۰
دوشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۹

نتایج اولیه غیر رسمی انتخابات پارلمانی لبنان

حوزه‌های اخذ رای انتخابات پارلمانی در لبنان شب گذشته (یکشنبه) با پایان مهلت اخذ رای، روند شمارش آرا را آغاز کردند و بتدریج نتایج اولیه غیررسمی این انتخابات از صبح امروز در حال انتشار است.
نتایج اولیه غیر رسمی انتخابات پارلمانی لبنان
حوزه‌های اخذ رای انتخابات پارلمانی در لبنان شب گذشته (یکشنبه) با پایان مهلت اخذ رای، روند شمارش آرا را آغاز کردند و بتدریج نتایج اولیه غیررسمی این انتخابات از صبح امروز در حال انتشار است.
به گزارش مهر به نقل از وبگاه النشره، انتخابات پارلمانی ۲۰۲۲ در لبنان، نخستین آزمون واقعی از آرای مردم این کشور پس از اعتراضات گسترده در اکتبر سال ۲۰۱۹ است که طی آن مردم خواستار کنار رفتن طبقه سیاسی حاکم و مبارزه با ظلم و فساد شده بودند.
حوزه‌های اخذ رأی انتخابات پارلمانی در سرتاسر لبنان شب گذشته (یکشنبه) با پایان مهلت اخذ رأی، روند شمارش آرا را آغاز کردند. براین اساس در مجموع در این انتخابات سه میلیون و ۹۶۷ هزار و ۵۰۷ نفر مشارکت کردند که نسبت به انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ که سه میلیون و ۷۴۶ هزار و ۴۸۳ نفر در آن مشارکت کرده بودند، افزایشی ۲۲۱ هزار نفری را نشان می‌دهد.
بنابر اعلام منابع لبنانی، میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۲ به ۴۱.۰۴ درصد رسیده است. در این انتخابات ۷۱۹ کاندیدا که در ۱۰۳ فهرست انتخاباتی حضور داشتند، مشارکت داشتند.
براین اساس، نتایج اولیه انتخابات در حوزه بیروت، جبل، حوزه‌های شمال لبنان و بعلبک و هرمل بسیار نزدیک بوده و رقابت نزدیک‌تری میان فهرست‌های انتخاباتی وجود داشته است.
نتایج اولیه غیر رسمی حاکی از آن است که در حوزه بعلبک و هرمل، ۹ نماینده فراکسیون وفاداری به مقاومت اکثریت آرا را بدست آورده‌اند. کرسی مارونی‌های حوزه بعلبک و هرمل نیز به «انطوان حبشی» نماینده حزب قوات لبنانیه به ریاست سمیر جعجع رسیده است.
به گزارش النشره، در پی اعلام نتایج اولیه انتخابات در حوزه بعلبک و هرمل حامیان جریان‌های شیعی به خیابان‌ها آمده و جشن گرفتند چون هر ۹ نماینده سابق آنها در پارلمان بار دیگر در این انتخابات اکثریت آرا را بدست آوردند.
همچنین در حوزه نبطیه نمایندگان فراکسیون وفاداری به مقاومت (سه نامزد) توانسته‌اند اکثریت آرا را بدست آوردند.
به گزارش رویترز، انطوانت جعجع رئیس دفتر رسانه‌ای حزب قوات لبنانیه نیز در اظهارنظری گفته است که براساس نتایج اولیه انتخابات این حزب توانسته ۲۰ کرسی پارلمان را به خود اختصاص دهد. حزب قوات لبنانیه به ریاست سمیر جعجع در انتخابات سال ۲۰۱۸ توانسته بود ۱۵ کرسی بدست آورد.
پیش از این سمیر جعجع رئیس حزب قوات لبنانیه مدعی شده بود که با بدست آوردن ۲۰ کرسی و ائتلاف با دیگر جریان‌های همراه خود می‌تواند اکثریت پارلمان را که به ۱۲۸ کرسی نیاز دارد، بدست آورد.
همچنین رئیس فهرست انتخاباتی جریان ملی آزاد به رهبری میشل عون اعلام کرد که این حزب توانسته براساس نتایج اولیه شمارش آرا ۱۶ کرسی را کسب کند. حزب جریان ملی آزاد در انتخابات سال ۲۰۱۸ توانسته بود ۱۸ کرسی را بدست آورد.
درباره نتایج حوزه بیروت هنوز خبر رسمی اعلام نشده اما منابع لبنانی اعلام کرده‌اند که وضعیت ۱۰ کرسی بیروت مشخص شده است.
کد مطلب: 163588
برچسب ها: انتخابات لبنان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *