کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عادل پيرمحمدي ، مدير عامل ساپكو در نشست خبري اختتاميه موتورهاي درون‌سوز:

صنعت خودرو ، ويترين توسعه صنعتي و عامل رشد و ارتقاي زنجيره تامين و توليد كشور است

28 ارديبهشت 1401 ساعت 20:28

صنعت خودرو ایران به عنوان ويترين توسعه صنعتي و لوکوموتیو صنایع کشور در کشاکش تحریم های ظالمانه بیگانگان، جزو نخستین صنایعی بود که در معرض تحریم قرار گرفت و به رغم افزايش تمامي نهاده‌هاي توليد اعم از فولاد ، مواد پليمري، مس ، آلومينيم و ... از حق افزايش قيمت منطقي با قيمت‌گذاري دستوري محروم مانده و حاشيه سود به دست آمده به جيب دلالان و صرف نياز غيرواقعي بازار شده است و در شرايط دشوار تحريم در سال‌هاي جاري با توجه به افزايش قيمت نهاده‌هاي توليد، توليد خودرو با زيان همراه بوده است


صنعت خودرو ایران به عنوان ويترين توسعه صنعتي و لوکوموتیو صنایع کشور در کشاکش تحریم های ظالمانه بیگانگان، جزو نخستین صنایعی بود که در معرض تحریم قرار گرفت و به رغم افزايش تمامي نهاده‌هاي توليد اعم از فولاد ، مواد پليمري، مس ، آلومينيم و ... از حق افزايش قيمت منطقي با قيمت‌گذاري دستوري محروم مانده و حاشيه سود به دست آمده به جيب دلالان و صرف نياز غيرواقعي بازار شده است و در شرايط دشوار تحريم در سال‌هاي جاري با توجه به افزايش قيمت نهاده‌هاي توليد، توليد خودرو با زيان همراه بوده است.
 
به گزارش مردم‌سالاری آنلاین ،عادل پیرمحمدی با اشاره به فعاليت بيش از 1200 قطعه‌ساز در صنعت خودرو اظهار داشت: صنعت خودرو در اين شرايط دشوار به حيات پرافتخار خود ادامه داده و باعث رشد و ارتقاي زنجيره تامين و توليد بوده است و امر توليد در صنعت خودرو در شرايط محدوديت با دستاوردهاي ارزنده خودكفايي نظير 90درصد خودكفايي دي سي موتورها و بسياري از قطعات قابل صادرات همراه بوده اما محدوديت‌هاي تحريم‌ها مانع صادرات بسياري از قطعه‌سازان ما بوده است .
مهندس پيرمحمدي صنعت خودرو را لوكوموتيو صنايعي نظير فولاد و پتروشيمي دانست و گفت: صنعت خودرو به عنوان بزرگترين خريدار فولاد، آلومينيم و مواد اوليه ، 92 درصد ورق‌هاي فولادي با استحكام كششي بالا را از صنعت فولاد داخلي تامين كرده است. وي خام فروشي را مانع رشد صنعتي و عامل حذف فرصت هاي شغلي براي مردم كشور دانست و گفت: صنعت خودرو با رشد و توسعه خود، رشد ساير صنايع را نيز به همراه داشته و صنايعي نظير فولاد ، الكترونيك و پتروشيمي همراه با صنعت خودرو رشد يافته‌اند .
 
مهندس پيرمحمدي با اشاره به حمايت بسياري از كشورهاي پيشرفته از صنعت خودرو با وام ‌هاي كم بهره و پرداخت‌هاي بلند مدت ، صنعت خودروي كشور را مايه افتخار دانست و گفت: دغدغه اجتماعي نمايندگان مجلس و ساير منتقدين، محترم و قابل بررسي است و ما در صنعت خودروسازي به هيچ عنوان مخالف واردات خودرو نيستيم چرا كه معنقديم واردات خودرو در كاهش قيمت خودروهاي اقتصادي تاثيري ندارد و صرفا در كاهش قيمت خودروهاي لوكس نقش خواهد داشت.
 
وي يكي از عوامل ايجاد تورم در كشورهاي كمتر توسعه يافته را عدم اهتمام به امر توليد دانست و گفت: تاكيد رهبر معظم انقلاب در ده سال گذشته بر امر توليد، نشاندهنده اهميت امر توليد در رشد و توسعه كشور است و مفتخريم كه در سال گذشته در گروه صنعتي ايران خودرو روند افزايش توليد ادامه يافته و برنامه‌ريزي توليد 750 هزار خودرو در سال جاري در گروهصنعتي ايران خودرو ، تدوام اين مسير پرافتخار خواهد بود.  
 
مدير عامل ساپكو با تاكيد بر ضرورت تصويب قانون خودرو اظهار داشت: تمام کشورهای صنعتی و توسعه یافته با محصولات خود بخصوص صنعت خودرو به دنیا معرفی شده اند. ژاپن با تویوتا، هوندا و … کره با هیوندا، کیا، ال جی و سامسونگ، آلمان با بنز، بی ام و، فولکس و …فرانسه با پژو، رنو و ایرباس، ایتالیا با فیات و … بنابراین صنعت خودرو ویترین صنعتی هر کشور توسعه یافته است که در تمام این کشورها، قوانین محکم در رابطه با رشد و توسعه صنعتی و بخصوص صنعت خودرو وجود دارد. به عنوان مثال قانون توسعه صنعت خودرو یک طرح مصوب در کره جنوبی است که مرحله اول آن یک طرح ۲۶ ساله بود(ازحدود سال های ۱۹۶۴ الی ۱۹۹۰) که باعث رشد و شکوفایی صنعت کره جنوبی شد. آیا در کشور ما طرح های بلند مدت برای توسعه صنعتی به تصویب رسیده است. صنعت خودرو نیازمند توسعه سایر صنایع پشتیبان مانند صنایع فولاد، پتروشیمی، ماشین سازی، الکترونیک، قالب سازی و …است. بنابراین تا زمانی که طرح بلند مدت برای توسعه صنایع اصلی و حمایت دولت را نداشته باشیم توسعه صنعت خودرو نیز با مشکلات مواجه خواهد شد و مقايسه صنعت خودروي ايران و صنعت خودروي كره امري اشتباه است. وي رشد صنعت خودرو را وابسته به تصويب قانون خودرو دانست و گفت: سياست‌گذاي‌هاي متناقض و دخالت‌هاي فاقد تخصص، ‌آفت جان صنعت خودرو به عنوان يك سرمايه عظيم ملي خواهد بود.
 
مهندس پيرمحمدي رقم واردات را در هر خودرو 2 هزار دلار عنوان كرد كه 35 درصد آن مواد اوليه ، 30 درصد قطعات الكترونيك و 35 درصد باقيمانده را قطعات هاي تك تشكيل مي‌دهند و نقش عدم رشد ساير صنايع ار در اين امر قابل بررسي دانست و اظهار داشت: مواد اولیه مصرفی خودرو قیمتهای 7 تا 11 برابری را طی این 5 سال تجربه نموده است به عنوان مثال ورق فولادی از قیمت کیلیویی 2400 تومان در سال 95 به قیمت کیلویی 27300 تومان در میانگین سال 1400 رسیده است و این در حالی است که سرکوب قیمتی خودرو باعث شده مجوز رشد قیمت فروش محصولات متناسب با افزایش قیمت تمام شده به خودروساز داده نشود و این فاصله اجباری ایجاد شده عملا باعث ایجاد زیان‌های انباشته متعدد برای خودروساز گشته و محدودیت منابع مالی جهت سرمایه گذاری مطلوب در توسعه محصول داشته باشد.
 
مهندس پيرمحمدي همچنين به نقد غيرمنصفانه برخي‌ها به صنعت خودرو اشاره و اظهار داشت: پيكان سال 57 با تعداد كمي سازنده توليد مي شد و حتي در توليد آرم آن هم خودكفا نبوديم اما در حال حاضر محصول دنا پلاس گروه صنعتي ايران خودرو با همت جوانان اين مرز و بوم و با 75 درصد ساخت داخل توليد مي‌شود.
 
 مدیر عامل ساپکو تاکید کرد: تمام تلاش صنعت خودرو و قطعه سازی کشور بر این است تا با حداکثر بهره برداری از توان علمی و صنعتی کشور، بالاترین و بروز ترین محصول قابل ارائه را تقدیم مشتریان خود در بازار کرده و مشتری نهایی ضمن بهره مندی از امکانات روز رضایت کاملی از امنیت و کیفیت محصول خریداری شده داشته باشد که نتایج بررسی های انجام شده بالاخص در خصوص محصولات جدید تولیدی خودروسازان، موید این موضوع می باشد.


کد مطلب: 163706

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/163706/صنعت-خودرو-ويترين-توسعه-صنعتي-عامل-رشد-ارتقاي-زنجيره-تامين-توليد-كشور

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir