۰
پنجشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۵
سفری که هنوز زوایای تاریک آن روشن نشده!

آغاز سفر شوم بایدن به منطقه

خراسان نوشت: سفر چهار روزه جو بایدن به خاورمیانه با فرود هواپیمای «ایرفورس وان» در فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو، در حالی که مقامات رژیم اسرائیل برای استقبال از وی صف کشیده بودند، آغاز شد.
آغاز سفر شوم بایدن به منطقه
خراسان نوشت: سفر چهار روزه جو بایدن به خاورمیانه با فرود هواپیمای «ایرفورس وان» در فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو، در حالی که مقامات رژیم اسرائیل برای استقبال از وی صف کشیده بودند، آغاز شد.
یائیر لاپید، نخست وزیر موقت اسرائیل، در این استقبال، بایدن را یک صهیونیست بزرگ و یکی از بهترین دوست‌هایی که اسرائیل تاکنون داشته برشمرد. لاپید همچنین گفت که با بایدن درباره «یک ائتلاف قدرتمند جهانی برای توقف برنامه هسته‌ای ایران» گفت و گو خواهد کرد. برخی تحلیل گران معتقدند این سفر می تواند دور جدیدی از تنش در منطقه را کلید بزند . تا پیش از این، با خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان، کاهش نیروها و تغییر ماموریت نظامیان آمریکایی در عراق به حضور مستشاری و انعقاد پیمان ابراهیم میان دول عربی خلیج فارس و اسرائیل، این گمان می رفت که زمان خداحافظی واشنگتن از منطقه فرارسیده است.
بر اساس همین گمان گفته می شد که با پیشبرد پروژه عادی سازی، تحولات منطقه با کمترین دخالت آمریکا که تصمیم گرفته بود روی «مهار چین» تمرکز کند، پیش خواهد رفت اما وقوع دو رویداد مهم نشان می دهد که آمریکا ضمن تایید اولویتش برای مقابله با چین، نه تنها به دنبال خروج از منطقه نیست بلکه حتی ممکن است در پی افزایش حضور استراتژیک خود در خاورمیانه باشد . دلیل اول جنگ روسیه علیه اوکراین است که اکنون به بحران انرژی و سوخت های فسیلی انجامیده؛ و دلیل دوم سرنوشت مذاکرات برجام است که ماه ها بدون نتیجه مانده است. حالا، بایدن به خاورمیانه سفر کرده تا از ویژگی ژئوپلیتیک هم پیمانان عربش، برای پیشبرد منافع خود بهره ببرد. سفری که هنوز زوایای تاریک آن روشن نشده است.
بایدن، پیش از این درباره تور خاورمیانه ای خود در واشنگتن پست نوشته بود: «این سفر در زمان حیاتی برای منطقه انجام می‌شود و منافع مهم آمریکا را به پیش خواهد برد.» اما توصیف «احمد المدلل»، یکی از رهبران جهاد اسلامی از این سفر رئیس جمهور آمریکا، می تواند شرحی بر آن باشد. «المدلل» به تازگی گفته بود که «سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، به منطقه اتفاقی شوم و ناخوشایند برای ملت و قضیه فلسطین است و هیچ خیر و برکتی برای امت اسلامی و عربی در پی ندارد.» کاخ سفید می‌گوید که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در سفر خاورمیانه ای اش، به‌دنبال توسعه نقش ایالات متحده در این منطقه است.
یکی از موضوعات اصلی این سفر برپایی «سامانه دفاعی مشترک» کشورهای منطقه بیان شده است. همزمان با سفر جو بایدن به اسرائیل، این رژیم تلاش می‌کند با ارائه سامانه دفاعی جدید خود به رئیس‌جمهوری آمریکا (همچون «لیزرهای ضد پهپاد»)، نظر واشنگتن را برای کمک مالی بیشتر به بخش پدافندی اسرائیل جلب کند. در این زمینه، سایت «نور نیوز» نزدیک به شورای عالی امنیت ملی کشورمان در توئیتی نوشته است: «ایجاد شبکه یکپارچه پدافندی در منطقه از سوی آمریکا با مشارکت، هدایت و مدیریت پنهان رژیم شرور صهیونیستی اقدامی تهدیدآمیز است.اگراجرای چنین طرح هایی امنیت جمهوری اسلامی ایران را به هرشکل به خطر بیندازد،قطعا با پاسخ قاطع اولیه به نزدیکترین و در دسترس‌ترین اهداف روبه رو خواهد شد.» بخش دیگر سفر بایدن پس از دیدار با مقامات اسرائیلی و بازدید از کرانه باختری، سفر مستقیم هوایی به عربستان سعودی است. تحلیل‌گران عادی سازی روابط ریاض-تل آویو با واسطه گری واشنگتن و متقاعد کردن عربستان سعودی برای عرضه بیشتر نفت جهت کاهش بهای نفت در بازار جهانی و همزمان ضربه به اقتصاد نفتی روسیه را از اهداف مهم سفر بایدن به عربستان ارزیابی می‌کنند. اگرچه انتظار می‌رود بایدن در این سفر به عربستان سعودی برای تولید نفت بیشتر فشار بیاورد، اما دیدار او با محمد بن سلمان به معنای توقف تلاش‌ها برای طرد کردن رهبر بالفعل عربستان سعودی به خاطر قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار مخالف حکومت سعودی، خواهد بود.
کد مطلب: 168700
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *