۰
چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۰۳

 قصه تکراری استقلال بعد از قهرمانی؛ تاراج تاج و تخت!

قانون همیشگی فصول بعد از قهرمانی استقلال، بازهم در حال تکرار شدن است: از بین رفتن تیم قهرمان به علاوه از دست دادن سرمربی!
 قصه تکراری استقلال بعد از قهرمانی؛ تاراج تاج و تخت!
به گزارش فوتبالی، سابقه نشان داده آبی‌ها نتوانسته‌اند در فصول دفاع از عنوان قهرمانی، موفق باشند و روی پله‌های چهارم، سوم و پنجم قرار گرفت.
* لیگ ششم 
پایان پروسه 3 ساله امیر قلعه‌نویی با قهرمانی در لیگ پنجم؛ در یک روز باشکوه و در ورزشگاهی پر از تماشاگر، استقلال با شکست برق شیراز فاتح لیگ شد و درست از همان روز، آبی‌ها به محل تاخت و تازی تبدیل شدند که درنهایت گریبان‌شان را گرفت. مجتبی جباری به عنوان طراح اصلی حملات استقلال، فصل بعد را به دلیل پارگی رباط صلیبی از دست داد. رضا عنایتی که موتور گلزنی استقلال در 3 فصل اخیر بود، راهی امارات شد و امیر قلعه‌نویی هم با خرد جمعی! فدراسیون فوتبال موقت دوران کمیته انتقالی، روی نیمکت تیم ملی نشست. علیرضا نیکبخت‌واحدی هم راهی پرسپولیس شد و این در حالی بود که امیرقلعه نویی، نیکبخت را نخواست تا او به یک یاغی تبدیل شود و به پرسپولیس برود. چنین تیمی تحویل صمد مرفاوی شد که سابقه دستیاری داشت ولی هرگز سابقه سرمربیگری در لیگ برتر را نداشت. ترمیم استقلال هم با اضافه شدن نفراتی مانند علی علیزاده، جوئلسون داسیلوا، علی انصاریان و خرید باقر احمدی به عنوان جانشین جباری انجام شد. نتیجه نهایی اینکه تیم مرفاوی هم در دربی باخت و هم لیگ برتر را روی پله چهارم تمام کرد و افتضاح نرسیدن لیست به لیگ قهرمانان آسیا هم که دیگر نیازی به توضیح ندارد. آن روزها استقلالی ها روزهای سختی را تحمل می کردند. حذف از لیگ قهرمانان آسیا که اصلا خودش ماجرایی تلخ بود.
* لیگ نهم 
مدیریت واعظ آشتیانی و مشاورانش درنهایت امیر قلعه‌نویی را پس از قهرمانی دوم با استقلال در لیگ برتر به درب خروج هدایت کرد آنهم درحالیکه استقلال با او در تقریبا یک فصل، هم قهرمان جام حذفی شده بود و هم فاتح لیگ و دبل کرده بود. این بار البته تغییر چندانی در نیروی انسانی تیم ایجاد نشد ولی جباری بازهم فصل را به دلیل پارگی رباط صلیبی از دست داد. بازهم صمد مرفاوی روی نیمکت نشست و بازهم عیارش را نشان داد. استقلال در همان اوایل فصل با عنایتی و اکبرپور و کاظمی به مشکل خورد و عذر اولی را با یک بیانیه سراسر زشت و توهین‌آمیز خواست. درنهایت هم تیم مرفاوی طبق معمول، چند هفته مانده به پایان فصل تکلیف را مشخص کرد: "استقلال هیچ شانسی برای قهرمانی ندارد." خروجی زوج مرفاوی- واعظ درحالی چنین بود که استقلال خریدهای خوبی مانند محمد محمدی(که حالا معاون باشگاه پرسپولیس شده است)، رضا عنایتی، مهدی سیدصالحی، امیرحسین صادقی و حنیف عمران‌زاده داشت.
* لیگ سیزدهم 
برخلاف دو دوره قبلی، این بار استقلال در فصل بعد از قهرمانی توانست سرمربی‌اش را حفظ کند. امیر قلعه‌نویی ماند تا به قول خودش خیلی چیزها را اثبات کند که البته خیلی چیزها را ثابت کرد. او تمام تلاشش را روی بستن تیمی برای لیگ قهرمانان گذاشت و تا نزدیکی‌هایش هم رفت. استقلال به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا رسید اما فکر گل چیپ خوردن از روی خط محوطه جریمه را نمی‌کرد. استقلال برای این فصل دست به خرید امثال نظری، جمشیدیان، پژمان نوری، آندو تیموریان، محمد قاضی و برگرداندن علیرضا نیکبخت زد ولی از دست دادن امثال مجتبی جباری، پژمان منتظری، جواد نکونام و حتی میثم بائو درنهایت علیه این تیم شد. استقلال این فصل را روی پله پنجم تمام کرد، نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا را دید اما در بازی آخر لیگ برتر، 3 یک برابر تراکتور باخت و وارد دوره بعدی شد.
* لیگ بیست و دوم 
تا اینجای کار مشخص شده بسان 2 قهرمانی اول آبی‌ها در لیگ برتر، سرمربی تیم بعد از فتح جام راهی تیم دیگری شده است. سرمربی جدید هنوز انتخاب نشده یا به صورت رسمی، معرفی نشده و خبری از نقل و انتقالات نیست و استقلالی ها نگران هستند.  اینکه چه اتفاقی می افتد را هنوز کسی نمی داند. استقلال در سکوت کارش را پیش می برد و باید دید چه اتفاقاتی در قهرمان این فصل لیگ برتر می افتد.
کد مطلب: 165670
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *