۰
دوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۴
احمد مازنی:

تیم مذاکره کنونی با تیم قبلی قابل قیاس نیست

احمد مازنی گفت: به نظر می‌رسد اروپایی‌ها به دلیل رابطه نزدیکی که با آمریکا دارند، می‌توانند بر روند مذاکرات تأثیر سازنده داشته باشد و با همه احوال توافق دور از دسترس نیست.
تیم مذاکره کنونی با تیم قبلی قابل قیاس نیست
نامه نیوز نوشت:
شرایط مذاکرات پس از مذاکرات دوحه مبهم‌تر از گذشته شده است؛ مقامات غربی می‌گویند که در دوجه نتیجه خاصی به دست نیامد و به موازات مقامات ایرانی همچنان نسبت به ادامه مذاکرات خوش‌بین هستند.
احمد مازنی، فعال و تحلیلگر سیاسی و نماینده سابق مجلس، درباره این موضوع گفت: «مذاکرات روند پیچیده‌ای را پشت سر گذاشته است و واقعا بازگشت اعتماد بین طرفین سخت شده است؛ به ویژه با عملکرد ترامپ و خروج آمریکا در دوره او از برجام بی‌اعتمادی موجود میان ایران و آمریکا عمیق‌تر از گذشته شد. در داخل هم همزمان با تلاش دیپلمات‌های دولت قبل در حوزه مذاکره برخی تندروها همان رفتاری را در پیش گرفته بودند که تندروهای خارجی در پیش داشتند و در میان رادیکال‌های آمریکا و ایران یک رویکرد را مشاهده می‌کردیم».
او ادامه داد: «اصلاح‌طلبان سعی کردند که مشکل موجود میان ایران و غربی‌ها با مذاکره حل شود و در این مسیر به موفقیت بزرگی هم رسیدند؛ به نحوی که با امضای برجام میان ایران و 1+5 تحریم‌های هسته‌ای ایران که در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده بود، رفع شد و این کار بزرگی بود اما خروج ترامپ از برجام کار را پیچیده کرد».
این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «تیم کنونی تجربه کافی برای مذاکره ندارد و گرچه شخص آقای امیرعبداللهیان فردی مجرب و البته معتدل است اما ترکیب چیده شده برای مذاکرات، ترکیب خوبی نیست و اصلا نمی‌توان با تیم مذاکره‌کننده دولت قبل مقایسه کرد. البته من باور دارم نباید مانند تندروها در مقام تخریب هم برآییم و اکنون لازم است حمایت به عمل آید زیرا به هر حال نتیجه مذاکرات با سرنوشت مردم گره خورده است».
مازنی در پایان گفت: «من در مجموع خوش‌بین هستم که مذاکرات به نتیجه برسد. مذاکرات دوحه که با حضور نمایندگان ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا برگزار شد، نشان داد که ایران میدان‌داری اروپایی‌ها را پذیرفته است. به نظر می‌رسد اروپایی‌ها به دلیل رابطه نزدیکی که با آمریکا دارند، می‌توانند بر روند مذاکرات تأثیر سازنده داشته باشد و با همه احوال توافق دور از دسترس نیست. البته این را هم بگویم که مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا درست نبود زیرا دو کشور که در جنگ هم به سر می‌برند می‌توانند به صورت مستقیم مذاکره کنند. دلیلی ندارد که ایران در یک اتاق و آمریکا در اتاق دیگری بنشینند و یک واسطه حرف‌ها را جابه‌جا کند. حتما مذاکرات مستقیم بهتر و بیشتر منافع ملی‌مان را تأمین می‌کند».
کد مطلب: 167696
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *