۰
شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۳۰

تعرفه‌های آب و برق و گاز تغییر خواهد کرد؟

آیین‌نامه پیشنهادی وزارت نفت برای نحوه تعیین تعرفه آب، برق و گاز و الگوی مصرف گاز طبیعی در اقلیم‌های مختلف کشور به دولت ارائه شد.
تعرفه‌های آب و برق و گاز تغییر خواهد کرد؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از خبرآنلاین، بر اساس بند (ک) تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظف‌ هستند که امسال تعرفه آب، برق و گاز مشترکان را به‌گونه‌ای اصلاح کنند تا با رعایت مناطق جغرافیایی کشور، تعرفه مشترکان کم‌مصرف و خانوارهای محروم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی برابر صفر، مشترکان تا الگوی مصرف به‌ صورت یارانه‌ای، مشترکان پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف به‌ صورت غیریارانه‌ای و بر اساس الگوی افزایش پلکانی، تعیین شود.
طبق قانون مذکور، آب‌بهای مشترکان با نرخ صفر، بر اساس بُعد خانوار محاسبه می‌شود. میزان افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف نیز، باید حداقل به اندازه‌ای تعیین شود که بار مالی رایگان کردن تعرفه مشترکان کم‌مصرف را جبران کند و به تأمین منابع جدید نیاز نداشته باشد.
وزارتخانه‌های نفت و نیرو همچنین مکلف شده‌اند تا گزارش عملکرد این قانون را هر سه ماه یک بار به کمیسیون‌های انرژی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارائه کنند.
در قانون بودجه تأکید شده آیین‌نامه اجرایی این بند نیز به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های نفت و نیرو تهیه شود و طی یک ماه پس از ابلاغ این قانون، به تصویب هیئت وزیران برسد. وزارت نفت نیز پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی بندهای یادشده را به‌منظور طرح و تصویب در هیئت وزیران ارائه کرده که در کمیسیون اقتصاد دولت در دست بررسی و تصمیم‌گیری است.
بر اساس بند (م) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، الگوی مصرف گاز طبیعی برای اقلیم‌های مختلف کشور حداکثر تا دو ماه پس از ابلاغ قانون، از سوی وزارت نفت و با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی استاندارد تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.
کد مطلب: 164248
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *