به رسمیت شناخته است، گفت که آغاز یک جنگ گسترده در اوکراین پایان نظم جهانی خواهد بود.
 این مقام دولت اوکراین از سازمان ملل خواست کرد که مسکو را در مورد حمله به اصول پایه ای حقوق بین‌الملل مسولیت پذیر کند.
وزیر خارجه اوکراین اظهار داشت: اگر روسیه پاسخ جدی، سریع و قاطع دریافت نکند، این به معنای شکست کامل سیستم امنیت بین‌المللی و نهادهای جهانی مسوول حفظ نظم امنیت جهانی خواهد بود.
کولبا اظهارات روسیه را مبنی بر اینکه مسکو برای جلوگیری از عملیات نظامی کی یف در منطقه دونباس، اقدام کرده است، مضحک خواند.
وزیر خارجه اوکراین تاکنون با جو بایدن رئیس جمهوری و مقامات کاخ سفید دیدار و گفت‌وگو کرده است.
همزمان ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در اظهاراتی در حساب شخصی خود در رسانه اجتماعی "فیس بوک" ادعا کرد که رهبری روسیه با تهاجم نظامی به اوکراین موافقت کرده است.
به گزارش سی ان ان، زلنسکی گفت: من می‌خواهم با همه شهروندان روسیه نه به عنوان رئیس جمهوری بلکه به عنوان شهروند اوکراین صحبت کنم. بیش از ۲ هزار کیلومتر مرز مشترک بین ما وجود دارد. ارتش شما اکنون در مرزهای اوکراین است. تقریبا ۲۰۰ هزار سرباز و هزاران خودروی نظامی در مرزهای اوکراین قرار دارند. 
رئیس جمهوری اوکراین افزود: رهبری شما تائید کرده است که این سربازان به سرزمین کشور دیگری وارد شوند. این گام می‌تواند آغازی برای یک جنگ بزرگ در قاره اروپا باشد. 
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه ۲۱ فوریه/ ۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.
پیش از این اقدام پوتین، هفته قبل از آن دومای روسیه از پوتین خواسته بود استقلال جدایی طلبان دونباس از اوکراین را به رسمیت بشناسد.
منطقه دونباس در شرق اوکراین از مناطق دونتسک و لوگانسک و نیز چند منطقه روس نشین دیگر تشکیل شده و این دو استان در سال ۲۰۱۴ پس از تغییر حکومت در اوکراین به طور یکجانبه از کی‌یف اعلام استقلال کردند.
کد مطلب: 161400
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *