۰
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۳۰

کاهش واردات نفت کره از ایران

دیپلماسی ایرانی نوشت:
منابع دولتی و صنعتی در گفت و گو با رویترز اعلام کردند پالایشگاه های کره جنوبی ، واردات نفت از ایران را در ۶ ماه آتی منتهی به ماه می، ۲۰ درصد کاهش می دهند.
این در حالی است که هفته گذشته آمریکا اعلام کرد معافیت از تحریم ها را برای کشور هایی مانند، چین؛ هند و کره جنوبی برای ۱۸۰ روز دیگر تمدید می کند، چرا که آنها به طور ملموسی وادرات نفت از ایران را کاهش داده بودند. به گفته مقامات آگاه، کره جنوبی در نیمه نخست سال ۲۰۱۳ ، کاهشی ۲۰ درصدی در واردات نفت از ایران اعمال می کند.
کره جنوبی، پنجمین وارد کننده بزرگ نفت در جهان به شمار می رود و یکی از بزرگترین مشتریان نفت ایران است که در جریان گفت و گو ها با مقامات واشینگتن در مورد ادامه روند کاهش واردات نفت از ایران تضمین داده است.
موضوع کاهش واردات نفت از ایران به تایید دو منبع آگاه دیگر نیز رسیده که از این طرح آگاهی دارند. یک مقام دولتی که به طور مستقیم در این موضوع دخالت دارد، در این زمینه اظهار داشت: ما به آمریکا گفته ایم که نمی توانیم بیش از این در واردات نفت از ایران محدودیت اعمال کنیم، چرا که ۲۰ درصد کاهش مضاعف واردات اقدام بسیار قابل توجهی است.
اما این کاهش واردات به کره جنوبی امکان می دهد در دور بعدی معافیت از تحریم های اعمالی آمریکا علیه جمهوری اسلامی نیز در فهرست معاف شدگان قرار گیرد. این به معنی مصونیت بانک ها در مقابل خطر حذف از سیستم مالی آمریکا است .
به گزارش رویترز، هدف از تحریم های اعمالی کاهش درآمد نفتی ایران است که اصلی ترین منبع تامین درآمد ارزی به شمار می رود و از آن برای پیش برد برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی نیز استفاده می شود. غرب ادعا می کند فعالیت های هسته ای ایران تردید آمیز است اما جمهوری اسلامی بر صلح جویانه بودن اهداف هسته ای خود تاکید دارد.
با وجود اقداماتی که در جهت کاهش واردات نفت از ایران از سوی پالایشگاه های آسیایی انجام می شود، آنها نمی خواهند بیش از ۲۰ درصد واردات نفت از ایران را کاهش دهند، چرا که بسیاری از پالایشگاه ها با توجه به کیفیت نفت ایران، روند فعالیت خود را تنظیم کرده اند و تغییر آن چالش های فنی و افزایش هزینه ها را به همراه خواهد داشت.
گزارش آژانس اطلاعات انرژی آمریکا، حاکی از آن است که در ماه سپتامبر و اکتبر، تولید نفت ایران در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ، یک میلیون بشکه در روز کاهش داشته است. این در حالی است که در همین ماه ها، واردات نفت کره جنوبی از ایران پس از یک دوره توقف از سرگرفته شد. زیرا پالایشگاه های کره ای توانستند راه هایی برای دور زدن تحریم های بیمه ای اتحادیه اروپا علیه ایران بیابند. گفتنی است دولت سئول همچنین به واشینگتن اعلام کرده است که واردات گاز مایع از ایران (ال پی جی) را نیز کاهش داده است.
کره جنوبی و شرکت نروژی استتویل، تا کنون از جمله خریداران بزرگ گاز مایه ایران به شمار می رفتند.
کد مطلب: 16171
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *