۰
جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۴۲
عضو شوراي شهر تهران:

جدایی ری از تهران پشت پرده دارد

معصومه ابتکار علت اصلی جدایی ری از تهران را مبهم دانست و گفت:‌ وجود شائبه سیاسی جدایی ری از تهران را جدی می‌دانم از این رو فکر می‌کنم مردم می‌توانند از طریق دیوان عدالت اداری خواهان لغو این مصوبه باشند.
جدایی ری از تهران پشت پرده دارد
معصومه ابتکار درباره پشت پرده مطرح شدن مجدد مسئله جدایی ری از تهران توسط مسئولان دولتی به ویژه استانداری تهران، اظهار کرد: مدیریت کلان شهر‌ها اقتضائات خاص خود را دارند چراکه در مدیریت مجموعه‌های اقماری به ویژه در کشورهای در حال توسعه بورس زمین، حاشیه نشینی و مسائل اقتصادی مطرح می‌شود.


هرگونه نگاه جناحی سیاسی به شهرری صدمات جیران ناپذیری دارد

وی با بیان اینکه هرگونه نگاه جناحی سیاسی به شهرری صدمات جبران ناپذیری به مردم ری و توسعه آن وارد می‌کند، گفت: ‌ بحث جدایی ری از تهران سابقه طولانی دارد به طوری که بر اساس مطالعات انجام شده به ویژه از سوی مجلس، اعلام شد که جدایی ری از تهران اشتباه است. در هیچ جایی این طرح مثبت ارزیابی نشده است.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر با تاکید براشتباه بودن طرح جدایی ری از تهران، اظهار کرد: بر اساس یکپارچه‌سازی، پیوستگی طبیعی و اجتماعی ری با تهران و زیرساخت‌های مشترک، این جدایی درست نیست.

وی با بیان اینکه آیا تصمیم جدایی ری از تهران مقطعی و سیاسی برای برون رفت از مسائل خاصی گرفته شده است، گفت: درباره جدایی ری از تهران سوال‌های جدی مطرح است که بار‌ها مطرح شده و باید دید که آیا با مطالعات کار‌شناسی به این تصمیم رسیده‌اند.

ابتکار در ادامه به نظرسنجی از مردم شهر ری در رابطه با جدایی ری از تهران اشاره کرد و افزود: مردم شهر ری می‌توانند نسبت به این موضوع تصمیم بگیرند چرا که بر اساس تجربیات جدایی شهرهای مختلف از تهران نتیجه مطلوبی برای توسعه شهر نداشته است و هم اکنون این شهر‌ها خواهان پیوستن دوباره‌ به تهران اند.

عضو شورای شهر ضمن اشاره به نارضایتی مجموعه‌های مدیریت شهری و مردم شهرهای جدا شده از تهران، بیان کرد: اگر در این جدایی روند گذشته را دنبال می‌کنیم بر اساس پشیمانی از شهرهای جدا شده از تهران، باید دید که چه اهدافی در پی این جدایی دنبال می‌شود چراکه ری در چند سال اخیر به پیشرفت و توسعه متناسبی رسیده است که تخصیص اعتبارات، توسعه فضای سبز و زیرساخت‌ها بیانگر این مطلب است.


جدایی ری از تهران شائبه سیاسی دارد/مردم ری می‌توانند به دیوان عدالت اداری شکایت کنند

رئیس کمیته محیط زیست علت اصلی جدایی ری از تهران را مبهم دانست و تصریح کرد: وجود شائبه سیاسی جدایی ری از تهران را جدی می‌دانم از این رو فکر می‌کنم مردم می‌توانند از طریق دیوان عدالت اداری خواهان لغو این مصوبه باشند البته باید نظرسنجی صورت گیرد که آیا مردم شهر ری خواهان این جدایی هستند و آیا از عواقب جدایی ری از تهران آگاه هستند.

تقابل و رقابت دولت با شهرداری در این جدایی بی‌تاثیر نیست

ابتکار در پاسخ به این سوال که چرا در بحث جدایی ری از تهران فقط استانداری پیگیر جدی مساله است و دولت سکوت کرده است، گفت: ‌ حتما مسائلی پشت پرده این جدایی است که باید بررسی شود ضمن اینکه رقابت و تقابل دولت با شهرداری تهران بی‌تاثیر نیست.

ابتکار در رابطه با آسیب‌های اجتماعی احتمالی پس از جدایی ری از تهران نیز، افزود: براساس آخرین سرشماری در تهران، رشد جمعیت شهر تهران همواره کند‌تر از حاشیه تهران است تا جایی که در یک دوره رشد جمعیت حاشیه تهران ۱۱ برابر شهر بود. با توجه به آمار جمعیت تهران انتظار می‌رود که ری پس از این جدایی با رشد جمعیت مواجه شود.

ری پس از جدایی از تهران در معرض آسیب‌های جدی قرار می‌گیرد

به گفته ابتکار علاوه بر رشد جمعیت، کاهش قیمت زمین، رشد مهاجرت و توقف محدودیت ساخت و ساز و تغییر کاربری در ری پیش بینی می‌شود و انتظار می‌رود ری با مشکلات سایر شهرهای حاشیه‌ای تهران مواجه شود.

وی اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی حاشیه تهران به مراتب بالا‌تر از شهر تهران است چراکه هم ‌اکنون این آسیب‌ها در اسلامشهر، شهریار، رودهن و دماوند بیش از حد انتظار دیده می‌شود و با توجه به تجربیات موجود می‌توان گفت شهر ری در صورت جدایی در معرض ابتلا به آسیب ‌های اجتماعی قرار می‌گیرد.
کد مطلب: 1679
مرجع : ایلنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *