۰
شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۰

تاثیر مواد مخدر بر زندگی زناشویی و روابط جنسی

تاثیر مواد مخدر در زندگی زناشویی غیر قابل انکار است که در ادامه به تاثیر اعتیاد بر روابط جنسی و سلامت جنسی خواهیم پرداخت.
 
امروزه تفکر اشتباهی درمورد کاربرد مواد مخدر برای بهبود رابطه جنسی در بین جوانان به وجود آمده است که ریشه آن به عدم آموزش و نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه بازمی گردد. این طرز تفکر در بین افراد در حال گسترش است. به طور مثال، برخی از جوان ها برای درمان مشکل زودانزالی شروع به مصرف مواد مخدری مانند شیره یا تریاک می کنند. شاید در کوتاه مدت این مواد، تاثیر خود را در بهبود روابط جنسی بگذارند اما در مدت زمان طولانی به صورت عکس عمل کرده و باعث انواع کژکاری های جنسی بشوند‌. بنابراین، مرکز مشاوره آنلاین روانشناسی گپچه که در زمینه های مختلفی مانند مشاوره اعتیاد آنلاین، مشاوره جنسی و.. فعالیت گسترده ای را انجام می دهد، که در ادامه شما را به تاثیر مواد مخدر بر زندگی زناشویی و همچنین به تاثیر اعتیاد بر روابط جنسی کامل خواهیم پرداخت.
معرفی مواد مخدر
مطابق با نظر کارشناسان، هرگونه مواد اعتیادآوری که باعث آرامش در فرد بشوند و درد او را تسکین دهند، مواد مخدر نامیده می شوند. امروزه مواد مخدر گوناگونی در بازار وجود دارد مانند مورفین، تریاک، شیره، سوخته، مشروب، هروئین و ترامادول. نکته ای که وجود دارد این است که عموم مردم، هر ماده اعتیادآوری را مخدر می نامند و با این تفاسیر مواد محرک و توهم زا نیز برای آن ها یک نوع مواد مخدر به شمار می آید.
وابستگی به انواع مواد مخدر چگونه صورت می گیرد؟
زمانی می توان گفت که فردی به مواد مخدر وابسته شده است که مراحل وابستگی را طی کرده باشد. بر این اساس، در مرحله اول، فرد از روی کنجکاوی و یا برای این که از مشکلات خود فرار کند به مصرف مواد مخدر روی می آورد. در مرحله دوم، شخص با تجربه لذت بخشی که از دفعات پیش به دست آورده است، مجدد اقدام به مصرف مواد مخدر می کند و تا جایی این روند ادامه پیدا می کند که زندگی بدون مواد مخدر برای شخص مصرف کننده سخت و غیرممکن می شود و فرد به ناچار مصرف خود را افزایش می دهد.

تاثیرات مصرف مواد مخدر بر عملکرد جنسی
تاثیری که مصرف مواد مخدر بر روابط جنسی می گذارد، در دو حوزه تاثیر جسمی و تاثیر روانی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
تاثیر جسمی مواد مخدر بر عملکرد جنسی
به عقیده برخی از افراد، دردهای جسمی با مصرف مواد مخدر کاهش پیدا می کند و به همین علت، با کم شدن درد عملکرد آن ها در زمان برقراری رابطه جنسی بهبود می یابد. اما واقعیت این است که مصرف مواد مخدر بر روابط جنسی، تاثیر سوء دارد. زمانی که شخص مواد مخدری را تحت عنوان آرام بخش مصرف می کند، بدن او حساسیت کم تری پس از مصرف پیدا می کند و این مورد شامل کم شدن حساسیت در ناحیه تناسلی نیز می باشد. بنابراین باعث درمان افرادی که زودانزالی یا انزال زودرس دارند، می شود. در ابتدا معمولا این افراد با مصرف مواد مخدر تریاک مشکل خود را حل می کنند. اما با مرور زمان، بدن در برابر ماده مخدر مقاومت بالایی پیدا می کند و فرد برای تکرار آن تجربه مجبور به مصرف مقدار بیش تری در فاصله زمانی کوتاه می شود که این مورد با اعتیاد شدید فرد همراه است و پس از مدتی نتیجه معکوس خود را نشان می دهد و شخص نسبت به روابط جنسی بی میل می شود.
تاثیر روانی مواد مخدر بر عملکرد جنسی
تاثیری که مواد مخدر بر روان افراد می گذارد را می توان در نوع ارتباط فرد با دیگران و خلق و خوی او مشاهده کرد. در شروع مصرف مواد مخدر، فرد اعتماد به نفس بالایی دارد که باعث می شود روابط جنسی فوق العاده ای را تجربه کند، اما با گذشت زمان و مصرف مکرر مواد مخدر، فرد نسبت به رابطه جنسی بی میل می شود. همچنین، برخی از مواد مخدر باعث افزایش میل جنسی به صورت غیر نرمال می شوند که می تواند رفتار مخربی را برای شخص به دنبال داشته باشد. که  میتوانید برای ارتباط با مشاور جنسی دراین رابطه با کارشناسان گپچه در این لینک در ارتباط باشید.
انواع مواد مخدر و تاثیر آن ها بر عملکرد جنسی
برای بررسی تاثیراتی که انواع مواد مخدر بر عملکرد جنسی افراد می گذارد باید در ابتدا هر یک از مواد مخدر موجود معرفی شود:
ماری جوانا ( ماده مخدر گل)
ماری جوانا یکی از مواد مخدر محبوب در بین جوانان است که در ابتدا ممکن است باعث بهبود عملکرد جنسی افراد شود اما زمانی که به طور مکرر و در بازه زمانی طولانی استفاده شود، عقیم شدن مردان و ناباروری زنان را به دنبال دارد.
حشیش
حشیش و ماری جوانا از گیاه شاهدانه به دست می آیند. بنابراین در یک خانواده طبقه بندی می شوند حشیش را از صمغ و ماری‌جوانا را از شاخه های این گیاه تولید می کنند. به همین دلیل ماده موثری که در حشیش به کار رفته است بیش تر بوده و تاثیر مخرب تری بر شخص می گذارد.
خانواده تریاک
تریاک و دیگر مواد مخدری مانند شیره، کراک، شیره سوخته، ترامادول و... در یک خانواده قرار دارند که به دلیل عدم آگاهی افراد از این نوع مواد مخدر، به طور معمول برای بهبود روابط جنسی استفاده می شوند. تاثیرات مثبت این مواد برای کوتاه مدت است ولی در مدت زمان طولانی نتیجه عکسی بر روابط جنسی افراد می گذارد و مشکلات روحی و روانی بسیاری را به وجود می آورد.
مواد محرک
آمفتامین ها، متامفتامین ها مانند شیشه، ریتالین ها و کوکائین به عنوان مواد محرک معرفی می شوند‌. نکته قابل ذکر این است که از ریتالین در روان پزشکی برای درمان پیش فعالی استفاده می شود اما افرادی که سالم هستند در صورت استفاده از این دارو، به آن اعتیاد پیدا می کنند. در بسیاری از کشورها مانند ایران، مواد محرک بین جوانان طرفدار بسیاری دارد. به طور معمول محرک ها باعث توهم افراد می شوند که درک واقعیت را از آن ها می گیرند و فرد ممکن است رفتارهای ناخوشایندی را از خود نشان دهد.
تاثیر الکل بر رابطه جنسی
الکل به هر میزانی که مصرف شود، بر رابطه جنسی به همان میزان تاثیر می گذارد. از پیامدهای مخرب الکل می توان به دیرانزالی یا انزال دیررس و اختلال در نعوظ اشاره کرد. کسانی که به الکل اعتیاد پیدا می کنند، به میل جنسی کمی دچار می شوند.
تاثیر مواد مخدر بر سلامت جنسی و پیامدهای مصرف آن
یکی از بزرگ ترین خطراتی که مصرف مواد مخدر و اعتیاد  می تواند بر روی عملکرد روابط جنسی داشته باشد این است که افراد گمان می کنند برای داشتن عملکرد بهتر در روابط جنسی و لذت بردن از آن باید حتما از مواد مخدر استفاده کنند و این گونه به مواد مخدر اعتیاد پیدا می کنند و دیگر قادر به ترک آن نیستند. در نتیجه اعتماد به نفس آن ها کاهش یافته و دچار افسردگی می شوند. به علاوه، فرد با مصرف مواد مخدر ممکن است رفتارهای پرخطر جنسی انجام دهد که عوارض بدی برای فرد و جامعه دارد. اگر سوالی در این رابطه دارید میتوانید از مشاوره تلفنی با روانشناس با کمترین هزینه نسبت به مراجعه حضوری بهره ببرید.
اعتیاد به مواد مخدر و اختلالات جنسی
سه مرحله رابطه جنسی یعنی تمایل، تحریک و ارگاسم با اعتیاد به مواد مخدر تحت تاثیر قرار می گیرند و در مدت زمان طولانی فرد در این سه مرحله دچار اختلال می شود. با وجود این که عملکرد روابط جنسی در مدت زمان کوتاهی با مصرف انواع مواد مخدر بهبود می یابد اما با گذشت زمان، میل جنسی افراد کم شده و دیگر لذتی از رابطه جنسی نمی برند. این افراد یا به ارگاسم نمی رسند و یا در کل انزال صورت نمی گیرد.
همچنین، اعتیاد به مواد مخدر، غیر مستقیم نیز باعث بروز مشکلات جنسی می شود و افسردگی و اضطرابی را در شخص به وجود می آورد که انرژی لازم برای برقراری روابط جنسی را از افراد می گیرد.
کد مطلب: 163781
برچسب ها: مواد مخدر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *