۰
جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۴۲
در پی بروز تنش بین عراق و ترکیه اعلام شد؛

ترکیه مسئول نقض تمامیت ارضی عراق است

به نقل از پایگاه خبری الجزیره، وزارت خارجه عراق با صدور بیانیه‌ای سفر وزیر خارجه ترکیه را به نقض عرف دیپلماتیک و دخالت در امور داخلی عراق و توهین به تمامیت ارضی این کشور دانست.
ترکیه مسئول نقض تمامیت ارضی عراق است
این واکنش بعد از آن اتخاذ شد که وزیر خارجه ترکیه در اقدامی مداخله جویانه بدون موافقت دولت مرکزی عراق به شهر کرکوک سفر کرد، این بیانیه همچنین در قبال اقدام دولت کردستان عراق نیز که مقدمات این سفر را بدون اطلاع دولت مرکزی فراهم کرده است، را عجیب دانست.

این بیانیه که در پایگاه خبری وزارت خارجه عراق منتشر شده، تاکید می کند که این سفر نوعی از تجاوز به عراق است که شایسته رفتار یک وزیر خارجه نیست.

احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه دیروز در سفری غیر منتظره به شهر کرکوک رفت، دولت عراق اعلام کرد که پیشتر موضوع این سفر به دولت اطلاع داده نشده بود، وی پیش از سفر به کرکوک در اربیل با مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق دیدار کرده بود.

وی در این دیدار با برخی از مقامات محلی منطقه نفت خیز کردستان عراق دیدار کرده است، وزارت خارجه عراق در ادامه بیانیه خود تاکید کرد: به نفع ترکیه و هر جریان دیگری نیست که تمامیت ارضی عراق را نادیده بگیرد و مبانی مناسبات بین المللی را نقض کرده و به کمترین ضوابط در روابط بین المللی و دیدار با مسئولان کشورهای دیگر پایبند نباشد.

وزارت خارجه عراق تاکید کرده است که این سفر بدون اعلام به وزارت خارجه عراق و بدون اجازه و موافقت آن صورت گرفت و از کانال های رسمی و دیپلماتیک که در چنین دیدارهایی باید انجام شود، انجام نشده است، دولت عراق موضع منطقه کردستان برای تسهیل در این دیدار بدون اطلاع دولت مرکزی را شگفت آور خوانده و آن را مغایر با مسئولیت های قانونی این منطقه دانسته است.

بر اساس این بیانیه، ترکیه باید نتایج این اقدام در برابر ملت عراق را که می تواند نتایج منفی بر مناسبات دو کشور و دو ملت بویژه اهالی کرکوک داشته باشد، تحمل کند.

ریاست منطقه کردستان عراق دیروز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که داود اوغلو چهارشنبه به منطقه کردستان عراق رفته تا با مقامات این منطقه از جمله مسعود بارزانی در زمینه بررسی اوضاع سیاسی عراق و آخرین تحولات سوریه رایزنی کند.

بیانیه این منطقه با تمرد از سیاست های دولت مرکزی می افزاید که دولت ترکیه و منطقه کردستان عراق اوضاع سوریه را از نزدیک دنبال می کنند.

این بیانیه می افزاید که آینده سوریه باید از سوی ملت آن تعیین شود و دو طرف ترکیه و منطقه کردستان عراق نیز در زمینه ارائه کمک های انسانی به ملت سوریه به توافق رسیده اند.
کد مطلب: 1667
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *