۰
سه شنبه ۱۴ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۵:۰۰

چه عواملی باعث اسهال در تابستان می شود؟

دانشیار، متخصص بیماری های عفونی و مدیر گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: درمان اسهال مستلزم تشخیص صحیح علت اسهال می باشد، لذا تجویز آنتی بیوتیک برای همه اسهال ها راهگشا نیست.
چه عواملی باعث اسهال در تابستان می شود؟
دکتر نادر زرین فر با اشاره به تقسیم بندی اسهال به دو نوع التهابی و ترشحی، بیان کرد: در فصل تابستان و عوامل مختلفی باعث اسهال های حاد می شود؛ اسهال باکتریال زمانی اتفاق می‎افتد که عامل باکتریایی در دستگاه گوارش فرصتی برای رشد و گسترش پیدا می‌کند و این بیماری عموما با مصرف غذای آلوده و یا به واسطه تهاجم خود باکتری به جدار روده ایجاد خواهد شد و در اسهال ویروسی عامل ویروسی سبب بروز عفونت می‌شود و این بیماری از طریق مصرف غذا و آب آلوده و یا تماس با شخص آلوده ایجاد می‌شود.
بهداشت نیوز نوشت؛ وی ادامه داد: در اسهال التهابی عوامل باکتریال تهاجم مستقیم به جدار روده دارند و عواملی مثل شیگلا، کمپیلوباکتر، ایکولای مهاجم است و توکسین ها یا سمومی که ایجاد می کنند می توانند باعث ایجاد اسهال شود و بیشتر عواملی که باعث فساد مواد غذایی می شوند باعث ایجاد اسهال های ناشی از توکسین می شوند.
وی خاطرنشان کرد: در اسهال التهابی بیمار ممکن است تب و خونریزی مدفوع داشته باشد و اسهال های غیر التهابی و ترشحی مثل وبا حجم اسهال بیشتر و مدفوع آبکی تر می باشد.
دکتر زرین فر تاکید کرد: در برخورد بالینی با فرد مبتلا به اسهال پزشک وظیفه دارد بر اساس شرح حال و معاینه فیزیکی و استفاده از ابزار های آزمایشگاهی به تشخیص دقیق اسهال و اتیولوژی آن دقت کند چرا که درمان اسهال در واقع مستلزم تشخیص آزمایشگاهی است و دقت کردن به عواملی که در کشت میکروبی رشد می کنند، الزامی است.
وی یادآور شد: اولین اقدام در درمان کلیه اسهال ها جبران مایعات، الکترولیت ها و املاح از دست رفته مثل سدیم و پتاسیم است در اسهال های وبایی حجم مایعات از دست رفته بسیار زیاد می باشد به طرزی که بایستی خیلی سریع جبران شود چرا که منجر به اختلالات اسید و باز می‌شود و اختلالات شدید الکترولیتی ایجاد می‌کند و می‌تواند حتی موجب مرگ بیمار شود همه اسهال ها می توانند با از دست دادن مایعات بدن بیمار را دچار نارسایی حاد کلیه کنند بنابراین درمان اسهال مستلزم تشخیص صحیح علت آن می باشد.
وی ادامه داد: اگر علائم اسهال بیش از ۴۸ ساعت به طول بی انجامد باید پزشک از ابزار آزمایشگاهی استفاده کند و به جز اسهال هایی که تهاجم باکتری به جدار روده است و به عنوان اسهال التهابی شناخته می‌شوند باقی آنها نیاز به تجویز آنتی‌بیوتیک ندارند.
گفتنی است فصل تابستان فصلِ فساد مواد غذایی است و باید در هنگام مسافرت از غذای تازه استفاده شود، سبزیجات و میوه جات به خوبی شستشو داده شده و از مصرف سالاد در بین راه اجتناب نمایند.
کد مطلب: 167772
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *