۰
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۱۸

تعویق ۷ ماهه حقوق کارگران

تداوم واردات بی‌رویه گوشت قرمز بسیاری از دامداری‌های کشور را که بار چشمگیری از اشتغال را نیز بر عهده دارند، متضرر کرده و این روند در سایه غفلت مسئولان از تولید داخلی، همچنان ادامه دارد. کارگران مجتمع دامداری مهاباد در سال جاری ۷ ماه حقوق و دستمزد دریافت نکرده‌اند.
نماینده کارگران مجتمع دامداری مهاباد با اعلام این خبر، به ایلنا گفت: کارفرمای این مجتمع کشتارگاهی دلیل تعویق حقوق کارگران را واردات بی‌رویه گوشت عنوان می‌کند که باعث سودده نبودن فعالیت این واحد شده است.
این کارگر با بیان اینکه از مجموع ۳۶ کارگر این مجتمع دامداری و کشتارگاهی، ۱۶ کارگر نیروهای ستادی هستند، گفت: کارگران ستادی علاوه بر ۷ ماه حقوق معوقه سال جاری، ۵ ماه حقوق و عیدی و پاداش سال گذشته خود را نیز دریافت نکرده‌اند.
نماینده کارگران مجتمع دامداری مهاباد با اشاره به کاهش تولید این واحد، افزود: واحد کشتارگاه این مجتمع در اوایل سال ۸۶ با ۲۱۷ کارگر، روزانه با کشتار شهری ۱۰۰۰ راس گوسفند و ۱۰۰ گاو فعال بود، که این تعداد کارگر به مرور تعدیل و هم اکنون این مجتمع با ۳۶ کارگر و تنها با کشتار شهری روزانه ۲۵ راس گوسفند و ۲۰ گاو، تامین کننده بخشی از گوشت شهر مهاباد است.
این کارگر ادامه داد: با واگذاری مجتمع بزرگ دامداری به بخش خصوصی، ۹۸ هکتار از زمین‌های زراعی و کشاورزی آن نیز بلاتکلیف و بدون کشت مانده و بخش بسته بندی و تولید گوشت آن نیز نیمه تعطیل شده است.
تلاش كارفرما برای حفظ اشتغال
در همین زمینه محسن سهیلی رئیس هیئت مدیره مجتمع دامداری مهاباد واردات بی‌رویه گوشت را عامل بحران صنایع و افزایش بیکاری دانست و به ایلنا گفت: واردات بی‌رویه گوشت از کشور‌هایی همانند برزیل بسیاری از دامداران و تولید کنندگان بزرگ گوشت را متضرر کرده است.
این کارفرما در تشریح وضعیت مجتمع دامداری مهاباد افزود: مجتمع دامداری مهاباد علاوه بر ۳۶ کارگر مستفر در واحد اصلی، با ۴ واحد مجزای تولیدی در زمینه کشاورزی و دامداری همکاری دارد که در مجموع برای ۴۸۰ کارگر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی کرده است اما اکنون با وجود مشکلات بزرگی که دامنگیرش شده است، تلاش می‌کند اشتغال کارگران را حفظ کند و به تولید ادامه دهد.
این کارفرما اضافه کرد: قبل از سال ۸۶ واردات گوشت توسط دولت بسیار محدود بود اما متاسفانه پس از سال ۸۶ با بروز برخی نوسانات جزئی در بازار و آغاز واردات گسترده گوشت، این مجتمع که به بخش خصوصی واگذار شده بود همانند سایر واحد‌های تولید کننده گوشت دچار مشکل شد.
رئیس هیئت مدیره مجتمع دامداری مهاباد اضافه کرد: تداوم واردات بی‌رویه گوشت قرمز بسیاری از دامداری‌های کشور را که بار چشمگیری از اشتغال را نیز بر عهده دارند، متضرر کرده و متأسفانه این روند در سایه غفلت مسئولان از تولید داخلی، همچنان ادامه دارد.
او در خصوص وضعیت تولید مرغ در کشور گفت: در حال حاضر تولید گوشت مرغ و مشکلات آن به قدری افزایش یافته است که دیگر دغدغه سوددهی نداریم بلکه نگران زیان‌دهی واحدهای تولیدی هستیم.
سهیلی در این خصوص افزود: در حال حاضر برای تولید یک کیلو مرغ زنده مبلغ ۳۶۵۰ تومان در طی ۴۵ روز هزینه می‌شود که رقم نهایی آن برای خرید و فروش از طریق بازار عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و در بسیاری از مواقع تولید زیان‌ده است.
او ادامه داد: با توجه به عدم حمایت دولت از بخش تولید، متاسفانه رتبه جهانی صنعت مرغ کشورمان در جایگاه خوبی قرار ندارد و کشورهایی عربی که دراین صنعت هیچ‌گاه جایگاهی نداشتند و تنها مصرف کننده بودند، اکنون در جایگاه جهانی خوبی قرار گرفته‌اند و فقط تولید یک شرکت تولیدی گوشت مرغ در عربستان سعودی، بیشتر از نیمی از تولید کشور ماست.
این مقام کارفرمایی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد از کارگران مجتمع دامداری مهاباد با قرارداد موقت شاغل هستند، اظهار کرد: مجتمع دامداری مهاباد با اتخاذ سیاستهایی در جهت توسعه ایجاد کسب کار تمام تلاش خود را می‌کند تا با ادامه روند تولید اشتغال کارگران خود را حفظ کند و همچنین سعی دارد با تامین منابع مالی معوقات حقوقی کارگران خود را نیز پرداخت کند.
او در خاتمه تاکید کرد: مسئولان مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت باید واردات گوشت به کشور را کنترل کنند، چرا که با ادامه این روند نه تنها تولیدکنندگان متضرر می‌شوند بلکه کارگران و کشاورزان وابسته به این صنعت نیز شغل خود را از دست می‌دهند.
گفتنی است مجتمع دامداری مهاباد وابسته به شرکت غدیر سبز، داری زیر مجموعه‌های صنعتی همانند هما مرغ، سردخانه زمزم، و کشت صنعت مهاباد است.
کد مطلب: 16281
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *