۰
پنجشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۰۰

آیا شهروندان ایرانی می‌توانند به آمریکا سفر کنند؟

با استفاده از ویزای گردشگری ایالات متحده، شما می‌توانید به بستگان و دوستان خود سر بزنید، تفریح کنید یا تعطیلاتی را در این کشور بگذرانید.
آیا شهروندان ایرانی می‌توانند به آمریکا سفر کنند؟
با استفاده از ویزای گردشگری ایالات متحده، شما می‌توانید به بستگان و دوستان خود سر بزنید، تفریح کنید یا تعطیلاتی را در این کشور بگذرانید.
سفر به آمریکا از ایران و برعکس در گذشته آسان‌تر بود اما امروز با دشواری بیشتر و از طریق روندی طولانی‌تر به دلیل تنش‌های سیاسی انجام می‌شود. این موضوع حتی برای شهروندان ایرانی سخت‌تر و پیچیده‌تر شده است.
به طور کلی ورود به ایالات متحده نیاز به ویزا دارد که ممکن است از انواع مختلف، ویزای کسب و کار، ویزای گردشگری، ویزای دانشجویی و غیره باشد. با استفاده از ویزای کسب و کار ایالات متحده، شما می‌توانید در کنفرانس‌های علمی، آموزشی، حرفه‌ای و یا کسب و کار شرکت کنید. با استفاده از ویزای گردشگری ایالات متحده، شما می‌توانید به بستگان و دوستان خود سر بزنید، تفریح کنید یا تعطیلاتی را در این کشور بگذرانید.
قوانین سختگیرانه‌ای وجود دارد که توسط سفارت آمریکا برای متقاضیان ویزای گردشگری ایجاد شده است که در این میان گواهی‌های توانایی مالی و گردش مالی بانکی ارزش بالایی دارند. توان مالی باید بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان باشد. علاوه بر این، گردش مالی حساب بانکی باید برای ۳ تا ۶ ماه گذشته باشد. مبالغ ورودی و خروجی در گردش مالی حساب بانکی چندان مهم نیست و آنچه قرار است در نظر گرفته شود تنها تعداد تراکنش‌ها است.
باید توجه داشت که به دلیل عدم ارتباط دیپلماتیک آمریکا و ایران برای دریافت ویزا باید کشور سومی را انتخاب کنید. کشور سوم می‌تواند هر یک از کشورهایی باشد که به ایران نزدیک‌تر و مقرون به صرفه‌تر مانند قبرس، ترکیه، ارمنستان و دبی باشند. پس از رفتن به سفارت آمریکا در یکی از این کشورها و انجام مصاحبه‌های لازم و گرفتن تأیید سفارت آمریکا، اجازه سفر به شما داده می‌شود.
افسران کنسولی در ارمنستان، ترکیه و دبی قادرند به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی صحبت کنند تا به افرادی که قادر به صحبت خوب به زبان انگلیسی نیستند کمک کند.
اطمینان حاصل کنید که در روز مصاحبه در سفارت ایالات متحده کارت اعتباری, دستگاه‌های الکترونیکی (از جمله تلفن همراه, فلش درایو, ساعت هوشمند), سیگار و فندک, اشیاء تیز (ناخن کلیپرز, قیچی, سوزن بافندگی و سوزن دوزی), غذا و نوشیدنی همراه نداشته باشید. باید توجه داشت که گرفتن ویزای آمریکا با دعوت‌نامه بسیار آسان‌تر از نداشتن ویزای آمریکا است.
مدارک مورد نیاز برای گرفتن ویزای آمریکا برای مردم ایران و دیگر کشورها به این صورت خواهد بود:
  1. تایید برگه در زمان مصاحبه همراه با دریافت پرداخت
    عکس شخصی سمت جلو با پس زمینه سفید و بدون روتوش
    شناسنامه اصلی و کارت شناسایی و کپی آنها
    کارت تکمیل خدمات نظامی اصلی و کپی آن برای مردان
    چاپ حساب بانکی شما که باید به زبان انگلیسی باشد
    گواهی ازدواج، در صورت ازدواج
    گواهی طلاق، در صورت طلاق
    نسخه گواهی شده از سوابق دادگاه و بازداشت یا حبس و هر چیزی مربوط به سوابق کیفری، در صورت داشتن سابقه کیفری و حقوقی
    تمام پرونده‌ها و تست‌های پزشکی که بر اساس درخواست سفارت انجام شده است.
    گواهی‌های توانایی مالی که نشان می‌دهد شما پس از تاریخ انقضای ویزا به کشورتان برمی‌گردید.
بیشترین سوالی که شهروندان ایرانی برای گرفتن ویزای آمریکا مطرح می‌کنند، در مورد هزینه‌های آن است. قیمت ممکن است بر اساس کشور و سفارتی که انتخاب می‌کنید متفاوت باشد.
توجه: متقاضیان یک گروه سنی خاص یا کسانی که ویزای قبلی آمریکا را تمدید می‌کنند، ممکن است واجد شرایط درخواست ویزا بدون حضور در مصاحبه کنسولی باشند. واجد شرایط بودن برای چشم پوشی از مصاحبه تعیین خواهد شد یعنی به عنوان متقاضی از طریق روند زمان بندی قرار ملاقات از طریق سایت‌های مربوطه انجام می‌شود.
شهروندان ایرانی که به دنبال ویزای غیر مهاجرتی برای اقامت موقت در آمریکا هستند، می‌توانند در سفارت آمریکا آنکارا، جایی که افسران فارسی زبان در دسترس هستند، درخواست را ارائه کنند.
توصیه می‌شود که شما درخواست خود را سه تا چهار ماه پیش از سفر خود ثبت کنید زیرا برخی از برنامه‌های کاربردی ویزا نیاز به پردازش اداری بیشتر پس از مصاحبه بخش کنسولی دارند.
سوالات زیادی وجود دارد که ممکن است در سفارت آمریکا از شما پرسیده شود که بهتر است قبل از زمان مصاحبه به آنها فکر کنید. در اینجا برخی از سوالات ذکر شده است:
  • هدف شما از سفر به ایالات متحده آمریکا چیست؟
    در طول سفر کجا را اقامت خود در نظر می‌گیرید؟
    چگونه هزینه‌های خود را در ایالات متحده آمریکا در طول اقامت خود خرج  و صرف چه کاری می‌کنید؟
    آیا تا به حال به ایالات متحده آمریکا سفر کرده‌اید؟
    مدرک تحصیلی شما چیست؟
    شغل شما چیست؟
    بعد از تاریخ انقضای ویزا چه می‌کنید؟
خوب است بدانید که لازم نیست برنامه سفر خاصی برای گرفتن ویزای آمریکا داشته باشید، اما عمدتا لازم است ایرانیان رزرو هتل داشته باشند یا کسی که در ایالات متحده آمریکا می‌شناسند را با خود همراه کنند. همچنین صداقت اولین چیزی است که مورد توجه مأموران کنسولی قرار می‌گیرد تا شما را بپذیرند، بنابراین سعی کنید مدارک خود را با بالاترین درجه دقت و صداقت ارائه کنید و بدون کوچکترین تغییری به سوالات افسر پاسخ دهید.
کد مطلب: 167980
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *