۰
چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۹
فعال سیاسی اصلاح طلب :

لزوم نوسازی تشکیلاتی و اجماع سازی اصلاح طلبان

علی صوفی، وزیر دولت اصلاحات گفت: انتخابات حداکثری در انتخابات سال ۹۸ حاصل نشد و مجلسی که روی کار آمد با پایین ترین سطح رای تشکیل شده است. در سال ۱۴۰۰ نیز این موضوع بهبود پیدا نکرد و مردم رغبتی برای حضور در پای صندوق های رای از خود نشان ندادند. از نظر کلی این، یک هشدار و زنگ خطر است و با معیارها و ملاک هایی که انقلاب اسلامی با آن شکل گرفت و دوام یافت سازگار نیست.
لزوم نوسازی تشکیلاتی و اجماع سازی اصلاح طلبان
قرن نو نوشت:علی صوفی، وزیر دولت اصلاحات گفت: انتخابات حداکثری در انتخابات سال ۹۸ حاصل نشد و مجلسی که روی کار آمد با پایین ترین سطح رای تشکیل شده است. در سال ۱۴۰۰ نیز این موضوع بهبود پیدا نکرد و مردم رغبتی برای حضور در پای صندوق های رای از خود نشان ندادند. از نظر کلی این، یک هشدار و زنگ خطر است و با معیارها و ملاک هایی که انقلاب اسلامی با آن شکل گرفت و دوام یافت سازگار نیست.
«من اگر بخواهم راهبرد خودم را بگویم این است که اصلاح طلبان باید حضور موثری داشته باشند و هیچ راه دیگری ندارند.» این جمله است که محمدرضا عارف درباره برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات پیش رو گفت.
اما، علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح طلب ، حضور اصلاح طلبان برای انتخابات را منوط به داشتن کاندیدا دانست.
او همچین، با اشاره به احتمال رد صلاحیت دوباره کاندیدهای اصلاح طلب توسط شورای نگهبان، گفت:« الآن نمی توان گفت و به زمان انتخابات بستگی دارد. انتخابات تا به اکنون مسیر پر پیچ و خمی را طی کرده است. شورای نگهبان از زمانی که نظارت استصوابی را در دست گرفت، عملکرد متفاوتی را از خود نشان داد.»
صوفی که معتقد است مردم به اصلاح طلبان پشت کردند، با اشاره‌ به بازسازی جبهه اصلاح طلبان، بیان کرد:« سطح نارضایتی مردم بالا است و خیلی عمیق تر از آن است که اصلاح طلبان بتوانند آن را بازسازی کنند. این یک اختلاف نظر تشکیلاتی نبود که بخواهند از دورن خود را بازسازی کنند. اصلاح طلبان در این پروسه انتخابات هایی که طی شده با فراز و فرودهایی مواجه بودند که به دلیل روش هایی است که خودشان در پیش گرفتند.»
خلاصه گفتگوی علی صوفی را در ادامه بخوانید.

- من نظر شخصی ندارم، آقای عارف قبلا رئیس شورای عالی سیاست گذاری بودند و الآن در جبهه اصلاحات حضور ندارند. بنابراین این موضوع نظر شخصی ایشان به حساب می آید. اما، از تشکیلاتی اصلاح طلبان، در تشکیلات جبهه اصلاحات متمرکز هستند و تصمیماتشان در این جبهه متمرکز است.
- جبهه اصلاحات طبق اساسنامه با رای اعضا مشخص می شود و ممکن است تصمیمی که جبهه می گیرد با اختلاف نظر هم رو به رو شود. در حال حاضر وقتی انتخابات و کاندیدایی وجود ندارد، بنابراین، خود به خود موضوعی برای تصمیم گیری در جبهه اصلاحات وجود ندارد. ملاک تصمیم گیری وجود کاندیدا است و اگر کاندیداهای اصلاح طلب، وجود داشته باشند، اصلاح طلبان با یک ساز و کاری، افراد اصلح را انتخاب کرده و یک لیستی را در حوزه های مختلف انتخابیه یا به صورت سراسری اعلام می کنند؛ اما، چون زمان انتخابات نیست و کاندیدایی هم وجود ندارد بنابراین، هنوز موضوعی به نام انتخابات در تصمیم گیری وجود ندارد.
- الآن نمی توان گفت و به زمان انتخابات بستگی دارد. انتخابات تا به اکنون مسیر پر پیچ و خمی را طی کرده است. شورای نگهبان از زمانی که نظارت استصوابی را در دست گرفت، عملکرد متفاوتی را از خود نشان داد. در مجلس ششم شورای نگهبان فضا را باز گذاشت اما، در مجلس هفتم، هشتم و نهم کاملا فضا را بست. در سال ۹۴، شرایط ایجاب کرد لیستی به نام لیست امید تهیه کنند و حتی در مجلس فراکسیونی به همین نام تشکیل بدهند.سپس در سال ۹۸، شورای نگهبان کاندیداهای اصلاح طلبان را در سراسر کشور رد صلاحیت کرد و شورای عالی سیاست گذاری که آقای عارف رئیس آن بود، بیانیه‌ای داد مبنی بر آن که از ارائه لیست معذوریم. شرایط فرق می کند.
- به تعبیر سخنگوی شورای نگهبان که در جریان انتخابات ۱۴۰۰، اشاره کرد که ملاک مشارکت حداکثری نبوده و اگر حداقلی هم پای صندوق های رای بیایند، از نظر قانونی مشروعیت دارد. این سخن نشان داد که مشارکت حداکثری که ترجیع بند همه انتخابات ها، توسط رهبر انقلاب بود، دیگر مطرح نیست. اگر به همین منوال ادامه پیدا کند، شاهد انقباض سیاسی بوده و کاندیداها با نظارت استصوابی رد صلاحیت می شوند، انتخابات از موضوعیت می‌افتد و دیگر رقیبی برای برگزاری انتخابات وجود ندارد.طرفداران آن به صورت سنتی رای داده و مهم نیست مجلس بعدی با هر عنوان انقلابی، سوپر انقلابی یا غیر انقلابی را با چه میزان رایی تشکیل می دهند. مجلسی فرمایشی تشکیل می شود.
- امام خمینی(ره) انتخابات را از حقوق مردم می دانستند و با منافع خواص در تضاد بود. خواص همیشه به دنبال مهندسی کردن انتخابات بودند و به نفع خودشان تمام کنند. می خواستند به عنوان قیم مردم عمل کرده و آنان را تقلیل کنند. امام (ره)، نیز از ابتدای انقلاب در برابر این خواست خواص مقاومت کرده و معیار مشروعیت نظام را مشارکت مردم و انتخابات آزاد می دانست. اگر این روال ادامه پیدا کند، انتخابات از موضوعیت می‌افتد و مردم آگاه نیز نسبت به صندوق های رای بی تفاوت شدند.
- سطح نارضایتی مردم بالا است و خیلی عمیق تر از آن است که اصلاح طلبان بتوانند آن را بازسازی کنند. این یک اختلاف نظر تشکیلاتی نبود که بخواهند از دورن خود را بازسازی کنند. اصلاح طلبان در این پروسه انتخابات هایی که طی شده با فراز و فرودهایی مواجه بودند که به دلیل روش هایی است که خودشان در پیش گرفتند. به طور مثال، در انتخابات ۸۴، اصلاح طلبان با تکثر انتخابات وارد صحنه شدند و شکست خوردند. مردم هم گلایه می کنند که چرا کاندیدای واحد معرفی نکردید. در انتخابات سال ۹۲ که فعالیت های انتخاباتی در سال ۹۱ متمرکز شده بود، من با آقای عارف همکاری داشتم و با ایشان که به استان ها می رفتیم مردم فریاد می زدند کاندیدای واحد، ائتلاف ائتلاف. با توجه به خواست مردم اصلاح طلبان تجدیدنظر کرده، تشکیلات خود را با هدف انسجام بخشی و اجماع سازی بازسازی کردند.
- تعبیر اطلاح طلبی با اصلاح طلبان متفاوت است. اصلاح طلبی هیچ وقت نمی‌میرد چون هر نظامی یک وضع مطلوبی و یک وضع موجود دارد. وضع موجود از وضع مطلوب حاصله است. کمااینکه رهبر انقلاب که همیشه از جمهوری اسلامی دفاع می کنند، فرمودند با نتوانستیم به عدالت اجتماعی دست پیدا کنیم. همچنین ایشان در سال گذشته فرمودند شاخص اقتصادی منفی است.همچنین ایشان در اولین دیدار با دولت جدید فرمودند که اعتمادعمومی باید بازسازی شود و یکی از ماموریت های مهم دولت آقای رئیسی بازگرداندن اعتماد عمومی است. پس ما وضع موجودمان با وضع مطلوب که باید عدالت اجتماعی و اعتمادعمومی باشد، فاصله زیادی دارد. این موضع معلول علت های متعددی از جمله ناکارآمدی است. بنابراین، همیشه اصلاحات به این معنی که از وضع موجود انتقاد کنند و آن را اصلاح کنند همیشه وجود دارد. اصلاح طلبی یک تفکر و اندیشه است که از بین نمی رود حال آنکه اصلاح طلبان افراد متعددی هستند که ممکن است بروند و نسل جدید سازکار جدیدی داشته باشند. اصلاح طلبان اعتبار خودشان را از دست دادند اما، اصلاح طلبی مطالبه مردم است. آنان می خواهند شاخص های اقتصادی اصلاح شود و رهبر انقلاب نیز همین را می خواهند.
- این دولت در فعالیت های اقتصادی به سیاست های آقای روحانی معترض بود اما، قاطع تر از ایشان این سیاست ها را ادامه می دهد. آنچه که این دولت انجام داد اصلاحات نبود بلکه دامن زدن به فساد بود. اگر ارز ۴۲۰۰ تومان را به اسم رانت خواری حذف کردند، به این معنا نیست که فساد حذف شد. فساد حذف نشد به این دلیل که انحصار طلبی وجود دارد و همه چیز دست یک افراد خاص است. هنوز نتوانستند یک لیستی رائه بدهند از کسانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتند و من معتقد هستم که هر دو جریان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا از این ارز بهره مند شده و به فساد کشیده شدند.
کد مطلب: 164563
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *