۰
سه شنبه ۱۴ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۱
عدم اعمال سهمیه ۳ درصدی استخدام معلولان

سازمان سنجش داوطلبان‌ معلول را از استخدام محروم کرد

سازمان سنجش در آزمون اخیر آموزش و پرورش سهمیه ۳ درصدی استخدام معلولان را اعمال نکرد.
سازمان سنجش داوطلبان‌ معلول را از استخدام محروم کرد
گروه اجتماعی - رویا بابائی: سازمان سنجش در آزمون اخیر آموزش و پرورش سهمیه ۳ درصدی استخدام معلولان را اعمال نکرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین مریم.کاف با معلولیت شنوایی از سیستان و بلوچستان می‌گوید: سازمان سنجش موظف است در کارنامه شرکت‌کنندگان آزمون استخدامی، جدول نمرات کسب شده و نمره حد نصاب قبولی را ارائه ‌دهد تا داوطلبان از نمره دریافتی خود و نمره موردنیاز برای قبولی مطلع باشند اما این شاخص امسال از کارنامه داوطلبان معلول حذف شده است.
وی ادامه می‌دهد: با پرس‌وجو و مراجعه به آموزش و پرورش استان متوجه شدیم این امر به دلیل عدم شرکت سایر معلولان در شهر یا رشته مربوطه بوده و چون سازمان سنجش به دلیل عدم وجود رقبای دارای معلولیت، نتوانسته مبنایی برای تعیین نمره قبولی معلولان بیابد، بنابراین همان تعداد اندک معلولان شرکت‌کننده را نیز مردود اعلام کرده است.
این دختر ۲۴ ساله زاهدانی تأکید می‌کند: طبق لیست آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان، رشته من هیچ داوطلب معلولی جز من نداشته و من به دلیل نبود نمره رقابتی و عدم احتساب حداقل نمره و به ناحق مردود شده‌ام.
مریم با بیان این مطلب که این اتفاق برای ۷ نفر دیگر از معلولان در شهرهای مختلف نیز افتاده است، بیان می‌کند: در واقع سازمان سنجش معلولین را با کل داوطلبان‌ سنجیده‌ و در نبود رقبای معلول آنان را مردود خوانده درحالیکه هیچ رقیب معلولی برای تعیین نمره حدنصاب وجود نداشته است.
مریم اذعان می‌کند: سازمان سنجش حق ما را تضییع کرده و حالا پاسخگو نیست. سایت سنجش در پاسخ به اعتراضمان یک متن پیش‌فرض ارسال و سیستم تلفن گویا فقط عبارت «شما حدنصاب نیاوردید» را تکرارمی‌کند درحالیکه ماحق داریم نمره خود، نمره حد نصاب و علت مردوی‌مان را بدانیم.
وی می‌گوید: به بهزیستی هم مراجعه کرده‌ایم. حمایتمان نمی‌کنند. گفتند کاری از دستشان برنمی‌آید. بنابراین تنها راه، شکایت به دیوان عالی است.
مریم بخش اعظم مشکلات افراد دارای معلولیت را ناشی از عدم شناخت مسئولان و دستگاه‌ها از معلولان می‌داند می‌گوید: حتی نوع معلولیت داوطلبان‌ معلول هم اشتباه درج شده بود، مثلا معلولیت من را بینایی نوشته بودند در حالیکه من محدودیت شنوایی دارم. ۲ روز طول کشید تا همین مشکل کوچک را رفع کنند‌.
رفتار سازمان سنجش عین بی‌عدالتی است
علیرضا.میم هم با معلولیت کم‌بینایی از خراسان رضوی از عدم اعمال سهمیه ۳ درصد استخدام معلولان در آزمون استخدامی‌آموزش و پرورش ابراز ناراحتی کرده و می‌گوید: سنجش معلولان با سهمیه آزاد و بدون اعمال سهمیه قانونی آنها عین بی‌عدالتی است.
وی با بیان اینکه نحوه برخورد با استخدام معلولین در همه آزمون‌ها غیرشفاف است، می‌افزاید: در کارنامه سال گذشته‌ام نوشته‌اند سهمیه با حد نصاب ۳ درصد معلولین محاسبه شده اما امسال این شاخص حذف شده و همه داوطلبان معلول بدون اینکه بدانند چه نمره‌ای گرفته‌اند، رد شده‌اند.
گفتنی است در رشته‌های بدون سهمیه، ۳برابر ظرفیت و در رشته‌های دارای سهمیه افراد را به اندازه ‌۲برابر ظرفیت، به مصاحبه دعوت می‌کنند. ۴۰ درصد از نمره دروس عمومی‌و ۶۰ درصد از نمره دروس تخصصی صاحب بالاترین نمره، به‌عنوان ملاک تعیین حدنصاب آن رشته و تعداد نفرات لازم برای مصاحبه قرار داده می‌شود اما زمانی که فقط یک نفر در آزمون شرکت کرده باشد، این فرد بدون در نظر گرفتن هر نمره‌ای، قبول و دعوت به مصاحبه می‌شود و حداقل نمره نهایی نیز در کارنامه‌‌‌اش درج می‌شود، اتفاقی که از داوطلبان معلول آزمون استخدامی‌امسال آموزش و پرورش دریغ شد!
کد مطلب: 167867
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *