۰
جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۳۴

بحران اوکراین حاصل فضولی‌های آمریکاست!

خطیب جمعه تهران با دعوت طرفین بحران اوکراین به خویشتنداری تأکید کرد: اقدامات تحریک‌آمیز ناتو و آمریکا شرایط را در منطقه پیچیده کرده و بحران اوکراین نتیجه فضولی‌های آمریکاست.
خطیب جمعه تهران با دعوت طرفین بحران اوکراین به خویشتنداری تأکید کرد: اقدامات تحریک‌آمیز ناتو و آمریکا شرایط را در منطقه پیچیده کرده و بحران اوکراین نتیجه فضولی‌های آمریکاست.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، آیت‌الله «سید احمد خاتمی» در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران که در محل مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: در قرآن می‌فرماید آنجا که می‌پندارید خلوت است و کسی نیست، همانجا خدا حاضر و ناظر بر ماست و او به فردای همگان حسابرسی خواهد کرد.
خطیب جمعه این هفته تهران در خطبه اول نماز، با اشاره به سبک زندگی قرآنی گفت: در قرآن ۹۰ آیه با «أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» است که در آیه ۲۰۰ سوره آل عمران خداوند می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» که مضمون این آیه، ‌ رستگاری بر پایه صبر است و عناصری که شما را سعادتمند می‌کند، عنصر صبر و استقامت است.
وی تأکید کرد: در مصابره و صابروا، مفسرین دو معنا کردند؛ نخست به این معنا که در برابر دشمن مقاومت کنید و خسته نشوید و استمرار به صراط حق داشته باشد. در تفسیری دیگر می‌گوید که یکدیگر را به صبر دعوت کنید و این میزان بی‌تابی نکنید، زیرا ممکن است یک نفر سست شود که در این زمان باید دوستش به داد او برسد و او را به صبر دعوت کند.
آیت‌الله خاتمی با تأکید بر اینکه صبر با ایمان گره خورده است، ‌ گفت: نباید زود بی تابی کنید و از کوره در بروید. درباره صبر روایت‌های زیادی وجود دارد؛ از جمله در اصول کافی صبر به قوای کل بدن تشبیه شده که همه بدن و مغز را در دست دارد و  اگر صبر از دست برود، کالبد بدن بی روح خواهد شد؛ چرا که اگر استقامت در مسیر حق از دست برود، ایمان هم می‌رود.
وی با بیان اینکه آیات زیادی درباره صبر در قرآن وجود دارد، تصریح کرد: گروه نخست آیاتی هستند که مستقیماً درباره صبر نازل شده‌اند. جالب اینکه از ۱۰۵ آیه قرآن، حدود ۲۰ آیه خطاب به پیغمبر اکرم (ص) است که می‌فرماید ای پیامبر ما، برای خداوند صبوری پیشه کن و این به معنای آن است که مسئولان جامعه هم باید چند برابر مردم صبر و استقامت داشته باشند.
خاتمی ادامه داد: دو چیز در قرآن به عنوان نقطه مقابل استقامت آمده است. یکی واژه جزع به معنای بی تابی کردن و به رخ کشاندن بی صبری است که در آیه ۱۹ سوره معارج می فرماید انسان تربیت نشده، حریص است و هنگامی که مشکلی پیش بیاید، بی تابی می‌کند و اگر خیری به او رسید خیرش به مردم نمی رسد.
وی از واژه فشل به معنای ضعف توام با ترس به عنوان دومین واژه اشاره کرد و با استناد به آیه ۱۵۲ سوره آل عمران گفت: مسلمانان در مرحله اول جنگ احد پیروز شدند تا این که ضعیف شده و از دشمن ترسیدند و میان آنان اختلاف ایجاد شد و پیامبر گفته بود از تنگه مراقبت کنید ولی آنها این کار را نکردند و لذا آسیب دیدند.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به ارتباط تصویری رهبر معظم انقلاب با مردم آذربایجان گفت: معظم له بر استمرار انقلاب تاکید داشته و فرمود این یکی از اصول مکتب امام (ره) است و نمونه آن تدبیر حضرت امام در دفاع مقدس بود. یک جنگ بر ما تحمیل شد و خواستند بحران ایجاد کنند ولی امام (ره) از همین بحران فرصت ساختند و این از ویژگی های اولیای الهی است و امام از همین مساله وسیله ای برای اقتدار ملی و اعتبار بین المللی به وجود آوردند.
وی همچنین به برخی از مصادیق صبر و استقامت اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب تاکید دارند دانشمندان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه به حل مشکلات نظام بپردازند که پرداختند. مثلا به این راحتی به ما واکسن نمی‌دادند ولی دانشمندان ما واکسن ساختند و اعلام کردند نیازی به واکسن شما نداریم.
خاتمی از ضرورت حضور همراه با بصیرت مردم در مسیر انقلاب سخن گفت و افزود: رهبر انقلاب تاکید کردند که ببینید دشمن کجا را هدف قرار داده و شما نقطه مقابل آن بایستید و مقاومت کنید. پس معلوم می شود که دشمن بر چه نقطه ای حساس است.
خطیب جمعه تهران در خطبه دوم خود با اشاره به فرمایشات امام علی (ع) در نهج البلاغه گفت: أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی إِنْ قُلْتُمْ سَمِعَ وَ إِنْ أَضْمَرْتُمْ عَلِمَ وَ بَادِرُوا الْمَوْتَ الَّذِی إِنْ هَرَبْتُمْ أَدْرَکَکُمْ وَ إِنْ أَقَمْتُمْ أَخَذَکُمْ وَ إِنْ نَسِیتُمُوهُ ذَکَرَکُمْ. برای خدا حریم نگه دارید و بدانید که تمام حرف‌های شما را می‌شنود. اگرچیزی را هم نگویید و تصمیم هم بگیرید، تصمیم شما را حضرت حق می‌شنود.
وی با تسلیت به مناسبت شهادت حضرت امام کاظم(ع) ‌ افزود: امامی که یک عمر در مسیر انجام رسالت امامت خون جگر خورد. می‌گویند ۴  تا ۷ سال زندان در  زندان‌های هارونی اسیر بودند. زندان‌هایی که سقف را بر سر زندانیان خراب می‌کردند و زندان را دوباره می‌ساختند و امیدوارم وفاداران جایگاه امامت، در بزرگداشت این امام معصوم سنگ‌ تمام بگذارند.
آیت‌الله خاتمی در ادامه با تبریک روز عید بزرگ مبعث درهفته پیشِ رو عنوان کرد: عیدی که بشریت با آن هویت پیدا کرد. در سوره آل عمران آیه ۱۶۴ خداوند می‌فرماید: لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ.
وی ادامه داد:‌ همچنین فداکاری دو خلبان ارزشمند و ایثارگر ارتش را می‌ستایم از این رو که این دو خلبان می‌توانستند جان خود را نجات دهند ولی برای اینکه این هواپیما در منطقه مسکونی سقوط نکند، ‌ به استقبال مرگ رفتند. شهادت این دو خلبان را به خانواده‌های این دو عزیز و همچنین نیروهای مسلح به ویژه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.
امام جمعه تهران با اشاره به افزایش همه‌گیری ویروس کرونا گفت: ویروس منحوس کرونا در کشور همچنان می‌چرخد و بیش از ۲۴۰ فوتی یا اعدادی کمتر و بیشتر، هشدار است. اینکه مکرر عرض می‌کنم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنید، این مصداق معروف و مصداق دعوت به تقواست. وقتی مقام معظم رهبری همگان را به دریافت واکسن دعوت می‌کنند، برای آن است که این واکسن زدن‌ها تأثیرگذاری خود را نشان داده و عزیزانی که هنوز واکسن‌ نزده‌اند، بهتر است با فوریت واکسن تزریق کنند؛ چرا که رهبر معظم انقلاب با در نظر گرفتن همه جوانب، فتوای فقهی دادند و دیگر جای تعلل ندارد.
وی ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر اعلام شود ویروس منحوس از کشور رخت بسته است ولی تا آن زمان به نظر می‌رسد که رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی یک تکلیف همگانی است.
در بحران اوکراین طرفین را به خویشتنداری دعوت می‌کنیم/ برای مردم اوکراین نگرانیم
آیت‌الله خاتمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بحران اوکراین گفت: خوشبختانه موضع نظام را مسئولان و شخص رئیس‌جمهور بیان کردند و سیاست کلان ما در موارد مشابه این است که همه کشورهای درگیر را به گفت‌وگو و خویشتنداری دعوت می‌کنیم. آنچه سبب نگرانی و رنج ما شده است، بدون توجه به دین و مذهب مردم اوکراین، کشته شدن آنهاست.
وی ادامه داد:‌ در ارزیابی‌ها بایستی همه‌جانبه نگاه کنیم. در این حادثه، اقدامات تحریک‌آمیز ناتو و آمریکا شرایط را در منطقه پیچیده کرده و چه‌بسا پیچیده‌تر خواهد کرد. این فضولی‌هایی که آمریکا در کل دنیا دارد و به‌ناحق خودش را ابرقدرت می‌داند، در حالی که ابرقدرت نیست، سبب بروز چنین بحران‌هایی شده است.
خطیب جمعه تهران تأکید کرد: در صحنه سیاسی در این قصه کشورهای اروپایی هم مدام بر طبل جنگ می‌کوبند؛ مثل اینکه نان‌شان را در این عرصه در  جنگ می‌دانند و پیوسته مواد آتش‌زا در این آتش می‌ریزند که آتش را برافروخته‌تر کنند اما موضع معقول نظام جمهوری اسلامی همان است که بیان شد.
موافقان و مخالفان طرح حمایت از فضای مجازی نظرات خود را بگویند
وی با اشاره به طرح حمایت از فضای مجازی  که توسط مجلس شورای اسلامی در دستور کار قراردارد، ‌ گفت:  فعلاً در این جایگاه و نه له و نه علیه این طرح سخنی نمی‌گویم ولی حرفم را برای رعایت مصلحت کشور بیان می‌کنم. اما مسئله این است که صدها طرح  در صحن یا در کمیسیون مطرح می‌شود. چرا که مجلس جای طرح و نظر است و مصوبات بعد از گذشت مدتی به  شورای نگهبان می‌رود.
وی افزود: شورای نگهبان هم  فقط قانونمدارانه همه مسائل را بررسی می‌کنند. اما رسانه ملی می خواهیم در این عرصه فعال وارد شده و موافقین و مخالفین این طرح نظرات خود را بیان کنند. از طرفی  کسب و کار مردم برای ما بسیار مهم است و هنگام بررسی این طرح باید به کسب و کار مردم توجه شود.
خطیب جمعه تهران تاکید کرد: طرحی که هنوز نه به بار است و نه به دار نباید درباره آن با عصبانیت سخن بگوییم و یکی دیگری را متهم به خیانت و دیگری را به خباثت متهم کند. بلکه باید در فضایی آرام و منطقی روال قانونی درباره این طرح بررسی شود وقتی هم قانون شد همگان باید آن را تبعیت کنند.  
نقطه نهایی مذاکرات وین لغو همه تحریم‌ها است
وی با اشاره به مذاکرات وین گفت: مقام معظم رهبری پیش از این اجازه مذاکره را در صورتی دادند که همه تحریم‌ها لغو شود. همچنین مذاکره‌کنندگان ما فرزندان این ملت و دلسوز آنها هستند و تمام تلاش آنها تامین مصالح و منافع ملت ایران است.  
امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه نقطه نهایی مذاکرات لغو همه تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های بانکی و تجاری است، اظهارداشت: اگر این تحریم‌ها لغو شود گویا مذاکره‌ای صورت نگرفته است. البته امیدوارم که خبرهای خوشی برای ملت ایران که در هر صورت پیروز میدان هستند در راه باشد. این ملت خستگی را خسته کرد و همچنان هم در صحنه خواهند بود.  
نمایندگان مجلس در بررسی لایحه بودجه نباید بخشی نگر باشند
وی در ادامه خطبه دوم با اشاره به لایحه بود۱۴۰۱  تاکید کرد: نمایندگان مجلس در بررسی لایحه بودجه نباید بخشی نگر باشند و فقط حوزه انتخابیه خود را بنگرند چرا که آنها نمایندگان کل ملت ایران هستند و باید مصلحت کل کشور را در نظر بگیرند. همچنین نمایندگان مجلس باید درآمدها را واقع‌بینانه ببینند. چرا که خوش خیالی دیدن ارقام باعث کسری بودجه می‌شود.  
آیت الله خاتمی ادامه داد: مسئله زیرساخت‌ها و تولید و اشتغال از اهمیت بالایی برخوردار است که آنها عناصر کلیدی و ستون فقرات رفع مشکلات اقتصادی کشور محسوب می‌شوند. ضمن اینکه باید اولویت زیادی برای به سامان رساندن طرح‌های نیمه تمام داشت و هر چه زودتر این طرح‌ها پایان پذیرفته و مردم سود اصلی را ببرند.  
وی خاطرنشان کرد: باید مجلس مراقب باشد که چه چیزی را تصویب می‌کند. نباید بر غم جانکاه گرانی‌ها افزوده شود و مردم به شدت به شدت از گرانی‌های سرسام آور در رنج هستند. البته ریل‌گذاری های صورت گرفته درباره گرانی‌ها از مدت‌های پیش بوده و به ما تحمیل شده است ولی باید مجلس به محرومان و پابرهنگان که ولی نعمت ما هستند توجه بیشتری داشته باشند.
کد مطلب: 161426
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *