۰
پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۲

گاز پرمصرف‌ها غیریارانه‌ای می‌شود

وزیر نفت گفت: طبق قانون بودجه ۱۴۰۱، تعرفه گاز مشترکان پرمصرف باید بدون یارانه باشد.
گاز پرمصرف‌ها غیریارانه‌ای می‌شود
وزیر نفت گفت: طبق قانون بودجه ۱۴۰۱، تعرفه گاز مشترکان پرمصرف باید بدون یارانه باشد.
آقای جواد اوجی وزیر نفت با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر، به سوالات زیر پاسخ داد.
درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت و گاز و فرآورده‌های آن‌ها چه تاثیری روی زندگی مردم داشته است؟
آقای اوجی: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از پول صادرات نفت به صورت ارزی وصول و بخشی نیز برای تامین دارو و غذا صرف می‌شود. با ایجاد بازار‌ها و قرارداد‌های جدید صادراتی، موفق به افزایش عرضه ارز در سامانه نیما شدیم. فقط از طریق صادرات محصولات پتروشیمی بیش از ۱۲.۵ میلیارد دلار ارز به سامانه نیما تزریق کردیم. در بخش صادرات گاز، بیش از ۴ برابر سال ۱۳۹۹ که یک میلیارد و ۲۵ میلیون دلار بود، وصول درآمد‌های ارزی داشتیم و به بیش از ۴ میلیارد دلار رسید.
افزایش درآمد‌های ارزی به تامین کالا‌های اساسی مثل غلات به ویژه در شرایط جنگ روسیه و اوکراین و دارو، کمک کرده و ذخایر خوبی در این حوزه داریم؛ همچنین قیمت ارز را هم نسبتاً کنترل کردیم. افزایش قیمت انرژی نداشتیم و اگر افزایش قیمتی در کالا‌ها دیده می‌شود، به علت افزایش قیمت‌های جهانی است.
با افزایش مصرف بنزین نگرانی از واردکننده شدن ایران وجود دارد و از طرفی گفته شده قیمت آن نیز افزایش نمی‌یابد؛ برنامه وزارت نفت چیست؟
آقای اوجی: بنزین افزایش قیمت نخواهد داشت، اما برای مدیریت مصرف آن تا این که مجدداً تبدیل به واردکننده بنزین نشویم، با پیمانکاران برای دوگانه سوز‌های خودرو‌ها اقداماتی انجام داده و کار را از خودرو‌های عمومی و وانت بار‌ها شروع کرده که تا پایان امسال، بیش از ۲۰۰ هزار خودرو به دوگانه سوز تبدیل خواهند شد. افزایش ظرفیت پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی کشور نیز در کنار آن رقم خواهد خورد؛ کنار ستاره خلیج فارس، یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای در دست احداث است و پالایشگاه‌های فعلی نیز افزایش ظرفیت کمی و کیفی خواهند داشت.
تا پایان امسال یک پتروپالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای به بهره برداری خواهد رسید و طی ۴ تا ۵ سال آینده، بیش از یک میلیون بشکه در روز ظرفیت پالایشی کشور افزایش پیدا خواهد کرد که به تامین امنیت انرژی کمک می‌کند. در مجموع با اصلاح آیین نامه مجوز تنفس خوراک، ۸ طرح پتروپالایشی با سرمایه گذاری بخش خصوصی و یک طرح با سرمایه گذاری وزارت نفت اجرایی خواهد شد.
کد مطلب: 163724
برچسب ها: قبض گاز
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *