۰
پنجشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۰
کاهش حقوق گمرکی کدام کالاها در دستور کار است؟

اخبار ضد و نقیض از ماجرای بازگشت ارز ۴٢٠٠ تومانی

انتشار خبر ارسال لایحه از سوی دولت به مجلس برای بازگشت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای محاسبات گمرکی شوک سنگینی را به فضای اقتصادی ایران وارد کرد.
اخبار ضد و نقیض از ماجرای بازگشت ارز ۴٢٠٠ تومانی
انتشار خبر ارسال لایحه از سوی دولت به مجلس برای بازگشت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای محاسبات گمرکی شوک سنگینی را به فضای اقتصادی ایران وارد کرد.
 مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در این اطلاعیه تصریح کرده است، دولت به منظور کاهش اثرات تورمی ناشی از افزایش بهای تمام شده کالاهای وارداتی مربوط به تولید از محل وجوه گمرکی، نسبت به ارسال لایحه ای با قید دو فوریت به مجلس شورای اسلامی اقدام نموده و خواستار کاهش حقوق گمرکی مواد اولیه ،واسطه ای، اجزا قطعات و ماشین آلات از ۴ درصد به ۱ درصد شده است، که امید است هر چه زودتر در دستور بررسی و تصویب قرار گیرد.
در این اطلاعیه تأکید شده است؛ لایحه مذکور ارتباطی به کاهش نرخ ارز حقوق ورودی از ETS به ۴۲۰۰ تومانی ندارد.
این تنها نکته ای نیست که با واکنش کارشناسان روبروست . دولت حتی برای تخصیص یارانه جایگزین ارز ۴۲۰۰ تومانی وعده پرداخت دو ماه یارانه نقدی و سپس کالابرگ را داد اما در عمل اعلام شده است تا زمانی که زیرساخت‌ها مهیا نباشد خبری از کالابرگ نیست .
این اتفاقات این سئوال مهم را در اذهان ایجاد می‌کند که آیا به راستی طرح بزرگ مردمی سازی یارانه موسوم به جراحی اقتصادی با مجاسبات دقیق و درست به اجرا درآمد؟
ماجرا چیست؟
وزیر اقتصاد به تسنیم گفته بود :لایحه دو فوریتی جدیدی برای بازگشت نرخ ارز محاسباتی گمرک به نرخ ۴۲۰۰ تومان به مجلس ارائه شده است،با توجه به تاثیر این موضوع بر قیمت تمام شده تولید امیدوار هستیم مجلس با فوریت این لایحه موافقت کند.
احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت لایحه دو فوریتی بازگشت نرخ ارز محاسباتی گمرک از نرخ ETS به ۴۲۰۰ تومان گفت: لایحه قبلی که شامل موارد دیگری نیز بود به مجلس ارائه شد، اما دو فوریت آن مورد موافقت نمایندگان مجلس قرار نگرفت.
در این میان سخنان میرکاظمی به ابهامات ماجرا افزوده است چرا که تناقضاتی در سخنان وی با وزیر امور اقتصادی و دارایی احساس می‌شود.
میرکاظمی درباره بازگشت ارز 4200 تومانی توضیح داد: خیر، بحث این است که قیمت گندم تغییر نمی کند، در واقع اسمش 4200 هزار تومانی است اما ما به‌التفاوت ریالی آن را پرداخت می کنیم؛ الان دیگر چیزی به نام ارز ترجیحی وجود ندارد اگر کسی نهاده وارد کند و اگر دولت بخواهد حمایت کند باید طبق قانون بودجه 1401 مابه التفاوت ریالی آن را پرداخت کند که این مابه التفاوت ریالی برای نان و دارو در حال پرداخت است.
وی افزود: پرداخت هایی که در سازمان هدفمند سازی انجام گرفته برای حمایت از مردم برای مابه التفاوتی است که اتفاق افتاده است. امروز یکی از بحران های جدی در کشورهای غربی بحث مواد غذایی و انرژی است که بر همین اساس جهش تورم داشتند. مثلا کشورهایی که تورم در آن ها طی 40 سال صفر و یک بوده است، جهش تورمی داشتند.
کد مطلب: 168688
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *