کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در نشست خبری مشترک با محمد بردی اف؛

آیت الله رئیسی: روابط ایران و ترکمنستان خویشاوندی و عمیق است

25 خرداد 1401 ساعت 13:06

رئیس جمهور در نشست مشترک با همتای ترکمنستانی خود گفت: روابط ایران با ترکمنستان رابطه همسایگی نیست، بلکه رابطه برادری، تمدنی، فرهنگی و خویشاوندی و بسیار عمیق است.


 آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» روز چهارشنبه در نشست مشترک با همتای ترکمنستانی خود در مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدآباد گفت: لازم می دانم از رئیس جمهور ترکمنستان و هیات عالی رتبه به خاطر حضور در جمهوری اسلامی ایران و اجابت دعوت به کشورمان تشکر کنم.
وی افزود: بدون تردید حضور رئیس جمهور و هیات عالی رتبه کشوردوست، برادر و همسایه ترکمنستان می‌تواند، نقطه عطفی برای روابط بین دو کشور شود، در این سه دهه روابط خوبی با ترکمنستان داشتیم و سفر چند ماه گذشته من به عشق‌آباد توانست برخی از همکاری‌ها را بین ایران و ترکمنستان فعال‌تر کند؛ به ویژه در حوزه سواپ گازی و ترانزیت حمل و نقل گام‌های خوبی برداشته شد.
رئیس جمهور به ظرفیت همکاری بین دو کشور در بیش از سه دهه اشاره کرد و گفت:  باید در حوزه اقتصادی، تجاری، آب و انرژی بین دو کشور همکاریها بسیاری صورت گیرد و قراردادها و تفاهم نامه‌ها بین دو کشور امضا شود تا زمینه همکاری ها بین دو کشور ارتقا یابد.
آیت‌الله رئیسی تاکید کرد که روابط ایران با ترکمنستان رابطه همسایگی نیست، بلکه رابطه برادری، تمدنی، فرهنگی، خویشاوندی و بسیار نزدیک و عمیق است.
رئیس‌جمهور در این نشست از رئیس‌جمهور سابق ترکمنستان که گام خوبی در جهت توسعه روابط دو کشور برداشته است، تشکر و اظهار امیدواری کرد که در دوره ریاست جمهوری فرزند او به عنوان رئیس‌جمهور جدید نیز گام‌های موثری برداشته شود.
وی با بیان اینکه مذاکرات دو کشور نشان دهنده اراده جدی تهران- عشق آباد بر توسعه روابط است، گفت: اجرای تفاهم نامه‌های امروز و از همه مهمتر مصمم بودن ما برای به امضا رساندن سندی مربوط به دو دهه آینده بیانگر اهمیت رابطه با ترکمنستان است.
آیت‌الله رئیسی همکاری با کشورهای دریای خزر را یکی از اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و افزود: ما از اجلاس آینده که قرار است با میزبانی ترکمنستان برگزار شود استقبال می‌کنیم و بدون تردید همکاری‌های دو کشور به همکاری منطقه‌ای و بین المللی منتهی خواهد شد.
رئیس جمهور با بیان اینکه در این مذاکرات مشخص شد دیدگاه دو کشور نسبت به افغانستان نزدیک به هم است، گفت: ما معتقد هستیم در افغانستان باید دولتی فراگیر به نمایندگی از تمام احزاب سیاسی وجود داشته باشد و بر مردم آن حکومت کند.
وی ادامه داد: در این نشست مشترک به بحث‌های انجام شده در اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان تاکید شد از این رو مشکلات و مسائل موجود در منطقه باید به دست مسئولان منطقه حل شود و هرگونه حضور بیگانگان ممکن است مشکلاتی به همراه داشته باشد و اعتقاد ما این است وجود بیگانگان در این منطقه مانع امنیت و مشکل‌ساز خواهد بود.
آیت‌الله رئیسی همچنین از حضور رئیس جمهور و هیات عالی رتبه ترکمنستان به ایران تشکر و ابراز امیدواری کرد این نشست و دیدار منشأ توسعه روابط و برکات میان دو کشور باشد.
**دعوت رئیس جمهور ترکمنستان از آیت‌الله رئیسی برای حضور در اجلاس سران حاشیه خزر
همچنین «محمد بردی‌اف» در این نشست گفت: در نشست و دیدار دو جانبه با رئیس جمهور ایران درباره موضوعات مختلف گفت و گو و تبادل نظر کردیم که در این دیدار بر توسعه و گسترش همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی و حجم تبادلات بحث و بررسی شد.
وی افزود: همچنین در زمینه همکاری‌ها در حوزه انرژی، حمل و نقل بین تهران و عشق آباد گفت‌وگو و قرار شد تلاش‌های خود را در این زمینه ارائه کنیم. تاکید دو کشور برای گسترش روابط در زمینه های فرهنگی و انسانی در جهت پیوند بین ملت‌ها از دیگر موضوعات مطرح شده است.
رئیس جمهور ترکمنستان این را هم گفت که مذاکراتی درباره حوزه خزر که از اهمیت ویژه ای برخوردار است، صورت گرفته است.
وی تاکید کرد: از رئیس جمهور ایران هم به طور رسمی دعوت کردم تا در اجلاس سران حاشیه خزر که به میزبانی عشق آباد برگزار می‌شود، حضور یابد. 
رئیس جمهور ترکمنستان افزود: ایران و ترکمنستان خواهان این هستند تا افغانستان به دولتی شکوفا تبدیل شود و در مشارکت‌های مهم ملی و منطقه‌ای حضور داشته باشد.
بردی اف در پایان این مراسم اظهار داشت: اکنون مذاکرات میان هیات‌های اجرایی ترکمنستان و ایران با موفقیت انجام شده و گفت‌وگوها در فضای شفاف و احترام متقابل میان دو کشور صورت می‌گیرد از این رو زمینه‌ها و چشم انداز روابط دوجانبه نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


کد مطلب: 165731

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/165731/آیت-الله-رئیسی-روابط-ایران-ترکمنستان-خویشاوندی-عمیق

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir