۰
چهارشنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۶

احتمال از سرگیری روابط تهران و ریاض

سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرد که مذاکرات ایران و عربستان ادامه دارد و این مذاکرات ممکن است منجر به ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور منجر شود.
احتمال از سرگیری روابط تهران و ریاض
سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرد که مذاکرات ایران و عربستان ادامه دارد و این مذاکرات ممکن است منجر به ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور منجر شود.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رسمی عراق(واع)، احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق با اشاره به برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان در بغداد گفت که این اقدام در راستای سیاست عراق مبنی بر برگزاری گفت وگو برای ایجاد توافق و توازن در منطقه است.
وی گفت که فضای مذاکرات آرام ، مثبت و همراه با تفاهم بود.
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در این مذاکرات حاضر بود و درخصوص پرونده های متعدد از جمله پرونده امنیتی رایزنی شد.
الصحاف همچنین تاکید کرد که این مذاکرات ادامه دارد و تحولات اساسی در روابط دو کشور ایجاد خواهد کرد و ممکن است روابط دیپلماتیک میان تهران و ریاض از سرگرفته شود.
وی با اشاره به نقش عراق در برگزاری چنین گفت وگو هایی خاطرنشان کرد که این گفت وگو ها می تواند ثبات و توازن و امنیت را در منطقه و کشور عراق ایجاد کند زیرا عراق یکی از طرف های مهم در منطقه است.
به گزارش ایسنا، فواد حسین، وزیر خارجه عراق اخیرا در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت که دیدار اخیر ایران و عربستان در بغداد در سطح امنیتی و با حضور مقامات بلندپایه برگزار شد.
وی گفت: دو طرف سعودی و ایرانی بر سر یک یادداشت تفاهم 10 بندی به توافق رسیدند. آن ها توافق کردند که دور بعدی مذاکرات در سطح دیپلماتیک برگزار شود. در این مذاکرات به موضوع تداوم آتش بس در یمن پرداخته شد.
فواد حسین پیش از این نیز گفته بود: دور پنجم مذاکرات میان ریاض و تهران در بغداد در فضای مثبتی برگزار شد. بغداد میزبان دور ششم مذاکرات ایرانی- سعودی نیز خواهد بود.
وی همچنین تاکید کرده بود که عراق تمام تلاش های خود را به کار خواهد گرفت تا فرصت مناسب برای ایجاد تفاهم میان ایران و عربستان را فراهم کند.
پیش تر یک منبع عراقی اعلام کرده بود که در نشست دو هیات امنیتی ایران و عربستان در بغداد مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق و معاون مشاور امنیت ملی ایران و رئیس سرویس اطلاعات عربستان حضور داشتند.
وی گفت: دو طرف در این نشست توافق کردند که به نشست های امنیتی پایان دهند و به مذاکرات دیپلماتیک منتقل شوند. انتظار می رود که دور ششم مذاکرات نیز در خاک عراق برگزار شود. فضای نشست مثبت بود و دو طرف در خصوص برخی نقاط برای ایجاد فضای آرام میان تهران و ریاض به توافق رسیدند. نشست ایرانی -سعودی چند ساعات به طول انجامید و هیات ایرانی زیارت مذهبی نیز داشت اما هیات سعودی دیرتر از آن ها بغداد را ترک کرد.
کد مطلب: 163053
برچسب ها: رياض
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *