; ?>; ?> برنامه‌ریزی‌هایی برای از سرگیری مذاکرات وین در دستور کار قرار دارد - مردم سالاری آنلاين
۰
پنجشنبه ۲ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۵۹
امیرعبداللهیان:

برنامه‌ریزی‌هایی برای از سرگیری مذاکرات وین در دستور کار قرار دارد

حسین امیرعبداللهیان اظهار کرد: امیدواریم دور جدید کمیسیون مشترک همکاری های ایران و روسیه برگزار شود.
برنامه‌ریزی‌هایی برای از سرگیری مذاکرات وین در دستور کار قرار دارد
 حسین امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان ظهر روز پنجشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک خود با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در تهران با بیان اینکه ملاقات خوبی با آقای لاوروف داشتیم افزود: در این دیدار در ارتباط با مهمترین مسائل دو جانبه و همچنین موضوعات منطقه و بین‌المللی رایزنی  و گفت‌وگو کردیم.
وی با بیان اینکه از جمله موضوعات مورد بررسی در این دیدار معاهده همکاری جامع بلند مدت و راهبردی بین دو کشور بود، گفت: این ایده قبل از سفر چندی پیش رئیس جمهور کشور مان به مسکو و دیدار با پوتین در دستور کار قرار داشت و در مورد آن رایزنی شد و در این سفر در مورد این مسئله نقطه نظرات وزارت خارجه و دستگاه های ذی ربط روسیه را دریافت کردیم و امیدواریم که به زودی جلسات کارشناسی بین دو کشور در این زمینه برگزار شود و در آینده شاهد تصویب این معاهده در دولت و پارلمانهای دو کشور باشیم.
وی افزود: دو سند دیگر که از سندهای زیربنایی برای همکاری های ما در حوزه ایجاد و فعالیت مراکز فرهنگی و همکاری در زمینه امنیت بین المللی اطلاعات بین دو کشور است خوشبختانه در روزهای گذشته در هیات دولت ایران به تصویب رسید و برای تصویب نهایی به مجلس ارسال شده است.
امیرعبدالهیان همچنین با بیان اینکه در جریان گفت و گوهای امروز توافق کردیم که دور جدید کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور ایران و روسیه را برگزار کنیم، گفت: در  خصوص همکاری ها بین دو کشور در سایر حوزه های تجاری، فرهنگی، اقتصادی، علم و فناوری و سایر موضوعات که در دستور کار دو کشور قرار دارد در این دیدار توافقات خوبی داشتیم.
وی ادامه داد: در مورد  پروژه راه آهن از جمله تکمیل راه آهن رشت و آستارا دو طرف به توافق خوبی رسیدند و ما امیدواریم که با سرمایه گذاری مشترک بتوانیم هر چه زودتر این پروژه را نهایی کنیم.
وی همچنین با بیان اینکه در حوزه همکاری های علمی توافق کردیم که مرکز نوآوری فناورانه ایجاد شود تصریح کرد: این موضوع در جریان سفر چندی پیش آقای ستاری معاون علمی رئیس جمهور به روسیه مطرح شده بود و امروز بار دیگر بر اجرایی شد ن هر چه زودتر این توافق تاکید کردیم.
امیرعبدالهیان با بیان اینکه از جمله موضوعات دیگر مورد بحث در این نشست همکاری های دو کشور در حوزه لغو روادید متقابل بود گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران از این آمادگی برخوردار هستیم که لغو عمومی روادید بین دو کشور به صورت متقابل انجام شود البته در گام اول بر موضوع لغو روادید تجاری با هدف افزایش همکاری ها و حجم مبادلات تجاری بین ایران و روسیه گفت و گو کردیم و بخش های تخصصی در ایران و روسیه در این ارتباط با یکدیگر برای نهایی کردن این ایده ها رایزنی و گفت و گو خواهند کرد.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به ظرفیتهای ترانزیتی ایران گفت: ایران یک مسیر ترانزیتی مطلوب در دنیای امروز است و واقع شدن ایران در مسیر ترانزیت شمال جنوب و شرق به غرب مزیت ویژه ای را در اختیار ایران قرار داده است در همین چارچوب چندی پیش اولین محموله روسیه به هند از مسر کریدور شمال جنوب منتقل شد و این تجربه موفقی بود.  این انتقال بخشی از مسیر ریلی و بخشی از طریق دریا صورت گرفت این تجربه مسیر ترانزیت شمال جنوب را با این ظرفیت جدید مورد آزمون قرار داد که تجربه موفقی نیز بود.
این دیپلمات کشورمان در بخش دیگری از صحبتهای خود در این نشست مطبوعاتی با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه با توجه به مهار ویروس کرونا در جهان در آینده نه چندان دور شاهد برگزاری نشست سران روسیه، ترکیه و ایران در چارچوب نشست آستانه در تهران باشیم گفت: بخشی از این نشست به صورت دو جانبه و بخش دیگر در فرمت آستانه برگزار می شود.
امیرعبدالهیان با بیان اینکه در گفت وگوهای امروز در خصوص تحولات منطقه از جمله سوریه، افغانستان و یمن نیز رایزنی کردیم افزود: همچنین در نشست امروز بر ارتباط با اجلاس کشورهای حاشیه خز رکه هفته آینده در عشق آباد ترکمنستان برگزار می شود رایزنی کردیم.
 وزیر امورخارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر امورخارجه روسیه در بخشی از سخنان خود ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر گفت وگوهای وین ازسر گرفته شود.
وی گفت : برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه  در دستور کار وزارت امور خارجه ایران قرار دارد.
وزیر امور خارجه گفت: ایران در  موضوع اوکراین ، جنگ را راه حل نمی داند و از  انجام گفت‌وگو و مذکراه سیاسی برای حل این بحران استقبال می‌کند.
امیر عبداللهیان گفت: قطار مذاکرات هسته‌ای برای لغو تحریم‌ها به ایستگاه‌های سخت و نزدیک به نقطه پایان خود رسیده است.
وی افزود: ایران برای رسیدن به توافق خوب و پایدار جدی است و ما مسیر دیپلماسی که مسیر درستی است را ادامه می‌دهیم و بار دیگر آمریکا را به واقع‌بینی برای رسیدن به مرحله نهایی مذاکرات دعوت می‌کنیم.
کد مطلب: 166517
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *