۰
چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۱۵

خبر مهم وزیر اقتصاد درباره قیمت‌ کالاها

وزیر امور اقتصاد و دارایی یکی از عوامل مهم تورم در کشور را افزایش قیمت‌های جهانی عنوان کرد و گفت: با وجود این، نرخ تورم کشورمان در ماه گذشته نسبت به نرخ تورم در کشورهای دیگر پایین‌تر بوده است.
خبر مهم وزیر اقتصاد درباره قیمت‌ کالاها
به گزارش  مردم سالاری آنلاین ، سید احسان خاندوزی با بیان اینکه "آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که ما در ماه گذشته نسبت به فروردین و اسفند ماه شاهد افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در کشور بودیم" گفت: دو دسته عوامل مؤثر خارجی و داخلی وجود دارد که به‌جهت دقت نکردن به این دو دسته عوامل گاهی مواقع در فضای عمومی مطرح می‌شود که این افزایش‌ها ناشی از حذف ارز ترجیحی چند قلم کالای محدود و مشتقات آنهاست در حالی که واقعیت این نیست و سهم کمی از تورم به حذف ارز ترجیحی کالاهای وارداتی برمی‌گردد.
وی افزود: سهم بسیار مهم‌تری به این برمی‌گردد که داخل کشور عواملی داشتیم که به‌صورت طبیعی در ابتدای سال موجب افزایش هزینه تمام‌شده تولید و محصولات در کشور شده است.
وزیر اقتصاد گفت: افزایش قیمت نهاده‌های تولید، افزایش دستمزد کارگران و افزایش قیمت انرژی و آب در برخی از بخش‌ها موجب شده است که افزایش قیمت تمام‌شده کالاها محسوس باشد.
وی راجع به عوامل خارجی مؤثر در تورم گفت: یک دسته از عوامل خارجی هم داشتیم که نه‌تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا موجب شده است که ماه گذشته یعنی ماه آوریل ماه بسیار ویژه‌ای باشد؛ به‌طوری که در یک ماه افزایش قیمت کالاها در کشور روسیه 17 درصد در برزیل 12 درصد، در هلند 9/6، در انگلستان 9 درصد، آمریکا 8 درصد، آلمان 7/4 درصد و ایتالیا بالای 6 درصد بوده است که البته میزان افزایش تورم در ماه گذشته در اقتصاد ایران کمتر از این کشورهاست.
خاندوزی با ابراز اینکه افزایش عمومی قیمت‌ها و کالاها را همه دنیا تجربه کرده است، خاطرنشان کرد: مثلاً ترکیه در طول یک سال گذشته بیش از 70 درصد افزایش شاخص تورمی را تجربه کرده است و ما در داخل کشور به‌دلیل اینکه با مسئله کمبود مواجه نیستیم کالاهای اساسی تأمین شده است در حالی که در بسیاری از کشورها جیره‌بندی شده است و فقط تعداد کمی از کالاهای اساسی را مردم می‌توانند در سوئد، انگلستان و کشورهای دیگر خریداری کنند، اما در ایران در زمینه تأمین کالاهای اساسی طبق گزارش‌های وزارت جهاد کشاورزی مشکلی نداریم.
وی اضافه کرد: قیمت کالاهای اساسی از جمله ذرت، جو و گندم در دنیا حتی روزانه در حال تغییر است و همه کشورها بعد از جنگ اوکراین در حال رقابت در خرید این دسته از کالاها هستند؛ پس این نوسان در قیمت‌ها به‌دلیل عوامل خارجی و همچنین عوامل داخلی از جمله افزایش دستمزدها، نهاده‌های داخلی، انرژی و... بوده است که همه این‌ها نشان می‌دهد در محصولی که نصف مواد اولیه آن وارداتی باشد با افزایش قیمت‌های جهانی و نرخ ارز، نصف قیمت آن افزایش پیدا می‌کند و داخل کشور که در اوایل سال‌های مختلف همیشه افزایش قیمت داشتیم امسال هم رخ داد.
وزیر اقتصاد گفت: بنای دولت در ستاد اقتصادی این است که حتماً از طریق اعلام قیمت‌های کاملاً کارشناسی و منطقی و عدم اجازه به افزایش قیمت‌های بی‌ضابطه و افسارگسیخته، شاهد این باشیم که سیاست‌های کنترل قیمت‌ها در تیر و مرداد به‌شکل مؤثرتری اجرا شود.
وی درباره عوامل بلندمدت تورم و افزایش قیمت‌ها گفت: مسئله کسری بودجه دولت‌ها و متکی بودن به بانک مرکزی موجب تورم می‌شد و همچنین بی‌انضباطی شدید شبکه بانکی در گذشته، مؤثر در افزایش قیمت دارایی‌ها در کشور بوده است.
خاندوزی خاطرنشان کرد: امیدواریم این عوامل کوتاه‌مدت آن مقدار که قابل مدیریت است و جزو عوامل خارجی و وارداتی نیست کنترل شود و در ماه‌های آینده با نرخ افزایش قیمت کمتری نسبت به قیمت گذشته روبه‌رو باشیم و هدف‌گذاری‌های بانک مرکزی برای کنترل تورم امسال محقق شود.
کد مطلب: 164564
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *