۰
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۱۴

به سوی یک رژیم غذایی سالم

برای داشتن یک مغز سالم و شاداب و یک زندگی باطراوت امروز با توصیه‌های دکتر دیوید پرلماتر پزشک عصب‌شناس و از اعضای کالج تغذیه آمریکا با سی و پنج سال سابقه همراه می‌شویم.
به سوی یک رژیم غذایی سالم
برای داشتن یک مغز سالم و شاداب و یک زندگی باطراوت امروز با توصیه‌های دکتر دیوید پرلماتر پزشک عصب‌شناس و از اعضای کالج تغذیه آمریکا با سی و پنج سال سابقه همراه می‌شویم. دکتر پرلماتر در کتاب مغز غلات معتقد است که بسیاری از بیماری‌های مرتبط با مغز، از افسردگی تا زوال عقل، تا حد زیادی به تغذیه و سبک زندگی مربوط می شود و بیشتر بیماری‌های عصبی تا حد زیادی ناشی از شیوه غلط مصرف کربوهیدراتها به مقدار زیاد و کم مصرف کردن چربی‌های سالم است. 

دکتر پرلماتر تاکید دارد که گندمی که به طور متوسط در طول یک سال مصرف می‌شود کوچک ترین شباهت ژنتیکی، ساختاری و شیمیایی به آنچه شکارچیان قدیم مصرف می کردند ندارد....و ما بیش از پیش فیزیولوژی خود را به کلنجار رفتن با موادی وامی‌داریم که از لحاظ ژنتیکی برای آنها آمادگی نداریم. 

غذاهایی که می خوریم جز تأمین کالری ، چربی ،پروتئین و ویتامین ها ،تعدیل کننده های قوی فراژنتیک اند ــ به این معنا که ،خوب یا بد، قادر به تغییر DNA ما هستند. در حقیقت غذاها فراتر از یک منبع کالری، پروتئین و چربی تنظیم کننده  وضعیت بسیاری از ژن‌ها هستند پس برای یک زندگی بهتر باید یک رژیم غذایی مناسب را پدید آورد.

از نگاه دکتر پرلماتر بهترین رژیم غذایی رژیمی است که حاوی کربوهیدرات کم و چربی بالا باشد. به این ترتیب دکتر پرلماتر با یک برنامه چهار هفته‌ای به نبرد با کربوهیدراتها می‌پردازد: در روزهایی که برای هفته اول«تمرکز بر مواد غذایی»، آماده می‌شوید، باید به سراغ پزشکتان بروید تا او آزمایشهای خاصی را روی شما انجام دهد و خط اصلی کار را به شما ارائه کند. همچنین از این زمان استفاده کنید تا سروسامانی به آشپزخانه خود دهید. مکملهای خود را شروع کنید. خود را به ترک کربوهیدرات ها عادت دهید و برای شروع، روزه گرفتن یکروزه را در نظر بگیرید. در طول هفته  اول برنامه  منو را آغاز و پیشنهادهای غذایی را اجرا خواهید کرد. در طول هفته دوم، «تمرکز بر ورزش»، شما را به شروع یک برنامه ورزشی منظم تشویق می‌کنم و پیشنهادهایی برای تحرک بیشتر در طول روز ارائه خواهم داد. در طول هفته سوم، «تمرکز بر خواب» به عادتهای خوابتان توجه خواهید کرد و برخی نکات ساده را دنبال می‌کنید تا مطمئن شوید بهترین خواب ممکن را در هر شب، به‌علاوه تعطیلات آخر هفته، به دست می‌آورید. در طول هفته چهارم، یعنی «کنار هم گذاشتن تمام این موارد» به شما کمک خواهم کرد تا تمامی عوامل این برنامه را در کنار هم قرار دهید و شما را به تدبیری مجهز می‌کنم تا بتوانید به طور دائم این عادت‌های جدید را در زندگیتان جایگزین کنید. در مورد توانایی خود برای موفقیت در این کار تردید نکنید. این برنامه را طوری طراحی کرده ام که دنبال کردن آن تا حد امکان ساده و انجام پذیر باشد.

در پایان کتاب هم دکتر پرلماتر فهرست غذاهای سالم و دستور پخت آنها را آورده است. در این غذاها انواع فراوانی از سبزیجات، ماهی، گوشت، مرغ، خشکبار، تخم مرغ و سالاد را خواهید دید. در عین حال می‌توانید به آسانی غذاهای ساده‌تری را هم بر اساس  تم ارائه شده درست کنید. برای مثال یک تکه ماهی یا گوشت پخته با سبزیجات با سالاد را برای ناهار یا شام، و تعدادی تخم مرغ پخته با مقداری خشکبار را برای اسنک انتخاب کنید. همچنین ایده های زیادی برای دسر پیدا خواهید کرد و البته سالاد. 

و تذکر نهایی دکتر پرلماتر این که پایبندی به اصول رژیم غذایی بدون غلات از آنچه تصور می‌کنید، آسانتر است. اگرچه این روش تازه برای خوردن به طور چشمگیری مصرف کربوهیدرات ها ، به خصوص گندم و شکر را برای شما محدود می‌کند، ولی درواقع هیچ نوع کمبود مواد غذایی در آشپزخانه شما وجود نخواهد داشت. شما برای آنکه بتوانید به مصرف برخی غذاهای مورد علاقه‌تان ادامه دهید باید کمی خلاق باشید، اما وقتی متوجه شوید که چطور  به‌آسانی می‌توانید جایگزینی‌های خاص را ایجاد کنید، قادر خواهید بود از روی همان کتابهای آشپزی قدیمی‌تان همین کار را انجام دهید. مطمئن باشید دستورهای غذایی دکتر پرلماتر به شما درکی کلی از چگونگی به کار گرفتن دستورالعمل‌ها برای تقریباً هر غذایی را می دهد و کمک می‌کند تا در آشپزی بدون غله استاد شوید. 

پس پیش به سوی تغییراتی که شما می‌توانید از همین امروز در سبک زندگی‌تان به وجود آورید تا مغزتان را سالم و سرحال و پرکار نگهدارید و در عین حال به نحو شگفت انگیزی خطر ابتلا به بیماری های مغزی در آینده را کاهش دهید.

کتاب (غلات و مغز ما: حقایقی شگفت‌انگیز دربار ه قاتلان خاموش مغز کربوهیدرات‌ها، گندم، و شکر) نوشته دکتر پرلماتر با ترجمه مریم دولت آبادی را انتشارات دات در ۳۵۲ صفحه و با قیمت ۹۰۰۰۰۰ریال رهسپار بازار کتاب کرده است.

علاقمندان برای تهیه کتاب با تلفن ۶۶۴۱۰۳۲۵- ۰۲۱ تماس بگیرند.

جواد لگزیان
کد مطلب: 161882
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *