۰
پنجشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۴۵

راه‌اندازی کارزار «درخواست تجدیدنظر در حذف ادبیات فارسی از کنکور»

در پی تغییرات کنکور ۱۴۰۲ و حذف درس‌های عمومی از جمله ادبیات از کنکور سال آینده، کارزاری برای «درخواست تجدیدنظر در حذف ادبیات فارسی از کنکور» راه‌اندازی شده است.
راه‌اندازی کارزار «درخواست تجدیدنظر در حذف ادبیات فارسی از کنکور»
در پی تغییرات کنکور ۱۴۰۲ و حذف درس‌های عمومی از جمله ادبیات از کنکور سال آینده، کارزاری برای «درخواست تجدیدنظر در حذف ادبیات فارسی از کنکور» راه‌اندازی شده است.
سمانه عابدینی، پژوهشگر و دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی کهاین  کارزار را با هشتگ #درخواست_تجدیدنظر_در_حذف_ادبیات_فارسی_از_کنکور راه‌انداخته است، درباره این کارزار به ایسنا می‌گوید: ما در این درخواست توضیح داده‌ایم که بر اساس اصل ۱۵ قانون اساسی زبان و ادبیات  فارسی رکن اصلی  مردم ایران است و مکاتبات اداری هم با این  زبان است.تنها جایی که می‌شود زبان را به صورت علمی به بچه‌ها یاد داد مدرسه است و زمانی که از کنکور حذف شود، کمرنگ خواهد شد، زیرا اقوام مختلفی داریم که زبان مادری‌شان ادبیات فارسی است و تنها راه برقراری ارتباط  هم این زبان است و با این تصمیم بیم آن می‌رود که به اتحاد  مردم و در نهایت خود به زبان و ادبیات فارسی  ضربه  وارد کند و بعدها در جامعه تبعات ناخوشایندی را به دنبال داشته باشد. کما این‌که حفظ زبان و ادبیات فارسی وظیفه‌ای است که دولت بر عهده دارد . این کارزار را  ۳۱ خرداد ثبت کردیم  و تا ۳۱ مردادماه ادامه خواهد داشت.  تاکنون بیش از ۷۰۰ نفر این کارزار را به امضا رسانده‌اند. 
در متن نامه  این کارزار خطاب به  حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور آمده است: همان‌طور که مستحضرید طرح تغییرات کنکور در جلسه ۸۴۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است. یکی از ضوابط این طرح حذف دروس عمومی و سنجش داوطلبان بر اساس « فرآیند ارزیابی میزان دانش، توانایی و پیشرفت تحصیلی متقاضیان برای ورود به دانشگاه است که از طریق «نمره­ کل سابقه تحصیلی» و «نمره ­کل آزمون اختصاصی» انجام می­شود».
با تصویب و اجرای این طرح درس زبان و ادبیات فارسی که جزو دروس عمومی رشته‌های مختلف محسوب می‌شود، حذف خواهد شد. با توجه به جایگاه زبان و ادبیات فارسی در اعتلای فرهنگ و هنر ایرانی و ایجاد یکپارچگی و اتحاد در میان اقوام مختلف و بر اساس اصل ۱۵ قانون اساسی که طبق آن، زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است.
اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد، ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آن‌ها در مدارس در کنار زبان فارسی آزاد است»، انتظار می‌رود در حفظ و نگهداری این میراث کهن و تاریخی و عامل مهم پیوند بین اقوام تصمیمات مدبرانه‌تری اتخاذ شود و از آنجایی که تنها راه حفظ این مهم، آموزش درست و اهتمام به فراگیری آن در مدارس است، حذف آن ممکن است باعث کمرنگ شدن و بی‌اهمیتی آن در میان دانش آموزان گردد و در آینده خسارات جبران ناپذیری را بر پیکره فرهنگ و اتحاد و همدلی و از همه مهتر حفظ این میراث کهن وارد نماید. به همین جهت از شما درخواست می‌کنیم تا با عنایت به اصل ۱۵ قانون اساسی در حذف درس ادبیات فارسی تجدید نظر کنید و یا تدابیر مناسبی برای حفظ جایگاه زبان و ادبیات فارسی در میان نسل جدید و دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف اعمال کنید.
کد مطلب: 168060
برچسب ها: کنکور ادبیات
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *