۰
پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۰۲

کدام کشورها به قطعنامه ضد ایرانی آژانس انرژی اتمی رأی مثبت دادند؟

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه قطعنامه ارائه شده علیه ایران توسط آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا را تصویب کرد. ۳۰ کشور رای موافق، ۲ کشور (چین و روسیه) رای مخالف و ۳ کشور (هند، لیبی و پاکستان) رای ممتنع دادند
کدام کشورها به قطعنامه ضد ایرانی آژانس انرژی اتمی رأی مثبت دادند؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، پیش‌نویس قطعنامه انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا علیه ایران روز سه‌شنبه به نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شده بود.

فهرست ۳۰ کشور با رای موافق به قطعنامه عبارتند از: آرژانتین، استرالیا، اتریش، برزیل، برونئی، کانادا،کلمبیا، جمهوری چک، مصر، فنلاند، فرانسه، آلمان، گواتمالا، ایرلند، ژاپن، جمهوری کره، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پرو، لهستان، سنگال، اسلوونی، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئیس، امارات متحده عربی، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و ویتنام.

. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) یک سازمان بین‌المللی است که در سال ۱۹۵۷ برای ترویج استفاده صلح‌آمیز، و جلوگیری از استفاده نظامی، از انرژی هسته‌ای تأسیس شد. این آژانس به عنوان یک نهاد مستقل و خودمختار تأسیس شده و جزئی از سازمان ملل یا سازمان دیگری نیست با این حال در اساسنامه خود اعلام کرده که گزارش‌های خود را به مجمع عمومی و شورای امنیت ملل متحد به طور مرتب ارائه می‌دهد. مقر این سازمان در شهر وین اتریش است و تاکنون ۱۷۵ کشور به عضویت این سازمان درآمده‌اند.
 
پیشنهاد تأسیس این سازمان را آیزنهاور رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد (که به سخنرانی اتم برای صلح معروف شد) در سال ۱۹۵۳ مطرح کرد.

ایالات متحده که در سال پایانی جنگ جهانی دوم دو شهر ناکازاکی و هیروشیما را با دو بمب اتمی با خاک یکسان کرد به یک باره برای ایجاد محدودیت علیه سایر کشورها به فکر ایجاد محدودیت برای سایر کشورها افتاد.

دو رکن سیاست‌گذاری در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجمع عمومی و شورای حکام است. این شورا ۳۵ عضو دارد و معمولاً پنج بار در سال (در ماه‌های مارس و ژوئن، دو بار در سپتامبر، پیش و پس از جلسه مجمع عمومی، و در دسامبر) تشکیل جلسه می‌دهد.
 
کد مطلب: 165255
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *