۰
يکشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۰

غذا در ترکیه لاکچری شد!

اردوغان چقدر مقصر است؟
 تجارت‌نیوز نوشت: علاوه بر قشر ضعیف جامعه که از عهده مخارجی چون دارو، خدمات و محصولات بهداشتی، گوشت، مرغ و شیر برنمی‌آیند، قشر متوسط جامعه نیز تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته‌اند. در چنین شرایطی استانداردهای زندگی پایین می‌آید و فقر رو به افزایش می‌رود.
غذا در ترکیه لاکچری شد!
 تجارت‌نیوز نوشت: علاوه بر قشر ضعیف جامعه که از عهده مخارجی چون دارو، خدمات و محصولات بهداشتی، گوشت، مرغ و شیر برنمی‌آیند، قشر متوسط جامعه نیز تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته‌اند. در چنین شرایطی استانداردهای زندگی پایین می‌آید و فقر رو به افزایش می‌رود.
افزایش تورم در ترکیه اکثر اقشار جامعه را تحت تاثیر قرار داده است. تورم ماه آخر در این کشور ۷۴ درصد اعلام شد که در دو دهه اخیر بی‌سابقه است.
اما برخی اقتصاددانان می‌گویند تورم در اصل ۱۶۰ درصد و در بالاترین حد خود در ۲۵ سال گذشته است. چنین تورمی به معنای افزایش قیمت غذا، مسکن، لباس، حمل و نقل و خدمات بهداشتی است.
در این وضعیت امکان پس‌انداز کردن برای مردم ترکیه وجود ندارد و کسی نمی‌تواند تفریحات مورد علاقه‌اش را انجام دهد زیرا بیشتر توجه آنها به تامین هزینه برای ادامه زندگی روزمره است.
تورم مشکلات اجتماعی را ایجاد کرده است که می‌تواند شکل زندگی‌ها را به کلی تغییر دهد. والدین از عهده مخارج فرزندان برنمی‌آیند و دانش‌آموزان و دانشجویان برای ورود به بازار کار، ترک تحصیل می‌کنند.
به نقل از ایندپندنت اکنون غذا به یک کالای لاکچری در ترکیه تبدیل شده است. قشر فقیر جامعه و افرادی که وضعیت مالی ضعیفی دارند قادر به خریداری مواد غذایی نیستند. آنها نه می‌توانند هزینه یک آپارتمان کوچک را بپردازند نه از عهده پرداخت هزینه گاز طبیعی برمی‌آیند. خرید گوشت یا شیر هم سخت است.
طبق روایتی از این خبرگزاری بسیاری از اقشار از جمله دانشجویان، بازنشستگان، زنان خانه‌دار، کارمندان و مغازه‌داران همگی برای خرید یک وعده غذای ارزان در مقابل یکی از غذاخوری‌های استانبول صف می‌بندند.
یک وعده غذا در این رستوران کوچک شامل آبگوشت مرغ، برنج، سوپ و سالاد، یک تکه نان و یک بطری آب است و تقریبا ۲۹ لیر (دو دلار) قیمت دارد که معادل قیمت یک فنجان قهوه در این کشور است.
شلوغی چنین غذاخوری‌هایی در ساعات ظهر نشان از وضعیت اقتصادی نابسمان مردم دارد. قیمت‌های غذا در یک سال گذشته در ترکیه دوبرابر شده‌اند البته آمارهای غیررسمی از افزایش بیشتری خبر می‌دهند.
مقصر تورم ترکیه کیست؟
علاوه بر قشر ضعیف جامعه که از عهده مخارجی چون دارو، خدمات و محصولات بهداشتی، گوشت، مرغ و شیر برنمی‌آیند، قشر متوسط جامعه نیز تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته‌اند. در چنین شرایطی استانداردهای زندگی پایین می‌آید و فقر رو به افزایش می‌رود.
مشکلات زنجیره منابع و افزایش قیمت بنزین، نگرانی‌ها در خصوص تورم را در سراسر جهان افزایش داده است اما در ترکیه عوامل دیگری نیز در ایجاد این تورم سنگین دخیل بوده‌اند.
اصلی‌ترین دلیل آن سیاست‌های انبساطی اردوغان و کاهش نرخ‌های بهره توسط اوست. سرانجام تصمیم رجب طیب اردوغان که معتقد بود با کاهش نرخ بهره می‌توان تورم را کنترل کرد، ایجاد این تورم بزرگ در ترکیه بود.
افزایش حداقل دستمزد
اخیرا حداقل دستمزد در ترکیه ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد و به ۵۵۰۰ لیر رسید که در زمان تنظیم این خبر معادل ۳۱۶ دلار است. اما هنوز حداقل دستمزد در این کشور زیر خط فقر است.
چندی پیش ترکیه در لیست ۱۰ کشوری قرار گرفت که بدترین شرایط را برای نیروی کار خود فراهم می‌کنند. در این کشور روزانه افراد زیادی از کار خود اخراج می‌شوند زیرا برای طلب حقوق خود به اتحادیه‌ها می‌پیوندند.
کد مطلب: 168904
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *