۰
پنجشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۰۱

علت آب ریختن روی قبور اموات چیست؟

هنگامی که به دیدار اموات می‌رویم بر سر مزار آن‌ها آب می‌ریزیم. آب ربختن روی سنگ قبر مرده یکی از سنت های رسول خدا و مستحبات پس از دفن میت است.
علت آب ریختن روی قبور اموات چیست؟
هنگامی که به دیدار اموات می‌رویم بر سر مزار آن‌ها آب می‌ریزیم. آب ربختن روی سنگ قبر مرده یکی از سنت های رسول خدا و مستحبات پس از دفن میت است.
فرهنگ و هنر: امام صادق (ع) فرمود: «تا وقتی که خاک های قبر بر اثر پاشیدن آب نم داشته باشد، عذاب از میّت برداشته می شود.»
تاکنون شاید بارها مشاهده کرده اید که پس از دفن میت، بلافاصله روی قبر او، آب می ریزند. همچنین هرباری که به مزار می روید روی سنگ قبر، آب میریزید. شاید کمتر به دلیل این کار توجه کرده باشید. به راستی فلسفه ریختن آب روی قبر چیست و چرا آب بر روی سنگ قبر ریخته و آن را شستشو می دهید؟ 
دلایل ریختن آب بر روی قبر
یکی از سنت های رسول خدا و مستحبات پس از دفن میت، آب ریختن روی قبر است؛ بدین ترتیب که رو به روی قبله بایستیم و از طرف سر میت دور تا دور قبر را آب پاشی نمائیم و بقیه آب را وسط قبر بریزیم. (امام خمینی، تحریرالوسیله، نشر موسسه آثار امام خمینی، ج ۱، ص ۹۱)
در روایات برای این کار علت خاصی ذکر نشده است، اما شاید حداقل دلیل آن این باشد که خاک قبر در اثر پاشیدن آب سفت و محکم شود تا بدن میّت از دستبرد حیوانات مانند گورکن مصون بماند.
از حضرت ابو عبد اللَّه علیه السّلام پرسیدند:سرّ پاشیدن آب روی قبر چیست؟
حضرت فرمودند:تا مادامی که خاک قبر تازه و مرطوب است عذاب از صاحب قبر برداشته می شود. (شیخ عباس قمی سفینه البحار، نشر موسسه انتشارات معصومه قم ج ۲، ص ۳۹۶)
امام صادق (ع) فرمود:تا مادامی که خاک قبر تازه و مرطوب است عذاب از صاحب قبر برداشته می شود.
برخی سنگ قبر را با آب و گلاب می شویند تا سنگ، خوشبو شود.
از حضرت جعفر بن محمّد، از پدرش (ع) نقل شده که فرمودند:
قبر نبیّ اکرم صلّی اللَّه علیه و آله به قدر یک وجب از زمین مرتفع است و آن حضرت امر فرموده اند که قبور را آب بپاشند. ( محمد بن علی، علل الشرائع / ترجمه ذهنی تهرانی - ایران ؛ قم، چاپ:اول، ۱۳۸۰)
برخی از فقها ریختن آب بر روی قبر را تنها مخصوص بعد از دفن نمی دانند، بلکه گفته اند که هر موقع انسان موفق به زیارت اهل قبور شد، مستحب است روی قبر آب بپاشد.(کلینی، کافی، تهران، اسلامیه، ۱۳۶۷ ش، ج ۳، ص ۲۰۰)
حکم ریختن آب به روی قبر از نظر آیت الله مکارم شیرازی
سوال:آیا گذاشتن گل روی قبر یا آب ریختن روی قبر تاثیری در حال مرده دارد یا این فقط از رسوم عادی است؟
پاسخ :مستحب است بعد از دفن روی قبر آب بپاشند.
سوال:می گویند:«مستحب است روی قبر تازه، آب بپاشند» این استحباب یک مرتبه بوده، یا یک هفته، یا یک ماه، یا یک سال، می باشد؟ و در هر حال چه نفعی برای میّت دارد؟
پاسخ :از بعضی روایات استفاده می شود که پاشیدن آب تا چهل روز مستحب است. ( استفتائات آیت الله مکارم شیرازی )
با توجه به این روایات، شستن قبور یکی از کارهای مرسوم در میان مردم است که منعی برای آن وجود ندارد. با این کار هم سنگ قبرها تمیز می شود و هم نوشته های بر روی آن واضح می شود. همچنین نوعی احترام به میت نیز می باشد.
آداب زیارت اهل قبور:
  • خواندن قرآن به ویژه سوره های یاسین و توحید
    پاک بودن زائر
    ریختن آب پاک روی قبر
    صدقه دادن برای اموات
    روبه روی میت بودن به هنگام زیارت
    لگدمال نکردن قبرها
    روبه روی میت بودن به هنگام خواندن قرآن و دعا
کد مطلب: 167968
برچسب ها: قبرستان مزار
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *