۰
شنبه ۴ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۷
وزیر صمت در آستانه برکناری هست یا نیست؟!

وزن کشی طیف‌های اصولگرا پای ترازوی استیضاح

در حالی که یک هفته پیش یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس به صراحت گفت که هیأت رئیسه مجلس موافقت کرده که تقاضای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس اعلام وصول شده و برای بررسی به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارجاع شود، در طول این روزها خبرهای ضد و نقیضی درباره پس گرفتن امضاها، عدم وصول استیضاح، افزایش امضاهای استیضاح و ... به گوش می رسد که نشانه ای از وزن کشی موافقان و مخالفان این وزیر است
وزن کشی طیف‌های اصولگرا پای ترازوی استیضاح
گروه سیاسی - فهیمه جهازیان: در حالی که یک هفته پیش یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس به صراحت گفت که هیأت رئیسه مجلس موافقت کرده که تقاضای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس اعلام وصول شده و برای بررسی به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارجاع شود، در طول این روزها خبرهای ضد و نقیضی درباره پس گرفتن امضاها، عدم وصول استیضاح، افزایش امضاهای استیضاح و ... به گوش می رسد که نشانه ای از وزن کشی موافقان و مخالفان این وزیر است. این در حالی است که در اتفاقی عجیب، فاطمی امین وزیر در آستانه استیضاح صمت به عنوان سخنران پیش از خطبه نماز جمعه این هفته تهران انتخاب شد و از این تریبون به تبلیغ عملکرد خود پرداخت.
هفته گذشته پس از اعلام موافقت هیات رئیسه با اعلام وصول استیضاح، سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه گفت: طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام وصول و برای بررسی به کمیسیون تخصصی آن ارسال شد. پس از آن اخباری مبنی بر استعفای فاطمی امین منتشر شد که معلوم بود خبرسازی است و برای تحت الشعاع قرار دادن استیضاح منتشر شده است. این خبر بلافاصله تکذیب شد! اما دو روز پس از آن حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور اعلام کرد که در نامه استیضاح وزیر صمت، نام ۳۶ نماینده مجلس ذکر شده بود که از سه شنبه 31 خرداد، ۲۰ نماینده امضای خود را پس گرفته اند.
وی البته به این خبر اکتفا نکرد و برای مجلس تعیین تکلیف کرد و گفت که اکنون، وقت استیضاح نیست!
در همین راستا علی اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم به کمک آمد و در پاسخ به این سوال که «آیا هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی استیضاح وزیر صمت را که به امضاء ۳۶ نماینده در کمیسیون صنایع رسید اعلام وصول خواهد کرد؟» گفت: تا جایی که مطلع هستم، امضاهای استیضاح آقای فاطمی امین، الان به اندازه‌ای است که دیگر از حدنصاب افتاده و با پس گرفتن امضاها، بعید می‌دانم، اعلام وصول شود. البته در شرایط کنونی خودم هم با اصل استیضاح مخالف بودم.
اعلام منتفی شدن استیضاح پس از اعلام وصول البته باعث انتشار شایعاتی شد . عنابستانی در باره این شایعه که برخی وعده و وعید‌ها از سوی حامیان وزیر صمت در افتادن از حد نصاب امضاء استیضاح موثر بوده، تا چه حد واقعیت دارد؟ گفت: ممکن است، نماینده‌ای نظر مخالفی یا بحثی در باره روش اداره یک وزارتخانه داشته باشد، اما معاونان وزیر با ارائه توضیحات خود یا مثلا دادن قول تغییر رویه، نماینده را مجاب می‌کنند، امضای استیضاح را پس بگیرد. درواقع، تغییر نظر نماینده، به معنای وجود فساد نیست. این اتهامات، بیشتر جنبه تخریبی علیه وزیر، وزارتخانه و نظام دارد. با این همه علی اکبر علیزاده عضو فراکسیون انقلاب مجلس در همان روزی که معاون پارلمانی رئیس جمهور از منتفی شدن استیضاح خبر داد، اعلام کرد که اخبار بسیار بدی در مورد لابی‌گری برای استیضاح وزیر صنعت به گوش می‌رسد
وی تاکید کرد: اگر به یقین برسیم قطعاً این افراد را در مجلس رسوا خواهیم کرد، مجلس انقلابی جای لابی گری و واسطه‌گری برای صاحبان قدرت ثروت نیست و افرادی که این کار را انجام می‌دهند شایسته نمایندگی ملت ایران نیستند. همچنین لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس و از بانیان طرح استیضاح وزیر صمت در روز جمعه گذشته اعلام کرد که « الان ما بالای ۳۵ نفر امضا داریم. مضاهایی را پس می‌گیرند اما امضاهایی هم اضا فه می‌شوند، اکنون هم، تعداد امضا‌ها، بیشتر از حد مجاز است .»
همچنین نماینده اراک نیز اعلام کرد که عده‌ای از نمایندگان در حال جمع‌آوری امضا به صورت دستی برای طرح استیضاح وزیر صمت هستند حال آنکه امضای استیضاح به صورت سیستمی برای نمایندگان فراهم است.
در این اوضاع و احوال سخنرانی فاطمی امین در نماز جمعه تهران وجه دیگری از ماجرا را نشان داد. وی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران یک تبلیغات تام و تمام برای وزارتخانه خود رفت و آمارهایی در خصوص عملکرد خود بیان کرد.
سیاهکلی نماینده پیگیر استیضاح فاطمی امین در این خصوص گفت: « معلوم است که ایشان می‌خواهد از عملکرد خود دفاع کند .حضور امروز وزیر در تریبون نمازجمعه، نشانه حمایت کانون‌های‌های قدرت از ایشان است .آقای فاطمی امین دست روی دست نمی‌گذارد و تلاش خود را می‌کند.»
کد مطلب: 166681
برچسب ها: وزير صمت استیضاح
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *